‘Vrouwen kiezen Instagram en TikTok, mannen YouTube’

17 juni 2021, 06:00

Platforms laten duidelijke onderlinge verschillen zien op het gebied van gebruik per sekse

Eigenlijk zijn alle clichés over social media gebruik naar geslacht waar. Warc heeft een onderzoeksrapport gepubliceerd van HypeAuditor, een bedrijf dat zich bezighoudt met influencer-marketingmanagement. De resultaten geven ons in ieder geval meer zicht op het verschil in het gebruik van de social-mediaplatformen tussen mannen en vrouwen.

Vooraf even de disclaimer: We lezen veel, heel veel marketingnieuws, -nieuwsbrieven, -artikelen, dus zo nu en dan zetten we er één door waarvan we denken dat het van algemeen belang is, of gewoon interessant voor marketingprofessionals. Niet dat we het ermee ééns zijn hè… share the fun, dat is het.

De onderzoeksuitkomsten wijzen uit dat meer dan de helft van de gebruikers van Instagram en TikTok vrouw is. Bij Instagram is dit percentage 53,6 procent, terwijl het bij TikTok zelfs nog drie procent hoger ligt (56,8 procent). Het onderzoek wijst vooral op het verschil, maar de cliché’s ten spijt zou je dus ook mogen concluderen dat de verschillen eigenlijk niet héél groot zijn, althans bij Insta niet.

YouTube de mancave der platformen?

Videoplatform YouTube is vooral in trek bij bezoekers en gebruikers van mannelijk geslacht. 56,6 procent van de kijkers is man, terwijl ‘maar’ 43,4 procent vrouw is.

Wel is het publiek dat op YouTube zit bij zowel de mannen als vrouwen gelijkmatiger verdeeld over alle leeftijdsgroepen. Terwijl het grootste deel van de gebruikers van Instagram tussen de 25 en 34 jaar is en TikTok juist op een nóg jongere leeftijdsgroep is gericht. Namelijk de 18- tot 24-jarigen. Ongeveer de helft van de TikTok-gebruikers is jonger dan 34. Chinese gebruikers staan voor ongeveer 80 procent van álle tijd die wordt doorgebracht op de app. 43 procent van de nieuwe TikTok-gebruikers komt momenteel uit India. De VS staat (ondanks het bijna-verbod) volgens HypeAutitor voor 26.5 miljoen actieve gebruikers.

TikTok meer entertainment

TikTok wordt dus het meest gebruikt door 18- tot 24-jarigen. Deze gebruikersgroep besteedt per dag meer dan 45 minuten op het platform. Gemiddeld is het bijna een uur. Ten opzichte van 2019 is het aantal gemiddelde gebruikersuren per maand gestegen. Wel in de VS welteverstaan, maar toch. Van 12,8 uur per maand steeg het naar 21,5 uur, aldus App Annie. In Nederland is de gebruikersactiviteit in deze periode verdubbeld naar nu 57 minuten per dag. Let wel, dit is de gemeten tijdsbesteding onder de jongeren.

GFK geeft aan dat TikTok daarmee YouTube aardig nadert wat betreft de tijdsbesteding. Er is nog maar een onderling verschil van 10 minuten. Men kijkt per dag gemiddeld 67 minuten naar content op het videoplatform van Google. Deze groei gaat ten koste van Instagram en Snapchat. Nederlandse jongeren zaten daar respectievelijk 16 en 7 minuten per dag op.

En de rest?

Softwareontwikkelaar SproutSocial publiceerde begin maart van dit jaar een onderzoek waarin ook de cijfers over socials als Pinterest, LinkedIn, Snapchat en Twitter naar voren komen. Ook over Facebook, het moederbedrijf van Instagram, geeft dit rapport meer inzicht naar gebruik per geslacht.

Facebook

Hoewel het aantal gebruikers van Facebook, in ieder geval in Nederland, in 2018 is gedaald en het afgelopen jaar gelijk is gebleven, heeft het platform in Nederland nog zo’n 10,4 miljoen gebruikers. SproutSocial schrijft dat 56 procent van de wereldwijde gebruikers man is en 44 procent vrouw.

Wereldwijd is Facebook het nog steeds meest gebruikte platform. Met 38 minuten besteden de gebruikers er ook meer tijd dan op Instagram. Daar zit men gemiddeld 29 minuten per dag op.

In 2018 schreef Newcom dat jongeren massaal Facebook zouden dumpen. Kijkend naar de huidige cijfers mag je vermoeden dat dit niet is uitgekomen. Zowel in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 als die van 25 tot 34 jaar stijgt het aantal actieve gebruikers boven de rest uit, met gebruikers van 25 tot 34 als grootste gebruikersgroep. Ook in deze leeftijdscategorieën ligt het aantal mannelijke gebruikers boven de vrouwelijke.

Instagram

Instagram is ná Facebook het grootste social-mediaplatform wereldwijd. Van de één miljard maandelijkse actieve gebruikers is 57 procent vrouw. Net als bij Facebook is de grootste groep gebruikers tussen de 25 en 34 jaar. Dat is een derde van alle mensen op Insta.

Verwacht wordt dat Instagram niet meer zo hard zal blijven groeien als de afgelopen jaren het geval was. Uit data van Piper Sandler komt naar voren dat Instagram in een onderlinge ‘gebruikersstrijd’ om de jongere gebruikers lijkt te voeren met TikTok. De app, bekend om korte video’s, heeft foto-app Instagram inmiddels ingehaald als het favoriete sociale platform onder Amerikaanse tieners. Snapchat blijft ze nog net voor.

Twitter het mannenplatform?!

BusinessInsider beweert dat Twitter leegloopt. Het komt met data die schetst dat het aantal Nederlandse twitteraars in een jaar tijd met 700 duizend is gedaald. Van 3,5 miljoen naar 2,8. Volgens het zakelijke nieuwsplatform is dat de grootste daling in gebruikersaantallen van alle sociale netwerken.

Toch zijn er dagelijks globaal 187 miljoen mensen actief op het platform. Daarvan is 44 procent in de leeftijd van 30 tot 49 jaar. Opvallend dat ruim tweederde van alle gebruikers man is. Afgaand op deze cijfers kun je dus wel stellen dat het blauwe netwerk wordt gedomineerd door mannen.

Mensen die een plek zoeken om snel nieuws te vergaren of klantenservice zoeken, zien nog altijd de voordelen van dit platform. Als advertentieplatform blijft het een beetje aanmodderen, maar het delen van je mening en het voeren van discussies is echt iets waar Twitter om geroemd wordt.

Interessant dat 80 procent van de tweets wordt verzonden door de 10 procent meest actieve accounts.

Pinterest voor de vrouwen

Als Twitter een platform is dat vooral bij mannen in trek is. Welk platform heeft dan een meerderheid aan vrouwelijke gebruikers? Wel, dat is Pinterest, het afbeeldingenplatform waar je uren ideeën en inspiratie kunt opdoen.

Als het gaat om verdeling op geslacht staat dit platform voor de grootste demografische splitsing binnen sociale media. Van de meer dan 400 miljoen gebruikers wereldwijd is 78 procent vrouw. De grootste leeftijdsgroep valt in de categorie 30 tot 49 jaar. Maar ook onder Gen Z en millennials zagen de onderzoekers in het tweede kwartaal van 2020 een toename in het aantallen gebruikers. “Ondanks dat TikTok, Snapchat en Instagram onder jongeren het meest populair zijn, heeft Pinterest nog steeds een plaats onder de jongere doelgroepen”, aldus SproutSocial.

LinkedIn het meest ‘eerlijk’ verdeeld

Het sociale netwerk dat met name bekend staat als zakelijk medium, is mondiaal gezien het meest evenredig verdeeld als we het hebben over de gebruikerscijfers naar geslacht. 51 procent van de 738 miljoen gebruikers is man, 49 procent is vrouw. Daarvan komt 63 procent van hen maandelijks op het platform. Op dagelijkse basis is dit 22 procent. Van die 738 miljoen valt het grootste gedeelte in de leeftijdsgroep van 46 tot 55 jaar. Dat illustreert dat het platform veel meer in trek is bij een wat oudere doelgroep dan dit bij Facebook, Instagram en Twitter het geval is.

De waardering van Snapchat

BusinessOfApps laat cijfers zien dat Snapchat in 2020 een omzet genereerde van 2,5 miljard dollar. Dat komt overeen met een stijging van 47 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Meer dan 280 miljoen mensen gebruiken de app dagelijks. In 2020 was dat nog 238 miljoen. Opvallend is dat 108 miljoen van de 280 miljoen gebruikers uit de USA komt (38,6 procent). Gevolgd door India met 74,3 miljoen en op grote afstand volgt de nummer 3, Frankrijk met 24,5 miljoen.

De aandeelwaarde van Snapchat steeg in het afgelopen jaar met meer dan 350 procent. De waardering van het gele medium met het witte spook ligt op het moment van schrijven (2021) op 90,9 miljard dollar. In 2020 was het in dit perspectief nog een schamele 19,4 miljard. Daarop afgaand is Snapchat dus zeker nog niet uitgegroeid.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!