Vivendi Games en Activision fuseren

3 december 2007, 10:56

Vivendi Games en Activision fuserenActivision en Vivendi Games gaan fuseren en worden hiermee de grootste onafhankelijke game uitgever van de wereld. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam Activision Blizzard en zal met een jaaromzet van 3.8 miljard dollar groter worden dan EA, dat op dit moment wereldwijd de grootste onafhankelijke game uitgever is. De totale deal is maar liefst 18.9 miljard dollar waard en de overname moet voor de zomer van 2008 zijn afgerond. Activision aandeelhouders ontvangen 27.50 dollar per aandeel, wat 24% meer is dan de waarde per aandeel van 22.15 dollar afgelopen vrijdag. Vivendi betaalt daarnaast 1.7 milard dollar in cash en krijgt hiermee 52% van de aandelen van het nieuwe bedrijf.

Het nieuwe Activision Blizzard heeft als gevolg van deze fusie enkele ijzersterke IP’s, waaronder World of Warcraft, StarCraft, Diablo, Call of Duty en Guitar Hero. Deze games zijn zowel succesvol in Noord-Amerika en Europa als in Azië, waardoor Activision Blizzard wereldwijd een zeer sterke positie zal verkrijgen.

De fusie zal ongetwijfeld een grote impact hebben op de gameindustrie en de rest van de entertainmentindustrie, maar dat zal in de komende maanden en jaren pas echt duidelijk worden. Activision Blizzard zal in ieder geval zelfstandig kunnen blijven, in plaats van te worden opgeslokt door een ander groot mediabedrijf. Dat geeft dus maar weer aan hoe groot de gameindustrie is geworden. Ik ben benieuwd wat voor nieuwe fusies en overnames we in 2008 kunnen verwachten.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    Goed bezig, Cem!


    3 december 2007 om 11:28
    Bas

    Zolang ze die creativiteit vasthouden vind ik alles goed. EA is echt zo’n bedrijf die de games markt verziekt met overnames van getalenteerde ondernemingen en hun franchises uitmelkt tot op het bot. Ubisoft dreigt af en toe ook deze kant op te gaan maar houden de kwaliteit vaak een stuk hoger door verschillende afdelingen geheel vrij te laten in het creatieve ontwikkel proces. Hopelijk snapt Activision Blizzard dat dit op de lange termijn beter is dan de route die EA neemt..


    3 december 2007 om 14:58
    CemYildiz

    Je ziet vaak dat bedrijven die groter worden minder grote risico’s nemen. Dit zie je bij EA, maar zie je ook bij andere sterk groeiende game uitgevers. Dat neemt niet weg dat er helemaal geen risico’s worden genomen, maar uiteindelijk moeten er resultaten worden behaald en moeten alle aandeelhouders ook tevreden worden gehouden.


    3 december 2007 om 17:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!