Viral Friday Week 09/2008

29 februari 2008, 01:03

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Jimmy Kimmel: I’m F*cking Ben Affleck


Ongeveer een maand geleden zette comédienne Sarah Silverman haar vriendje Jimmy Kimmel voor schut met het hilarische nummer ‘I’m Fucking Matt Damon‘. Maar de populaire talkshowhost neemt nu ‘wraak’ op zijn vriendin met de video ‘I’m Fucking Ben Affleck’. In het filmpje verklapt Jimmy dat hij een verhouding heeft met Matt Damons goede vriend Ben Affleck. Zo laat hij in de video zijn nagels lakken door de bekende acteur, staren ze samen intiem uit een raam en maken ze lange romantische wandelingen.

Aan de video doen tal van sterren mee. Zo laat Kimmel een taart bezorgen voor Affleck: de bezorger is Brad Pitt. Ook wordt Affleck in ‘We Are The World-stijl’ toegezongen door onder meer Robin Williams en Macy Gray. De overige sterrencast bestaat o.a. uit Harrison Ford, Cameron Diaz, Don Cheadle, Benji en Joel Madden, Lance Bass, Huey Lewis, Josh Groban, Christina Applegate, Rebecca Romijn en Meatloaf. Het wraaknummer van Kimmel is afgelopen week meer dan 5 miljoen keer bekeken!

Ook Elizabeth Banks (The 40-Year Old Virgin, Scrubs) en Seth Rogen (Superbad, Knocked Up) proberen een graantje mee te pikken van de ‘vete’ tussen Matt Damon en Jimmy Kimmel en komen met de parodie “I’m F*cking Seth Rogen“. (bron: RTL Nieuws, Trouw, AD)

Star Wars according to a 3 year old


Wat bedoeld was als een kort filmpje voor een aantal vrienden, werd al snel heel veel meer! De eigenaar van het weblog “Fist of Blog” filmde zijn driejarige dochter terwijl ze het plot van Star Wars: Episode IV – A New Hope uitlegde. En plaatste het vervolgens op zijn YouTube account. Dat de teller van het filmpje na 6 dagen op 3,5 miljoen zou staan, had hij nimmer verwacht. De maker van de video laat weten dat de scène niet geoefend was, noch dat ze gedwongen werd om de video te maken. Het schattige meisje heeft de sciencefiction film slechts één keer gezien. Bijna 1.000 blogs plaatsen de video, waaronder Gizmodo, Neatorama, Crunchgear en Micro Persuasion.

Nokia Morph Concept


Sinds begin deze week kunnen bezoekers van de “Design and the Elastic Mind” expositie in het New Yorkse Museum Of Modern Art het Nokia Morph concept bewonderen. Nokia heeft dit, op nanotechnologie gebaseerd concept toestel, ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Cambridge.

Morph is een concept voor de ontwikkeling van toekomstige mobieltjes en toont onder andere een radicale verandering in het uiterlijk van toestellen in de toekomst. Het toepassen van nanotechnologie maakt het mogelijk om toestellen te maken die zelfreinigend, transparant en flexibel zijn en verschillende ‘gedaantes’ kunnen aannemen. De bijna 6 minutendurende demonstratievideo is met meer dan een half miljoen views in slechts vier dagen erg in trek. (Bron: Mobile Cowboys)

Hey Jude


Hero Ha, geboren in 2003 in de Koreaanse hoofdstad Seoul, is een waar muzikaal wonderkind en flinke Beatles fan. Ondanks het feit dat hij nog nooit een Engelstalig land heeft bezocht, heeft hij sinds 2006 de Beatles teksten zich eigengemaakt. Het Koreaanse kindersterretje heeft al menig internationale krant/tv-zender gehaald, o.a. Metro UK, Channel 4, CNN, BBC, KBS-TV, NineMSN. Wil je meer weten over Hero Ha, kijk dan op zijn YouTube account of Naver Blog.

Gmail Art


Voor de viral video “Gmail Art” van Google Rusland was het volgende nodig: 162 meter grijs tape, 45 lego stukjes, 32 stokjes boetseerklei, 18 kwasten, 18m2 zeil, 12 spuitbussen, 10 liter verf (wit), 4 rollen papier, 2kg gierstpap, 1 printer, 1 droger, 1 dweil en 1 zaag. Saatchi Moskou creëerde en produceerde de video, met de doelstelling meer Russen te verleiden tot het gebruik van Gmail.

Sexy UltraSlo Waterballoon


Alan Teitel uit Port Washington, New York is specialist in fotografie, cinematografie en heeft meer dan 20 jaar

in ervaring in slow motion en 3d. Hij won twee Emmy awards in zijn leven en werd 6 keer genomineerd voor ‘outstanding work’. Op zijn website UltraSlo zijn diverse video’s te vinden, die vertraagd worden afgespeeld. Zo ook een video van een waterballon, die in ultra slow in een decolleté uiteenspat. Het betreffende filmpje is een viraal succes met zo’n 400.000 views in minder dan twee weken en postings op diverse weblogs.

Red Bull Flugtag Flight Lab

Red Bull Flugtag Flight Lab
In 2006 organiseerde Red Bull de 1e Nederlandse Red Bull Flugtag, het meest spectaculaire vliegspektakel na de Red Bull Air Race. Tijdens de Red Bull Flugtag in Rotterdam probeerden veertig teams in hun zelfgebouwde vliegtuigen een zo groot mogelijke afstand in de lucht te overbruggen, om vervolgens een landing te maken op het water van de Maas. Van het evenement dat sinds 1991 in onder andere San Francisco, Miami, Milaan, Londen en Johannesburg gehouden is, is nu ook een online versie in 3D beschikbaar, inclusief flight simulator. Less Rain en Signal7 tekenden voor de klus.

De demonstratievideo’s van Colmeia.tv en Less Rain geven een goed beeld wat er allemaal mogelijk is in de Red Bull Flugtag Flight Lab. Wie graag meer wil lezen over de tot standkoming van het project, kan terecht op het blog van Less Rain.

The Coke Zero Game

The Coke Zero Game
Het Amerikaanse frisdrankconcern Coca-Cola lanceert in aanloop naar EK Voetbal 2008: The Coke Zero Game. North Kingdom uit Zweden, bekend van de bekroonde game ‘Get The Glass‘, ontwikkelde voor het drankje met ‘great taste and zero sugar’ een prachtige advergame met fullscreen-video, 3D-graphics, vrouwen, vuur, auto’s en adrenaline. De game is vooralsnog enkel in het Duits te spelen, maar begin volgende week is ook een Engelse versie beschikbaar. (Bron: Brandactivation)

AXE Maneater Game

AXE Maneater Game
Ter promotie van de nieuwe deodorant Axe Dark temptation heeft Unilever de online game AXE Maneater ontwikkeld. Je moet als ‘chocolademannetje’ proberen lastige obstakels, zoals prullenbakken en hysterische vrouwen zien te ontwijken. Spelers maken kans maken op de hoofdprijs, een splinternieuwe Vespa-scooter of wekelijks een iPod Nano Dark Temptation pakket. De advergame is erg populair bij diverse nationale blogs, o.a. Dutchcowboys en bizz, maar ook op Franse, Duitse, Russische, Belgische en Italiaanse weblogs wordt de game gelinkt.

Split The Risk

Split The Risk
Jaarlijks overlijden 390 jongeren in de leeftijd van 13 tot 24 jaar als gevolg van risicovol gedrag. Daarnaast worden per jaar nog eens 220.000 jongeren op de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis behandeld. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Consument en Veiligheid. Om jongeren bewust te maken dat het krijgen van een ongeluk(je) niet per een ver van je bed show is ontwikkelde Consument en Veiligheid samen met TMF het nieuwe TV programma: Split the risk, vanaf maandag 25 februari 8 weken lang te zien in de Reaction uitzendingen.

De campagne behelst naast de tv-serie op TMF ook een spel op internet, waar jongeren zelf kunnen leren meer alert te zijn door het spelen van de videogame. Diverse blogs en nieuwssites schreven over de “Split the risk” campagne o.a. Telegraaf, Spitsnet!, Dutchcowboys, VKmag, Fok!, Cinner en Adverblog. Het Amsterdamse reclamebureau Noise bedacht de Split the risk campagne.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!