Viral Friday Week 04/2009
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
No Pants Subway Ride 2009
Sinds 2001 organiseert een groep acteurs en komedianten onder de naam Improv Everywhere geregeld in New York ‘ludieke misies‘, waarbij men de stad als podium voor hun acties gebruikt. Na de succesvolle acties Frozen Grand Central, Food Court Musical en Human Mirror heeft het Improv Everywhere gezelschap een nieuwe ludieke actie bedacht: No Pants Subway Ride 2009, 1200 New Yorkers trotseren een sneeuwstorm in hun ondergoed om de metro te pakken. In anderhalve week tijd is het filmpje ruim 4 miljoen keer bekeken op YouTube.
Youtube Street Fighter
Niet alleen voor vermakelijke trucs zoals Interactive Card Trick en Interactive Magician kunnen video annotaties ingezet worden. Ook bedrijven zoals Samsung en Sonnema gebruiken de tekstwolkjes, opmerkingen en kleine ‘spotlights’ om hun reclamevideo’s interactiever te maken.
Patrick Boivin, een Canadees met Franse roots die in zijn vrije tijd graag videogames maakt, heeft een nieuwe toepassing gevonden: old skool games. Met behulp van de stop-motion techniek en YouTube video annotaties heeft hij een interactief filmpje gemaakt waarbij je Street Fighter kunt spelen. Kies in het YouTube filmpje je vechter en druk op de knoppen om de speciale moves te zien. Youtube Street Fighter is sinds vorige week donderdag ruim 2,5 miljoen bekeken, inclusief een homepage vermelding op YouTube. (Bron: Blik op ’t Nieuws, Fok!)
The T-Mobile Dance
Voor de nieuwe T-Mobile campagne “Life’s worth sharing” huurde de mobiele telefonie aanbieder Saatchi & Saatchi in voor hun nieuwe commercial. Het Londense reclamebureau bedacht een flashmob in Liverpool Street Station, waar 350 forenzen op 15 januari j.l. om 11 uur spontaan begonnen te dansen, met verbaasd publiek tot gevolg. Het gehele spotje is gefilmd met verborgen camera’s. De commercial is sinds 16 januari op YouTube en andere videosites zo’n 1,8 miljoen keer bekeken. Zie ook de repetitie.
Kobe Bryant Sells Ankle Insurance
Na het springen over een aanstormende Aston Martin convertible en een zwembad gevuld met slangen te springen begeeft basketballer Kobe Bryant zich in de nieuwe Nike commercial te paard. Als President, CEO, CFO, CMO en eigenaar van Ankle Insurance Co prijst Kobe de Nike Zoom Kobe IV aan. Zijn boodschap: “If you’re not wearing the new Nike Zoom Kobe IV, you could have your ankles broken by someone who is wearing them. Take it from Kobe.” De internet commercial is ruim 400.000 keer bekeken op YouTube. (Bron: Reclamewereld)
Albert Heijn Eredivisie
Sinds begin deze week krijgen klanten van Albert Heijn vijf plaatjes met eredivisie-voetballers cadeau bij elke tien euro. De supermarkketen brengt in totaal 270 verscheidene kaartjes én een bijbehorend album in omloop. Om de spaaractie onder de aandacht te brengen zet Albert Heijn hoog in. In de commercial figureren tussen de vertrouwde AH supermarktmanager Harry topvoetballers als Giovanni van Bronckhorst (Feyenoord), Mounir El Hamdaoui (AZ), Gabri (Ajax) en Kenneth Perez (FC Twente). Niet online trekt de commercial (incl. alternatief einde) de nodige kijkers, ook in EditieNL en RTL Boulevard is het reclamefilmpje onderwerp van gesprek. (Bron: Sportwereld)