Viral Friday Week 08/2008

22 februari 2008, 02:05

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

iBand


Fervent Twiterraar en voormalig Hoofd VPRO Digitaal Erwin Blom maakte er gisteren al melding van op zijn eigen blog: de geboorte van de eerste iBand. Met de komst van allerlei nieuwe muzikale iPhone applicaties wordt het steeds simpeler om je Apple iPhone om te turnen in een waar muziek instrument! iBand members Marina Dell’mour, Roland Dell’mour en Sebastian Wöber combineerden de iAno (piano) en Pocketguitar (gitaar) op de iPhone met Elektroplankton op de Nintendo DS voor de beat om zo het eerste iPhone-muziekstuk aan de wereld ten gehore te brengen. De video is een groot viraal succes met 1,2 miljoen views, 10.000+ comments, 11.000 ratings en bijna 13.000 bookmarks. (Bron: Tech.co.uk, iPhoneclub)

Ronald McDonald Insanity


Een vreemd Japans McDonald’s mashup filmpje met de mascotte Ronald McDonald verspreid zich sinds begin dit jaar razendsnel over het internet. Via de Japanse videoportal Nicovideo.jp, waar het filmpje al snel 500.000 views, 115.000 comments en talrijke parodies genereerde, vond de video zijn weg naar de westerse wereld. Youtube (1,1 miljoen views), AOL Videoblog, Boing Boing en SF Weekly, Werbeblogger zijn slechts enkele plekken waar het Japanse filmpje is opgedoken.

The Beatboxin’ Dog


Reclamebureau Forsman & Bodenfors ontwikkelde voor Tele2 Zweden, aanbieder van ADSL, telefonie en TV, een erg grappig sampler concept om nieuwe klanten te werven: de beatboxende hond. Door middel van een aantal toetsen kan de gebruiker op de microsite bepalen wat de trouwe viervoeter doet, en creëert men zo zijn eigen unieke soundloop! Met de spatiebalk start je de opname en de A – K toetsen zorgen voor leuke effecten. Ben je tevreden over je opname? Dan kun je de sample doorsturen naar vrienden, familie en/of kennissen.

Finnair: Early Jack

>

Finnair, de nationale luchtvaartmaatschappij van Finland, heeft een uitgebreide internationale marketing campagne gelanceerd, getiteld “Early Jack”, om haar merkbelofte “Finnair – the fast airline between Europe and Asia” onder de aandacht te brengen bij haar belangrijkste doelgroep, zakenreizigers en premium leisure reiziger. SEK & GREY Oy uit Helsinki ontwikkelde voor de Finse luchtvaartmaatschappij een Flash mini site, interactieve banner, viral video en print advertenties. De Europese campagne heeft sinds de lancering in januari 2008 al zo’n 250.000 bezoekers mogen verwelkomen.

Durex Cucumber


Durex, één van de grootste condoom-fabrikanten ter wereld, heeft een grappige viral video gelanceerd om haar Britse shop te promoten. In het spotje krijgt de vrouwelijke hoofdrolspeelster onverwacht bezoek van haar ouders. Manlief heeft met wat aanwezige producten in de koelkast komkommer sandwiches gemaakt voor o.a. zijn schoonouders. Het meisje realiseert zich opeens dat ze de komkommer eerder ergens anders voor gebruikt heeft …

De Lejos Están Todas Buenas


Frisdrankmerk Sprite, onderdeel van Coca-Cola, heeft ter promotie van haar drankje in Latijns en Zuid-Amerika een Spaanse viral gelanceerd, getiteld “De Lejos Están Todas Buenas”, wat neerkomt op “Van ver weg, ziet iedereen er goed uit”. Het filmpje dat zo’n maand geleden op YouTube werd geplaatst, is zo’n 60.000 keer bekeken. In de “call to action” in het eindscherm worden kijkers opgeroepen te surfen naar de speciale actiesite: Lascosascomoson.com.

IKEA: The Complete Bedroom

IKEA: The Complete Bedroom
Het Zweedse bureau Forsman & Bodenfors creëerde voor het meubelwarenhuis Ikea de nieuwe interactieve video catalogus-site The Complete Bedroom. De microsite biedt een unieke ervaring door gebruik te maken van cinematografische perspectieven, snelle intro sequences en ultra slow-motions. Zo’n 200 blogs hebben de IKEA campagne inmiddels opgenomen.

Honda: Problem Playground


Na de grote successen van Cog, Grr en Choir heeft Wieden + Kennedy London nu een nieuwe campagne voor Honda gemaakt, getiteld “Problem Playground”. De campagne maakt reclame voor de nieuwe Honda FCX Clarity en laat zien hoe Honda medewerkers op speelse wijze hun problemen oplossen. De video is het vervolg op een printcampagne, die als doel had mensen een speciale website te laten bezoeken. In de video zien we onderzoekers en laboranten die met kinderspelletjes laten zien wat voor problemen Honda heeft opgelost, zoals de hybride motor en energie zuinige zonnepanelen. Zie ook de ‘making of‘ video. (Bron: CR blog)

Ford Focus


Ogilvy & Mather London begeleide de Amerikaanse automaker Ford met de herlancering van de Ford Focus in het Verenigd Koninkrijk door middel van een geïntegreerde campagne. In de commercial wordt gebruik gemaakt van 31 instrumenten, die enkel vervaardigt zijn van onderdelen van de nieuwe Ford Focus. “The new Ford Focus. Beautifully arranged.” luidt de payoff in het muzikale spotje.

The Interactive Fan


Het Australische Lowe + Rivet heeft in opdracht van de Football Federation Australia de magie van straat theater ingezet om de ticketverkoop te stimuleren van de Hyundai A-League Football Finals Series. Het bureau bedacht de ‘interactieve fan’. In het voetbalgekke Brisbane en Sydney werd met behulp van acteurs het idee van de interactieve fan tot leven gebracht. Passanten konden kiezen uit verschillende emoties, zoals blijdschap, passie, extase, spanning, zorgen en wanhoop, welke vervolgens door de acteur uitgebeeld werd. (Bron: Lowe + Rivet)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!