Vliegverkeer Live op Google Earth

16 januari 2007, 11:58

Via Google Earth is nu het vliegverkeer rond Schiphol live te volgen. Het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) en Geluidsnet hebben daartoe gezamenlijk een systeem ontwikkeld waarmee vliegtuigbewegingen worden geregistreerd en op Internet gevolgd kunnen worden. Uniek hierbij is dat het vliegverkeer real-time getoond wordt, waarbij ook te zien is hoeveel geluid de vliegtuigen op dat moment werkelijk op de grond veroorzaken. Dit geluid wordt gemeten door het geluidsmeetpuntennetwerk van Geluidsnet. De bewegingen kunnen zowel direct via Google Earth (link werkt direct) als via het web worden bekenen.

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder willen met dit initiatief een nieuwe impuls geven aan de transparantie op luchtvaartgebied, met als uiteindelijk doel om zo de hinder door vliegtuiggeluid te verminderen. “Het melden van hinder vindt sinds langere tijd in de beslotenheid van het klachtenbureau plaats. Door in het openbaar te tonen wat er werkelijk aan de hand is, hopen we het grote publiek duidelijk te kunnen maken dat er echt iets moet verbeteren”, stelt Erwin von der Meer, voorzitter van PVRC. “Door vliegbewegingen zelf vast te leggen, kunnen we nu beter vaststellen wat er boven ons hoofd gebeurt en voorstellen voor verbeteringen ook beter beoordelen”.

“Burgers en (lokale) overheden hebben een enorme kennis- en informatieachterstand ten opzichte van de luchtvaartsector. Met het transparant beschikbaar maken van dit soort onafhankelijke gegevens ontstaat er een meer gelijkwaardige situatie. Wij denken dat burgers en lokale overheden hierdoor meer greep kunnen krijgen op het luchtvaartdebat en daarmee op het verminderen van geluidshinder door vliegtuigen. Ook de luchtvaartsector heeft er baat bij om breed maatschappelijk geaccepteerd te worden.

Het vliegtuigvolgsysteem is in het voorjaar van 2006 ontwikkeld en is daarna uitgebreid getest. In de afgelopen maanden zijn er verspreid over Nederland zes ontvangststations opgesteld om zo een compleet beeld te krijgen van alle vliegtuigbewegingen. Om ook startende en landende vliegtuigen in het noorden en oosten vast te leggen, worden ook daar nog ontvangers bijgeplaatst. Het Castricumse ontvangststation werd door de gemeente Castricum gesubsidieerd.

Het ontvangststation ontvangt de bakensignalen die veel vliegtuigen uitzenden en verstuurt de posities van deze vliegtuigen via het internet naar een centrale database. Per dag worden er ruim 8 miljoen vliegtuigposities vastgelegd. Vanuit deze database worden de webapplicaties gevoed met de actuele vliegtuigposities en het bijbehorende gemeten geluid. Deze structuur is ook geschikt om in te zoeken en samenvattingen te maken van alle vluchten. “We overwegen om dit soort zoekfuncties ook via het internet toegankelijk te maken”, vertelt Erwin von der Meer. “Zodat je kunt opzoeken hoe het vliegtuig waar je gisteren in zat, precies vloog en hoeveel geluid dit produceerde. Een beter milieu begint tenslotte ook bij jezelf.”

Wat doet dit op MarketingFacts? Het laat zien dat de fysieke wereld steeds beter in de virtuele wereld wordt gerepresenteerd. Elk onderdeel van de natuur, elk mens en elke artefact krijgt een eigen plaatje. We volgen al treinen, vrachtauto’s, straks ook bussen en nu dus ook vliegtuigen. We kunnen precies zien in welke vliegtuig onze vrienden, familie of collega’s zitten (mits zij deze informatie met je delen). Straks kunnen we inzoomen op een vliegtuig, we zien welk type het is, hoeveel stoelen er staan en waar onze vrienden zitten. We kunnen direct met ze in dialoog en wij zien ze rondlopen. Echt, of geanimeerd. En op elk moment kan deze wereld worden omgezet in een game. Ineens wordt dan het vliegtuig gekaapt. Of je bent zelf de kaper. Je krijgt een missie. Andere mensen nemen ineens een bepaalde rol. De vliegtuigen zijn nog altijd te volgen, maar zijn nu grotendeels een afspiegeling van de virtuele wereld. Wij zullen steeds minder goed weten wat echt is en wat niet. Maar spannend wordt t wel :-). O ja, en onze merken zijn natuurlijk ook gewoon in deze wereld aanwezig. Als symbolische wereld in een lounge op een (virtuele luchthaven). Maar misschien ook functioneler als koffer in het virtuele laadruim. Het wordt steeds gekker. Maar eerst maar eens deze stap nemen.

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

16 Reacties

    rjmvandiepen

    Onderstaande quote zal waarschijnlijk aanslaan bij bepaalde groepen in onze samenleving:-)

    “Ineens wordt dan het vliegtuig gekaapt. Of je bent zelf de kaper. Je krijgt een missie. Andere mensen nemen ineens een bepaalde rol.”


    16 januari 2007 om 13:57
    ErwinVanLun

    @Robert-Jan: Niet voor niets zo geformuleerd. Als er films van zijn, komen er ook games van (als die er al niet zijn)..


    16 januari 2007 om 14:16
    ErwinVanLun

    @Gilles: mooi zeg! Het grote verschil is natuurlijk wel dat we nu een gemeenschappelijk open platform hebben waarop we alles aan elkaar kunnen koppelen. Het legt een basis voor verder ontwikkelingen. Nomos, hoe mooi dan ook, kan niet verder integreren met bronnen van derden (is ook niet hun core business).


    16 januari 2007 om 14:34
    Gilles de Smit

    @Erwin: Een gemeenschappelijk open platform? Wat heb ik daar als consument aan? Kan ik zo’n dB-meter ergens van het dak plukken om vervolgens in de lokale kroeg te meten of mijn oren niet naar de klote gaan? Welke verdere ontwikkelingen bedoel je dan? Onzin. Ik, als consument, heb hier niets aan. Geluidsoverlast van Schiphol is en blijft een zorg van Schiphol. Ook zij zullen dus moeten voorzien in het terugdringen hiervan. Vandaar NOMOS. Gooi er een onafhankelijk instituut tegenaan (bijv. Platform Vlieghinder?) en laat hen dit monitoren. Men had gewoon de handen ineen kunnen slaan.


    16 januari 2007 om 14:54
    ErwinVanLun

    @Gilles. Ik ben het met je eens dat consument nu niet massaal deze functie gaan gebruiken. Dat is ook niet wat ik hier poneer. Wat ik echter wel zeg is dat dit open platform heel veel mogelijkheden biedt voor toekomstige ontwikkelingen. Veel meer dan het nomos voorbeeld.

    Je vraagt verder naar voorbeelden voor (mogelijke) ontwikkelingen. Een aantal noem ik daarvan in (het laatste deel) van de posting. Maar je zou het ook heel praktisch kunnen houden. Bijvoorbeeld iemand die een huis wil kopen, ziet direct bij elk huis een ‘geluidsindicator’. Op basis van verkeer, op basis van bevolkingsdichtheid én op basis van vliegverkeer. Als je in een geluidsarme buurt wilt wonen, is dit de juiste manier van selectie. En als je er meer over wilt weten, kan je op deze wijze inzoomen. Dat is een voorbeeld.

    Geluidsoverlast is alleen een zorg van Schiphol omdat dit een beperking is van de groei. Vanuit de business van Schiphol is geluidsoverlast natuurlijk volstrekt onbelangrijk. Hooguit als er daardoor minder reizigers zouden komen (want daar verdienen ze immers aan). De zorg is dus een dissatisfier voor de organisatie; het moet gewoon geregeld zijn.


    16 januari 2007 om 15:06
    ErwinVanLun

    @Edwin. Goede vraag, is wel een aanname van me. Hoe meer mensen de integratie met Google Earth snappen, hoe meer mensen dat gewoon doen. Het is gewoon een laag en dat heeft weinig met Google van doen. Bij Nomos verwacht ik dat mensen toch contact moeten opnemen om e.e.a. te realiseren. Of is er een open interface???


    16 januari 2007 om 15:55
    Gilles de Smit

    @Edwin: De applicatie zelf is goed. Persoonlijk vind ik de vormgeving te wensen over laten (dit komt naar mijn idee de gebruikersvriendelijkheid niet ten goede) en dat is toch opmerkelijk als je een dergelijke website voor “het gewone publiek” of “de buurtbewoner” opent. Maar hier waren jullie, voor zover ik uit jouw woorden begrijp, niet bij betrokken. Het meest opvallend van dit alles vind ik toch wel hoe de pers dit soort persberichten oppakt. Kennenlijk lopen er heel wat tech-journalisten en trendwatchers rond die bij elk persbericht waar het merk “Google” in voorbij komt direct over gaan tot het plaatsen van een artikel. Ik heb het persbericht werkelijk overal voorbij zien komen. Goede publiciteit! Dit was je met het bouwen van een eigen geografische applicatie niet gelukt. Proficiat!


    16 januari 2007 om 16:39
    Jasper Koolhaas

    Voor de goede orde; er was eerst Geluidsnet (2004), daarna pas Nomos (2005) met real-time vliegtuig metingen op een kaartje op Internet.


    16 januari 2007 om 19:01
    ErwinVanLun

    Dank voor de aanvullingen.

    De essentie van de ontwikkeling die ik met deze posting wilde aangegeven gaat echter niet over dat we nu in staat zijn bewegende vliegtuigen realtime op een kaart te zetten en te ontsluiten. Het gaat erom dat er een platform ontstaat waarin alles aan elkaar wordt gekoppeld. Dus luchthavens, vluchten, vliegtuigtypes, passagiers, namen, treinen, taxi’s, hotels, vergaderzalen, afspraken enz. En dat is straks allemaal in een 3D omgeving te bekijken en te beleven. Het kapersidee bijvoorbeeld. Maar voor het zelfde geld zien we dat het om een Boing 747 gaat, kunnen we inzoomen. Het vliegtuig in 3D bekijken. De cockpit instappen en een soort Flight Simulator starten. Alles loopt straks in elkaar door en dat kan alleen met flexibele koppeling. Google Earth (en overigens ook Microsofts Virtual Earth en zelfs Second Life) is daar mogelijk het platform voor.


    16 januari 2007 om 20:38
    Jeroen van Velzen

    @Erik. Kijk eens op http://www.flightstats.com daar kun je dat vliegtuig weer volgen over de rest van de wereld…


    17 januari 2007 om 09:01
    Maarten Soetens

    Wordt het voor terroristen nu ook niet een beetje te gemakkelijk gemaakt?


    17 januari 2007 om 10:43
    ErwinVanLun

    @Vincent: zo gaat het, hier moeten we mee leren omgaan. Als we 12 jaar jaar geleden hadden gevraagd: ‘we zijn iets aan het ontwikkelen dat alle mensen in de wereld verbindt en waarmee terroristen wereldwijd recepten voor bommen kunnen uitwisselen, dan had het Internet er nooit gekomen’. De wereld verandert, dat willen we met z’n allen. En elke veranderingen heeft ook weer nieuwe narigheid tot gevolg waarmee we moeten leren omgaan.


    17 januari 2007 om 10:50
    ErwinVanLun

    Weet niet of het door dit bericht kwam, maar er was zojuist een bericht op RTLZ over het volgen van vliegtuigen. Volgens mij lieten ze Nomos zien (in een flits, zo gaat dat op tv)


    17 januari 2007 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief