Waar bestellen wij onze pizza’s het liefst?

28 maart 2013, 13:36

Thuisbezorgd.nl favoriet voor oriënterende consument

We doen het allemaal, vooral op zondag. Hoe en waar bestel jij het liefst je pizza? Bij die grote bezorgsite of het tentje om de hoek? Onderzoeksbureau WUA! stuurde respondenten voor het eerst op een online zoektocht naar pizzabakkers met een bezorgservice. Er werd een recordaantal websites bezocht, maar met name Thuisbezorgd.nl gaat er uiteindelijk met het bot vandoor.

Kansen voor de online pizzaboer

Wie denkt dat de online pizzamarkt al helemaal dichtgetimmerd is, zit ernaast. Weliswaar zullen de koplopers in onderstaande ranglijst bekend voorkomen, maar we vinden hier geen dominante partij als Bol.com of Booking.com. Sterker nog: nooit eerder werden tijdens een onderzoek van WUA! zo veel verschillende websites bezocht.

De 100 respondenten gingen in anderhalf uur oriënteren maar liefst 167 verschillende adressen af. Kansen genoeg voor de aanbieders dus, in de eerste fase van het oriëntatieproces. Wat vervolgens wel glashelder is: de vier populairste websites gaan er met gezamenlijk 73% van de klanten vandoor.

De funnel kent geen genade

Er zijn dan 167 websites die het geweld van Google overleefden, slechts vier (!) hiervan werden vaker dan eens als favoriet aangewezen. Ambitieuze nieuwe aanbieders zijn dus gewaarschuwd: Thuisbezorgd.nl, Just-Eat, New York Pizza en Domino’s hebben een flinke voorsprong op de rest van de markt genomen.

De onderzoeksresultaten tonen het beeld van een interessante online concurrentiestrijd, met veel deelnemers en weinig winnaars. Het gebruikelijke beeld in gedomineerde of krappe branches is dat van torenhoge vindbaarheids- en voorkeurspercentages voor de winnaar(s), in combinatie met een beperkt aantal gevonden aanbieders. Hieronder herkennen we de percentages van de dominante partijen, maar weten we ook dat daaronder nog 163 andere websites volgen.

De vergelijking: Thuisbezorgd vs Just-Eat

Thuisbezorgd.nl en Just-Eat zijn de twee bekende bestelsites in de ranglijst, met behoorlijke verschillen tussen de twee. De winnaar van het onderzoek wordt door de respondenten vooral geroemd om de informatiewaarde. Het aanbod is hier het grootst, de restaurants zijn op veel criteria te filteren en de twijfelaar kan hier naar meerdere voedselsoorten tegelijk zoeken.

Just-Eat gooit hoge ogen op de onderdelen gebruiksvriendelijkheid en vormgeving. Voor bezoekers die toch moeite hebben, is een live chat beschikbaar. ‘Ik snap niet dat ik altijd bel, want volgens mij gaat het zo sneller’, aldus een bezoeker. ‘Ik ga voortaan zelf ook maar hier bestellen.’

Het verschil in eindresultaat wordt hieronder duidelijk. Thuisbezorgd.nl weet, mede dankzij een effectieve AdWords campagne, meer bezoekers naar de website te trekken. Ook de conversie op de website zelf is hoger. Bijna eenderde van de respondenten die Thuisbezorgd.nl bezoekt tijdens de online oriëntatie, wijst deze website uiteindelijk aan als favoriet.

New York Pizza en Domino's

Twee grote directe aanbieders vinden we op plaats twee en drie op de ranglijst. Uit de conversietabel hierboven blijkt wel dat de twee elkaar nauwelijks ontlopen. Er zijn echter twee interessante verschillen te noemen:

  • New York Pizza scoort hoger op gebruiksvriendelijkheid (7,1 tegen 6,2), met als gevolg dat hier significant minder bezoekers na de eerste indruk afhaken dan bij Domino’s (10% tegen 16%).

  • New York Pizza krijgt ook betere waarderingen voor de onderdelen vertrouwen en imago. Hieronder is weergegeven in welke mate respondenten een website als serieuze optie beschouwen, en wordt het verschil duidelijk. Respondenten die na de eerste indruk doorgaan op de websites, nemen New York Pizza vaker serieus in overweging.

Ergenissen met een lege maag tellen dubbel

Zoveel keuze uit verschillende pizza-aanbieders en een maag die knort doet je beseffen dat je wellicht een korter lontje hebt dan normaal. Ergernissen op websites worden door sommige hongerige consumenten voor altijd in het geheugen gegrieft, om vervolgens nooit meer terug te komen voor een volgende bestelling. Zie het als het één keer eten van een slechte mossel; veel mensen die daarna zweren nooit meer een mossel aan te raken. Dit in gedachten houdend; wat zijn enkele do’s & don’ts voor pizza-aanbieders?

  • Maak online bestellen mogelijk. Verschillende consumenten ergerden zich eraan wanneer bestellen beperkt is tot een bepaald postcodegebied. Het lijkt een open deur, maar dit is cruciaal voor verdere verkoop. Bij Domino's, wanneer ik als consument mijn postcode invul, en op de volgende pagina dit nog een keer moet doen om vervolgens uit te vinden dat online bestellen in mijn straat niet mogelijk is, werkt dit niet bevorderend om ooit nog een poging te wagen een pizza bij deze aanbieder te bestellen. Bij Dominos.nl wordt nog wel vermeld dat het wel telefonisch kan (zonder vemelding van een telefoonnummer) maar de consument is inmiddels weg naar een concurrent die wel zijn pizza thuis kan bezorgen. Zorg dus dat de consument op zijn wenken bediend wordt en dat online bestellen mogelijk is.

  • Zorg voor een eenvoudig bestelproces. Hoe makkelijker het bestelproces is voor de consument, des te meer vertrouwen de consument heeft in deze aanbieder en hoe sneller de pizza besteld is. Maak het de consument makkelijk door overzicht te bieden en het eenvoudig samenstellen van de beste combinatie. Hoe ingewikkelder je dit proces inricht, hoe minder vertrouwen mensen in je product en/of de bezorging zullen hebben.

    Deze respondent antwoord het volgende wanneer hij gevraagd wordt naar de reden van afhaken bij Hapsalons.nl:

    ”Ik word helemaal kriegelig van alle linkjes, reclames en mis het overzicht. Weet gewoon niet waar ik moet beginnen met klikken.”

Dat het vertrouwen van de consument zeer belangrijk is, is ook te lezen in een eerder gepubliceerd artikel op Marketingfacts wat uitgebreid ingaat op 10 best practices voor online vertrouwen.

Afbeelding: Sharon Pruitt (cc)

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Sander

    Leuk stuk, maar waarom vergelijken jullie totaal verschillende websites. Waar bijvoorbeeld Thuisbezorgd, Sneleten en Just Eat eten-bestelsites zijn, zijn de websites van Domino’s en New York Pizza pizzabakkers met een bezorgservice. (waar jullie volgens de eerste alinea naar op zoek gaan)

    De bestelsites bakken helemaal niks, maar sturen de order enkel door.


    29 maart 2013 om 14:48
    Klaas Kroezen

    @Sander

    De respondenten gaan vrij op zoek om een pizza te bestellen. Wie zij vinden in dat proces bepaalt de respondent zelf. Het doel van het onderzoek is het gehele online oriëntatieproces in kaart te brengen. Eén van de belangrijkste vragen is waarom men bij een bepaalde website besteld of niet? Een bestelsite of een pizzabakker maakt hierin niet uit.


    29 maart 2013 om 14:53
    james

    Beetje rare lijst bij web performance, pizzabestellen.nl en belpizza.nl zijn sites die doorlinken naar thuisbezorgd.nl. En hapsalons.nl linkt door naar tb.nl en justeat. Snap niet echt waarom deze vermeld staan.


    29 maart 2013 om 22:41
    ssmeding

    Bij Hapsalons.nl zijn we erg blij met dit onderzoek. Het maakt duidelijk dat er, naast de bekendste partijen JustEat.nl en Thuisbezorgd.nl, wel degelijk méér te vinden is in de markt en dat de verschillende kwaliteiten van de diverse sites worden gewaardeerd.

    Er wordt hier opgemerkt dat niet alle sites zelf bestellingen afhandelen. Dat klopt. Op Hapsalons.nl vinden bezoekers een (bijna) volledig overzicht van mogelijkheden om in de buurt eten te bestellen. Wij focussen ons vooral op het keuzemoment ‘wat ga ik eten’. Zodra de vraag ‘hoe ga ik bestellen’ komt, bieden wij bijvoorbeeld een telefoonnummer, adres/route en waar mogelijk een online bestelmogelijkheid via één van onze partners. Bezoekers kiezen bij ons uit een kleine 17.000 vermelde restaurants, waar sites als Just Eat en Thuisbezorgd ‘maar’ zo’n 3.000 restaurants online hebben.

    Aan onze bezoekersaantallen zien we dat dit concept wordt gewaardeerd. Onze positie in het kopje ‘web performance score’ lijkt me trouwens niet helemaal representatief. Binnen organische zoekresultaten behoren wij steevast minimaal tot de top-5, meestal zelfs top-3.

    Het grote aanbod op Hapsalons.nl zorgt er ook voor dat zoeken op onze site niet altijd even makkelijk is. We zijn ook blij met de kritiek die we in het onderzoek krijgen. Doordat we zelf geen bestellingen afhandelen, ontvangen we relatief weinig feedback van bezoekers.

    We werken al enige tijd aan een nieuwe site waarin het gebruikersgemak voorop staat. We hopen deze rond de zomer te lanceren in Nederland. Het commentaar uit het onderzoek nemen we graag ter harte. De nieuwe site zal minder ruis bevatten, en vooral daadwerkelijk relevante zoekmogelijkheden en gerelateerde links.


    3 april 2013 om 13:26
    Freddy

    Vanaf eind/2013 zal ik starten met een nieuwe web-site http://www.bestel.pizza voor Nederland en België.

    En http://www.thuisbezorgd.pizza enkel voor België.


    6 april 2013 om 20:12
    Miranda

    Laatst pizza besteld via http://www.pizza-amsterdam1.nl, het ging ook heel goed en het eten was erg lekker


    20 juni 2013 om 13:38
    DavidBaas123

    Ik wil dus een pizza bestellen maar alle websites zijn dicht. Hoe moet dit nu verder? Ik weet niet wat ik nu moet! Ik heb gewoon honger! Ik wil het liefst een pizza quarti fromaggi met 4 kazen dus. Voor als je geen italiaans kan. 4 kazen die goed samenwerken. Heel lekkere smaak. Vanmiddag had ik lasagne ipv pizza maar toch is pizza wel lekkerder. Dus waarom zijn die pizza bestelsites nu niet open is mijn vraag uiteindelijk.


    30 april 2015 om 00:14
    istme

    @DavidBaas123, omdat de gemiddelde persoon niet om 2 uur snachts een pizza besteld & omdat er geen mensen snachts daar werken?


    29 oktober 2015 om 20:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!