Vrouw laat man betalen bij internetwinkelen

14 maart 2005, 10:55

Samen op internet speuren naar aankopen. Maar als het op betalen komt, beslist de man. Partners die samen een bezoek brengen aan een webwinkel nemen vaak samen de beslissing over een bepaalde aankoop. Hierbij gaat het vooral om producten met een hoger aankoopbedrag. Opvallend is echter dat het juist de mannen zijn die de rekening betalen wanneer er een daadwerkelijke aankoop wordt gedaan. Dit blijkt uit een onderzoek dat door Kortingswinkel.nl is gedaan onder een groot aantal internetconsumenten.

Van de 381 ondervraagden geeft maar liefst 49% van de ondervraagden aan wel eens samen via het internet te winkelen tegenover 51% die de voorkeur geeft aan het alleen bezoeken van een webwinkel. De belangrijkste reden die de ondervraagden aangeven om samen te winkelen is dat het de aankoopbeslissing vergemakkelijkt.

Dat partners vaker samen internetwinkelen komt volgens Edzard Gelderman, directeur bij Kortingswinkel.nl, doordat de gemiddelde besteding per huishouden enorm is gestegen. ?Bij de aanschaf van een duurder product raadpleegt men eerst de partner, voordat men tot een daadwerkelijke aankoop overgaat. We zien dit vooral bij de aanschaf van electronica artikelen, het boeken van reizen en weekendjes weg, maar ook bij de aankoop van kleding?, aldus Gelderman.

Verder blijkt uit het onderzoek dat het vaker mannen zijn die opdraaien voor de kosten bij het doen van een aankoop. 16% van de ondervraagde vrouwen die samen met de partner internetwinkelt geeft aan dat haar mannelijke partner de financi?le afhandeling doet bij een aankoop, tegenover 3% van de ondervraagde mannen die aangeeft dat de vrouw haar portemonnee trekt. In 14% van de gevallen delen partners de rekening.

Wanneer partners samen internetwinkelen gaat het om bepaalde categorie?n producten. Uit het onderzoek komt een top 5 naar voren van producten waarvoor partners samen een internetwinkel bezoeken:

1. electronica artikelen (computer, DVD, fotocamera, stereoset, etc.)

2. kleding

3. reizen, weekendjes weg en vliegtickets

4. boeken, CD?s, DVD?s

5. huis-, tuin-, en keukenartikelen

Bron:

Persbericht Kortingswinkel.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!