Waarom je slechte resultaten haalt met Google Ad Grants

Beheer jij een Google Ad Grants campagne voor een klant of voor je eigen non-profit, en haal je niet de resultaten die je voor een commerciële klant behaalt?

7 augustus 2023, 11:00 2531 x gelezen

Dat kan kloppen. Het ligt niet aan jou. Maar hoe komt het dan, dat je mindere resultaten behaalt voor een non-profit partij dan voor een commerciële klant? En wat kan je hier aan doen? In dit artikel vertel ik je alles over het behalen van succes met een Google Ad Grants campagne.

Wat is Google Ad Grants ook alweer?

Google Ad Grants is een programma van Google waarbij non-profit organisaties met een ANBI-status, 10.000 dollar per maand ontvangen om uit te geven aan advertenties in het zoeknetwerk van Google. Soms wordt dit in eigen beheer gedaan door deze non-profit organisaties maar vaker wordt het uitbesteed. Daarbij blijken de resultaten vaak tegenvallen.

Er is een aantal redenen waarom online marketingbureaus – ondanks hun kennis – weinig resultaat behalen met Google Ad Grants campagnes voor hun non-profit klanten. Het klinkt zo aanlokkelijk: 10.000 dollar per maand aan advertentiebudget om aan searchcampagnes te besteden. Toch zie ik vaak dat de resultaten flink tegenvallen. Het budget van 10.000 dollar wordt bij lange na niet opgemaakt, en daarnaast blijven de conversies achter. Hier zijn een aantal redenen voor.

3 Redenen waarom jouw Google Ad Grants campagne niet rendeert

1. Google Ad Grants campagnes concurreren alleen met andere Grants accounts

Een misvatting is dat Google Ad Grants account concurreren met reguliere, betaalde accounts. Dit zou een concurrentievoordeel geven, wat wettelijk niet mag. Hiermee zou Google namelijk betaalde adverteerders op kosten kunnen jagen. Een Google Ad Grants account doet alleen mee aan de keyword-veiling wanneer er geen reguliere, betaalde accounts meedoen. Hiermee wordt direct een beperking blootgesteld: je kunt met een Grants account geen impact maken op hoog concurrerende keywords, omdat daar vrijwel altijd betaalde accounts op adverteren.

2. Keywords worden te strak ingesteld

Betaalde accounts -vooral met relatief kleine budgetten- worden vaak ingericht met phrase- en exact match keywords. Dit is bij een regulier ads account een bewezen succesvolle aanpak, alleen ligt dit bij een Grants account helaas anders. Omdat een Grants account bijna niet zichtbaar is op termen waarop betaalde Ads accounts adverteren, heeft het geen zin om op specifieke, exacte keywords te adverteren. De reden hiervoor is dat het simpelweg niet mogelijk is omdat er altijd wel betaalde accounts adverteren op deze termen.

3. Conversies worden te hoog in de funnel ingericht

Als je organisatie zich in een hoog concurrerende commerciële markt bevindt, dan is het onwaarschijnlijk dat je uit een Google Ad Grants campagne veel leads zal halen. Om deze reden moet je Google Ad Grants veel meer als een awareness-kanaal zien. Omdat je vaak niet zichtbaar kunt zijn op de meest concurrerende en gewilde keywords.

Hoe behaal je dan wel succes met Google Ad Grants?

Er zijn een aantal manieren om wél succes te behalen met een Google Ad Grants account. Hieronder lichten wij drie tips toe waarmee ook jij succes kunt behalen:

1. Zorg voor een goede conversie tracking

Eigenlijk geldt deze tip voor elk Google Ads account: zowel Grants als regulier account. Zorg ervoor dat de (conversie) tracking op de website op-en-top is ingericht. Wanneer je dit doet kan het algoritme van Google Ads beter inschatten wanneer een potentiële bezoeker interessant is omdat de kans op conversie groot is. Hoe meer data je Google ‘voert’, hoe beter Google begrijpt hoe jouw ideale klant, bezoeker of donateur eruitziet.

2. Schiet breed

Richt de gehele campagne breed. Waar je bij een reguliere Ads campagne vaak begint met exact en phrase match keywords, begin je een Grants campagne direct breed. Houdt hierbij ook rekening dat een Google Ad Grants account niet direct voor hetzelfde aantal conversies zal zorgen als een regulier account, maar zie het als een toegeving. Stel hierbij ook andere doelen: naamsbekendheid en bereik vergroten is iets waar een Grants campagne aan kan bijdragen.

3. Begin een betaald Ads account

Waar een Grants campagne zorgt voor een stuk meer bezoekers, blijft de conversie vaak achter als je het vergelijkt met een regulier account. De personen die je bereikt met de Grants campagne kun je bijhouden in doelgroeplijsten. Zo zorg je ervoor dat alle bezoekers die je gratis uit de Grants campagne genereert, nogmaals kunt bereiken met een betaalde campagne of social campagne. Deze doelgroep kent immers jouw organisatie al. Hiermee kun je op een gratis manier warme leads (bezoekers), nogmaals benaderen.

4. Begin met verschillende biedstrategieën

Wanneer je een campagne bouwt in een Grants account is het verstandig om deze in het begin in te zetten met verschillende biedstrategieën. Kies voor handmatige CPC (van 2 euro), conversies maximaliseren en doel-cpa. Uiteindelijk zul je zien dat de campagne met de doel-cpa strategie het meeste gaat opleveren en dat de andere campagnes doodbloeden. Deze kun je vervolgens uitschakelen. Met deze aanpak haal je in de regel sneller resultaat.

5. Maak gebruik van DSA campagnes

Maak gebruik van een DSA campagne en stel geen specifieke URL in. Op deze manier kan Google nog meer bezoekers naar de website trekken op keywords waarvan je zelf misschien niet direct zou zeggen dat deze relevant zijn.

6. Maak gebruik van een portfoliobiedstrategie

Deze tip is vooral handig wanneer je het volledige budget van 10.000 dollar per maand opmaakt. Het kan voorkomen dat wanneer het volledige budget opgemaakt wordt je enorm hoge CPC’s hebt. Daardoor is het uiteraard het budget een stuk sneller op. Kies er daarom voor om een portfoliobiedstrategie te gebruiken en pas deze maar toe op één campagne per portfoliobiedstrategie. Het mooie hieraan is dat je een maximale CPC kunt instellen. Stel deze telkens naar beneden bij totdat je ziet dat het volledige budget niet meer opgaat. Zo kun je in de regel het verkeer flink verhogen.

Google Ad Grants: Geen wondermiddel maar toevoeging

Voor veel (kleine organisaties) is Google Ad Grants een flinke gamechanger. Zij kunnen een grote stroom verkeer voor hun goede doel genereren. Voor wat grotere partijen is Google Ad Grants een mooi kanaal om de marketingtunnel te vullen. Een Grants account heeft een totaal andere aanpak nodig dan een regulier Google Ads account. Stel dus ook zeker andere doelen dan dat je met een regulier betaald account zou doen. Daarnaast moet je het ook even tijd geven wanneer je net begint met Google Ad Grants.

Willem van Bolderen
Eigenaar bij HOBL

Ik verzorg voor non-profit organisaties uiteenlopende online marketingcampagnes. In veel gevallen zijn dit Google Ad Grants campagnes voor stichtingen, musea en culturele instellingen. Hiermee breng ik meetbare en tastbare impact.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!