Viral Friday Week 05/2007

2 februari 2007, 15:53

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Wigout girl

De 6 minuten durende video “Bride Has Massive Hair Wig Out” die op 18 januari door de YouTube nickname “wigoutgirl” werd geüpload (inmiddels verwijderd), is met bijna 10.000 comments en 4 miljoen views op YouTube en Break het gesprek van de dag op blogs en videocommunities. De video toont een aanstaande bruid, die op het punt staat te gaan trouwen. In een hotel kamer wordt de bruid Jodie geholpen door drie bruidsmeisjes, met de laatste voorbereidingen voor het huwelijk. Jodie is erg ontevreden over het bruidskapsel, raakt zichtbaar over haar toeren en begint haar lokken af te knippen! De centrale vraag in de discussie: “Is het echt of een hoax?”

Het Celebrity blog Dlisted onthulde afgelopen woensdag (31 januari) dat het een hoax betrof met de 22 jarige actrice Jodi Behan uit Toronto in de hoofdrol. Dezelfde dag hadden al diverse Canadese media over de video geschreven, o.a. Torontoist, The Toronto Star, National Post en CBC Toronto. The Toronto Star riep zelfs de hulp in van film veteraan Norman Jewison om de echtheid te analyseren. Ook in het programma The Today Show op de Amerikaanse zender NBC werd de video vertoond en er druk over gediscussieerd. En gisteravond was Jodi te gast in The Tonight Show van Jay Leno.

Inmiddels is via een persbericht bekend geworden dat het merk Sunsilk Canada van Unilever verantwoordelijk is voor de viral video.

Circle Circle Dot Dot

Het MTV “Blowin’ up” duo Jamie Kennedy en Stu Stone, al eerder verantwoordelijk voor de megahit “Rollin with Saget” ft. Bob Saget, hebben een nieuwe knaller “Circle Circle Dot Dot”. De video is het resultaat van de Circle Circle Dot Dot YouTube video contest. Het winnende idee is een volledig in Lego gemaakte animatiefilm, met gebruik van de stop-motion techniek. De teller staat inmiddels op 1,8 miljoen views in 2 weken tijd.

Ikei Performance

Adrian Wilson, speler bij de American Football club Arizona Cardinals, levert een waanzinnige prestatie in deze viral voor Ikei Performance, door met een aanloop van slechts 3 stappen over een horde van 66 inch (1,7 meter) te springen. Inmiddels 1,68 miljoen keer bekeken op YouTube.

Mac Beautiful

Terwijl Microsoft momenteel $500 miljoen verslind aan de wereldwijde Vista campagne, heeft Apple nauwelijks te klagen over spontane gratis user-generated content van fans. ConsumerGeneratedMedia.com verwees afgelopen week in een posting, getiteld “Beautiful Brand Love“, naar de video van de Filippijnse YouTube gebruiker HappySlip, die op de melodie van You’re Beautiful van James Blunt een eigen versie genaamd “Mac Beautiful” heeft gemaakt over haar favoriete computer. Binnen 10 dagen werd haar video meer dan een 500.000 keer bekeken en leverde het 300 blog posts op.

My Date with Barney

De website ScottieTails.com en bijbehorend MySpace profiel vertellen het verhaal van twee Schotse terriers Boone en Kenzie, die dankzij hun liefhebbende baasjes de nodige reizen hebben gemaakt in Europa (Amsterdam zelfs 2x) en Amerika, allemaal nauwkeurig vastgelegd op slideshows en foto’s. Sinds vori

ge week is vrouwtje Kenzie een amoureuze campagne (toevallig net voor Valentijnsdag?) gestart via MyDateWithBarney.com om haar grote liefde, Barney The First Dog, voor haar te winnen middels een video boodschap.

CWS: Say no to dirt

Actrice Milla Jovovich, bekend uit de films Resident Evil en The Fifth Element, speelt de hoofdrol in de viral voor CWS, een fabrikant van hygiënische oplossingen. In de video probeert de sexy Milla in een discotheek een lijntje cocaïne te snuiven op de rand van een WC bril. De hi-tech toilet oplossing van CWS steekt daar echter een stokje voor.

Hillary Clinton zingt

De Amerikaanse senator Hillary Rodham Clinton, vrouw van oud-president Bill Clinton, liet vorige week weten dat ze definitief gaat meedoen aan de presidentsverkiezingen in november 2008. Met nog minstens 18 maanden te gaan, lijken de toekomstige verkiezingen nu al het gesprek van de dag. Hillary, met eigen MySpace profiel en YouTube pagina, wordt tijdens haar kickoff campagne in de staat Iowa gefilmd, terwijl ze het Amerikaanse volkslied (nogal vals) staat te zingen. Ondanks deze misser (bekeken door bijna 1 miljoen internetters) spreekt The Daily News Tribune van de eerste YouTube hit in de presidentsverkiezingen voor 2008.

PetSpaUSA.com

PetSpa USA introduceert een nieuwe revolutionaire en gepatenteerde cabine, die dieren snel en gemakkelijk kan wassen en ontluizen. In de promotie video is een een kat te zien die in de nieuwe cabine wordt gewassen. De video was al sinds half november 2006 op YouTube te vinden, maar is nu pas een enorme hit op internet met inmiddels meer dan 400 blog postings.

Mysterie in Utrecht

Utrecht heeft iets unieks en dat zijn Culturele Zondagen. Bijzondere dagen met een spannend en gevarieerd kunstprogramma. Vol met muziek, dans, theater of film. Op grote en kleine podia of op pleinen en in parken. Sinds enkele dagen verschijnen er steeds meer links naar een sneak filmpje op de website van Culturele Zondagen, gecreëerd door Guckindiewelt & Liudimation, enkel vergezeld met de teksten “Mysterieus Utrecht” of “Mysterie in Utrecht”.

DHL

Een grappige commercial/viral van pakketvervoerder DHL uit Korea, waar een DHL bezorger een niet alledaagse boodschap moet afleveren.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!