• Mobile
    wordt gesponsord door

Vraag het Den Haag

Vraag het Den Haag
,

Video’s gemaakt door burgers, kiezers of consumenten zijn ‘in’ en ook het NOS-journaal heeft dat begrepen. In navolging van de collega’s van het CNN/Youtube debat en Netwerk die burgers de mogelijkheid geeft advies aan minister van Financiën Wouter Bos in een video te verwerken, heeft het NOS Journaal de actie “Vraag het Den Haag” opgezet.

Op de site van de NOS kun je verpakt in een videofilmpje een vraag aan fractievoorzitters, ministers of premier Balkenende voorleggen. De maximaal 30 seconden durende video’s met de interessantste vragen van burgers worden in de Prinsjesdag-uitzending van 18 september aan de politici voorgelegd.  Goed punt is dat de ingezonden video’s vantevoren door anderen bekeken kunnen worden. En gelukkig heeft de NOS, zie ook de belangrijkste kritiek op het Democratische CNN/YouTube-debat, gezorgd voor een stemfunctie waarmee de ingezonden vragen gewaardeerd kunnen worden. Ik hoop dat deze stemmen meegewogen worden in het besluit welke prangende vragen door de Haagse politici beantwoord zouden moeten worden in de tv-uitzending. Ik heb echter ook een paar kanttekeningen.

De uitvoering op de site van de NOS, waar tekst en een film van presentator Rik van de Westelaken uitleggen hoe je een geslaagde korte video kan maken, laat zien dat er goed over het idee is nagedacht. Paar kleine kanttekeningen:

  1. Persoonlijk denk ik dat een periode van 2 weken relatief kort is voor mensen om de filmpjes te maken, maar vooral ook om het idee onder de aandacht te brengen.
  2. Verder helpt het daarbij niet dat bv de instructiefilm van Van de Westelaken maar ook de inzendingen niet op andere sites ge-embed (overgenomen, geplaatst) kunnen worden. Juist als je video als communicatiemiddel wilt gebruiken, zou het handig zijn dat (promotie)materiaal vrij door anderen verspreid kan worden om de actie onder de aandacht te brengen en meer inzendingen te genereren.
  3. Tot slot vraag ik me af waarom de video’s weer geüpload moeten worden naar een NOS-pagina en waarom geen gebruik gemaakt wordt van een platform als YouTube of 123video.nl waar de infrastructuur (compleet met stemmen en commentaar) al aanwezig is. Daarbij genereert YouTube al veel bezoekers, die zich bezighouden met het maken en verspreiden van video’s, die daar eenvoudiger te bereiken zijn. Dat roept tegelijkertijd de vraag op waarom de NOS eigenlijk nog geen eigen kanaal op YouTube (of een andere videodienst) heeft waar ze, zoals de BBC, ALJazeera of NBC clips van hun uitzendingen laten zien?)

Kortom, ik ben positief over het plan en ik hoop werkelijk dat er veel films binnenkomen en dat mensen gebruik maken van de mogelijkheid om voor hen relevante vragen te stellen aan politici. Bij de Netwerk-actie, die al wat langer loopt, is momenteel slechts 1 videovraag op videotalent.nl geplaatst. En het is geen eens een sneeuwman.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik vind het ook een leuk idee en ben het wel met je kanttekeningen eens. Vooral dat je de video's niet kunt embedden is erg jammer.

    Misschien hebben ze 't wel in korte tijd bedacht, dat 't daarom maar 2 weken voor prinsjes dag is?

    Trouwens de link naar de nos mist een 'l' aan het einde, er staat .htm ipv .html.

    geplaatst op
  • Helder verhaal. Met name op de kritische noten zal ik proberen antwoord te geven.

    1. Twee weken is inderdaad vrij kort voor een dergelijke actie. Dat ben ik met Danielle eens. Helaas wordt de NOS (net als de meeste andere journalistieke organisaties) geregeerd door de waan van de dag en wordt dit soort ideeën vaak pas op het allerlaatste moment bedacht. Voor internet-toepassingen is dat lastig, omdat er relatief veel voorbereidingstijd nodig is. Aan de andere kant gaat iets als Prinsjesdag toch pas de laatste dagen voor die derde dinsdag in september echt leven onder het publiek, en is er dan nog voldoende tijd voor mensen om een vraag op tape te zetten en in te sturen.

    2. Waarom kunnen de ingestuurde filmpjes niet ge-embed worden? Dat is inderdaad jammer. Dat is geen bewuste of principiële keuze, maar een gevolg van het feit dat wij werken met een Alpha-versie van een video-upload-tool. Wij zijn deze tool verder aan het doorontwikkelen en ik verwacht dat binnen afzienbare tijd de ingestuurde video's ook 'ingesloten' kunnen worden in andere sites en blogs.
    Overigens hebben we op dit punt al belangrijke stappen gezet. Via http://www.nos.nl/assets/service/nosnl_feeds.html#code bieden wij de codes aan voor het embedden van de laatste (geëncodeerde) uitzendingen van het NOS Journaal, Jeugdjournaal, Journaal op 3, Studiovoetbal en onze themakanalen Journaal24 en Politiek24. Al deze NOS-programma's en zenders kan iedereen dus zonder enig probleem in een site of blog embedden. Binnenkort komen daar de losse onderwerpen uit het NOS-Journaal bij.
    Inderdaad is ook uit marketingoverwegingen het embedden belangrijk. Om de actie "Vraag het Den Haag" tot een succes te maken zijn dus nog even aangewezen op de (niet onaanzienlijke) marketingpower van het NOS Journaal, waarin we uiteraard naar deze actie gaan verwijzen de komende weken.

    3. Waarom op de eigen NOS-site en niet op YouTube? Waarom heeft de NOS geen 'branded channel' op YouTube?
    Eerst de laatste vraag. Dit heeft vooral met rechtenkwesties te maken. In vrijwel alle NOS Journaals en onderwerpen zitten beelden van internationale persbureau's. Wij hebben de rechten daarvan niet afgekocht voor wereldwijde verspreiding via internet. Het door de NOS op YouTube zetten van uitzendingen is op dit moment dus onmogelijk. Uiteraard kunnen wij individuele kijkers die dat toch doen niet tegenhouden, als we dat al zouden willen.
    Overigens zijn we met YouTube in gesprek om een branded NOS-channel neer te zetten, waar met name de losse onderwerpen uit het NOS-Journaal waar geen derdenrechten in zitten aangeboden gaan worden.
    De reden dat we "vraag het Den Haag" niet via YouTube doen, is omdat we dit soort zaken graag in eigen hand houden. Ik denk dat de filmpjes makkelijker bij ons te vinden zijn dan op YouTube, waar veel zaken toch verdwijnen in de enorme hoeveelheid video's die daar aangeboden wordt.
    Veel mensen doen dit soort acties via YouTube in de hoop meer publiek te trekken voor hun content, maar ook dat is bij de NOS niet echt nodig. We bereiken nu al tussen de 3 en 4 miljoen unieke bezoekers per maand en we kunnen via het NOS Journaal makkelijker doorverwijzen naar http://www.nos.nl dan naar een kanaal op YouTube.

    Roeland Stekelenburg
    NOS Nieuwe Media

    geplaatst op
  • @roeland helder verhaal! Goed om te horen dat het embedden waar jullie sowieso al mee bezig zijn ook voor deze video's gaat gebeuren.

    geplaatst op
  • @ Roeland: fantastisch om jullie reactie te lezen met uitleg over de overwegingen achter deze actie. Ik hoop dat je mijn belangrijkste punt dat ik zeer positief ben over "Vraag het Den Haag" niet over het hoofd gezien hebt :-) Ik hoop dat we bij de volgende verkiezingen ook mee kunnen doen aan het NOS/YouTube debat!

    Helder ook de uitleg waarom er nu niet gekozen is voor YouTube. Een opvallende zin in je informatieve betoog die me wel opviel was "De reden dat we "vraag het Den Haag" niet via YouTube doen, is omdat we dit soort zaken graag in eigen hand houden." Volgens mij is het juist essentieel om bij deze acties helemaal niets in de hand te willen houden :-) Ik ben het niet helemaal eens met de redenering dat jullie films zouden verdwijnen in de hoeveelheid video's. Veel mensen abonneren zich juist op kanalen waar voor hen interessant video's worden geplaatst. Door de wekelijkse e-mail met nieuwe video's die je van YouTube ontvangt zou het juist een extra attentiewaarde hebben. Maar goed jullie zijn in gesprek over een branded channel dus dergelijke voordelen zullen jullie ook zien.

    Er zijn helaas nog niet veel films binnengekomen; ik weet zeker dat dat gaat veranderen zodra jullie er de komende tijd aandacht aan gaan besteden. Ik ben ook heel benieuwd naar het programma en de antwoorden van de mp, fractievoorzitters, ministers of andere politici op de video's. Nogmaals, pluim voor deze actie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.