Viral Friday Week 46/2008

14 november 2008, 09:27

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Star Wars A Cappella Tribute


Corey Vidal is geen onbekende in viral land. De 21-jarige Canadees, met ruim 18.000 YouTube abonnees, scoorde eerder al virale hit met How To Dance (2,5 miljoen views) en organiseerde afgelopen zomer de 888 YouTube Gathering. Zijn nieuwste video, Star Wars A Capella Tribute to John Williams, is een ode aan één van de bekendste naoorlogse filmcomponisten: John Williams. De Amerikaanse componist, die wordt gezien als de beste filmcomponist die de filmindustrie ooit heeft gekend, schreef de muziek voor o.a. Star Wars, Jaws, Jurassic Park, E.T. the Extra-Terrestrial en de Harry Potter-films.

In de video zingt Corey a cappella versies van Star Wars, Jaws, Indiana Jones en andere. De video is sinds 27 oktober 1,8 miljoen keer bekeken en meer dan 700 bloggers schreven over Corey Vidal’s viral.

The Matrix Runs on Windows


CollegeHumor, onderdeel van Connected Ventures, blijft scoren in Viral Friday met hun Original Videos. Na Internet Commenter Business Meeting, Where The Hell Is Matt’s Girlfriend?, 24: The Unaired 1994 Pilot, Font Conference, “If All Movies Had Cell Phones” is “The Matrix Runs on Windows” de nieuwste video in de CollegeHumor’s original video series. Met 8073 Diggs, 1176 likes en ruim 300.000 views (in 3 dagen tijd) is het CHTV filmpje een viraal succes.

The Black Hole


In bovenstaande korte film, gemaakt door Future Shorts, ontdekt een medewerker bij toeval een zwart gat. Hij geeft toe aan zijn hebzucht, maar dat komt hem al snel duur te staan. De video is ruim 550.000 keer bekeken in 2 weken tijd en haalde o.a. Neatorama en Biertijd. Voor meer korte films kan je terecht op het YouTube Future Shorts kanaal.

Toshiba Timesculpture


Een zeer indrukwekkende video van Toshiba waarin ze dunnetjes het Bullet Time effect van de Matrix na doen. Echter dopen ze het hier om in de term “Timesculpture”. Een ronde ring met daarin 200 HD camcorders zorgde voor een vloeiende camera rotatie. Met een totaal van 20.000 gigabytes aan data zette het reclamebureau deze video in elkaar, die op YouTube in minder dan een week tijd ruim 230.000 views scoorde. Bekijk ook de Making Of.

Mitsubishi: On Your Mark


Ter promotie van twee nieuwe Mitsubishi modellen heeft LBi Nederland de Europese On Your Mark campagne gemaakt. Op de On Your Mark website kunnen deelnemers een mark zetten op een interactieve kaart (Google Maps) en vervolgens kans maken op een splinternieuwe Mitsubishi Lancer of Colt die op spectaculaire wijze met een helicopter wordt afgeleverd. De campagne wordt vergezelt door twee games in de stijl van een Japanse Gameshow, Lancer Loop en Colt Curling. De Europese campagne is ruim 200.000 keer bekeken en o.a. te vinden op AutoZine, Dumpert, Adrants, Car Buyer’s Notebook, Tyred.de en Autorevue.cz. Bekijk ook de Making Of.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!