Voer voor Twitter marketing tijdens de Feestdagen

10 november 2021, 07:00

Van de Nederlandse Twitter-gebruikers is 52% tijdens de feestdagen op zoek naar de beste deals en 38% van de Twitteraars in tien wereldwijde markten is van plan om tijdens de feestdagen grotere artikelen te kopen, zoals mobiele telefoons en laptops. Als marketeer aan de slag met Twitter tijdens het feestseizoen 2021? Food for thought, in hapklare brokken, hieronder. Persbericht van Glasnost, voor klant Twitter, bronvermelding onderaan, rocksolid is het allemaal niet maar het boeide wel.

Hapklare brok 1: Twitter beïnvloedt koopgedrag

Van de ondervraagde Twitter-gebruikers geeft 40% aan dat Twitter vorig jaar hun inkopen heeft beïnvloed. Van de ondervraagde Nederlandse Twitter-gebruikers doet 64% grondig onderzoek voordat ze een online aankoop doen. Van oktober tot december 2020, zo meldt het persbericht, waren er wereldwijd 175 miljoen feestdag-gerelateerde tweets. Één derde van deze tweets had betrekking op het vinden van inspiratie bij het kopen van cadeaus.

Hapklare brok 2: Twitter is in het feestseizoen de place to be voor koopjesjagers

Vorig jaar waren drie van de top tien hashtags rond Black Friday gericht op het vinden van aanbiedingen. Hashtags die werden gebruikt waren #BlackFridayDeals, #BlackFridaySale en #giveaway. Twitter-gebruikers zijn ook meer bezig met online winkelen dan niet-gebruikers en 55% van de ondervraagden shopt met kortingscodes of coupons bij een online aankoop voor extra scherpe deals. Twitter-gebruikers over de hele wereld bljiven ondanks Corona positief: 50% zegt enthousiast te zijn over de komende feestdagen.

Hapklare brok 3: Wat willen mensen op Twitter kopen?

Op het gebied van kleding, gaming, gezondheid en schoonheid vinden Twitter-gebruikers vaker inspiratie op sociale media dan niet-gebruikers. Vooral de categorie technologie blijft belangrijk: 38% van de Twitter-gebruikers in tien wereldwijde markten is van plan om tijdens de feestdagen artikelen als mobiele telefoons en laptops aan te schaffen.

Wat je als merk op Twitter moet doen volgens Twitter

Hieronder wat tips om het meest uit de gesprekken over de feestdagen op Twitter te halen, zijn tips van Twitter, dat dan weer wel:

Tip 1. Doe mee met gesprekken over authentieke betrokkenheid

Dr wordt over je merk gepraat op Twitter, dusse: ga het gesprek aan. Wek inspiratie op, ga met klanten in gesprek. Goed om te weten: veel Nederlandse Twitter-gebruikers blijven loyaal aan merken die hun interesse hebben (46%).

Tip 2. Sluit je aan bij shopping events als Black Friday

Mensen op Twitter vertonen een sterke neiging om online te winkelen tijdens de feestdagen, en ze zijn actief op zoek naar deals. In Nederland is 52% van de ondervraagde Twitter-gebruikers op zoek naar de beste deals, dus: maak aanbiedingen en Tweets die bij hen aan zullen slaan en begin vroeg met het tonen van je aanbiedingen.

Tip 3. Omarm trending producten en onderwerpen

In het feestseizoen van 2020 waren de trending producten gericht op drie belangrijke gebieden: de thuiservaring, langverwachte productlanceringen en nostalgie binnen entertainment. Deze trends zullen nog steeds relevant zijn, maar dit jaar is de conversatie een beetje anders. Mensen op Twitter zijn enthousiaster over pre-Corona onderwerpen als reizen en sport. Zo blijkt dat zeker 59% interesse toont in reizen en 49% veelal over sport praat.

Tip 4. Feesthoed op: Kom in de feeststemming

Mensen op Twitter, zo meldt het persbericht, zijn op zoek naar merken die dit feestseizoen “voor vreugde zorgen” en “mensen samenbrengen”. Tip: Zorg ervoor dat je de leuke kant van je merk benadrukt, en vergeet niet dat winkelen tijdens de feestdagen ook een goed moment is om meer humor in berichtgeving te verwerken.

Bronnen

  • BrandWatch,Global Holiday Conversations on Twitter w/ English Keywords, Sept 2020 to Jan 2021
  • Twitter Internal Data 1 okt – 30 nov. 2020 (waaronder NL gebruikers)
  • Twitter Internal Data (Semantic Core). Comparing Holiday-related Tweets from Jan 1st, 2020 – Aug 1st, 2020 to Jan 1st, 2021 – Aug 1st, 2021
  • Twitter Insight Survey, Aug 2021, All Respondents: n=13,466, Intenders: n=5,115 (Global)
  • Sparkler, Twitter Insiders US Holiday Survey 1 data | June 2021 Q5. How did Twitter influence your gift purchase(s), if at all? Please select all that apply. Base: Twitter Users (n=375)
  • Sparkler, Twitter Insiders US Holiday Survey 1 data | June 2021 Q14.Do you plan to purchase gifts using the following methods more or less often than you do now in the next 6 months? Base: Insiders (n=375) and Non-Users (n=555)
  • Sparkler, Twitter Insiders US Holiday Survey 1 | June 2021 Q7. For each category, where do you typically get inspiration for gifts or discover. Base: Insiders (n=375) and Non-Users (n=555).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!