Viral Friday Week 47/2008

21 november 2008, 10:19

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Single Ladies SNL Parody


Zanger Justin Timberlake maakte een wel heel bijzondere opwachting in het satirische tv-programma Saturday Night Live afgelopen zaterdag. Gehuld in badpak en op naaldhakken speelde hij een van de achtergronddanseressen in de nieuwste ‘clip’ Single Ladies van superster Beyonce Knowles. In gezelschap van Andy Samberg en Bobby Moynihan poogde hij de danspasjes van Beyoncé te volgen.

Amerikaanse internetjournalisten raakten niet uitgepraat over de stunt die de zanger had uitgehaald. Op maandag domineerde Timberlake nog steeds diverse Amerikaanse websites. Het filmpje is ondanks diverse takedown notices op YouTube een grote hit op het internet met ruim 2 miljoen views. (Bron: Elsevier NOS, BN/DeStem)

Shiba Inu Puppy Cam

Eens een keer geen YouTube, maar een livestream in de ViralFriday. Shiba Inu Puppy Cam op Ustream is een zeer goed bekeken kanaal en heeft op moment van schrijven ruim 6 miljoen views gehad. Deze Big Brother variant met zes schattige puppies van 6 weken oud, die niet veel meer doen dan slapen en elkaar lastig vallen, hebben een hoge entertainmentwaarde en krijgen veel vermeldingen op diverse websites. Op moment van schrijven is de Ustream helaas even niet beschikbaar.

Bike Hero


De video Bike Hero laat een fanatieke fan van het spel Guitar Hero zien die op zijn fiets een heus Guitar Hero parcour fietst. Deze video lijkt met de amateur kwaliteit van beeld op user generated content, maar is een creatie van het Australische reclamebureau Droga5. In slechts 4 dagen tijd is de video ruim 1 miljoen keer bekeken op YouTube.

Britney Spears Womanizer Parody


YouTube beroemdheid Venetian Princess heeft een ‘nerd’ parodie uitgebracht op Britney’s nieuwste hitsingle Womanizer. Jodie-Amy Rivera, zoals haar echte naam luidt, werd in 2006 op slag beroemd met haar YouTube video’s en was in één van de eerste deelnemers aan het revenue-sharing programma van de populaire videosite een jaar later.

Britney Spears was erg gecharmeerd van de parodie en plaatste de video op haar blog op BritneySpears.com! Sinds maandag is de muziekvideo van Venetian Princess ruim 900.000 keer bekeken. In totaal zijn haar video’s meer dan 44 miljoen keer bekeken. Met ruim 207.000 abonnees op haar YouTube kanaal staat ze op plek 14 als populairste YouTube persoonlijkheid wereldwijd.

Roomba Driver


Huishoudrobot Roomba trekt veel bekijks met bovenstaande clip, waar een jong katje rondjes draait op een automatische stofzuiger van iRobot Corporation. Sinds 11 november is de video bijna een miljoen keer bekeken, mede door vermeldingen op ICanHasCheezburger, Neatorama, en gadget sites Engadget, Gizmodo en Nerdcore.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!