Viral Friday Week 03/2007

18 januari 2007, 21:59

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Paula Abdul

De Amerikaaanse zangeres Paula Abdul is afgelopen week met 2.500.000 views de best bekeken video op YouTube. Tijdens een serie interviews ter promotie van het nieuwe seizoen van American Idol maakte ze een nogal verwarde indruk, waarbij ze voortdurend in de lach schoot en heftige armgebaren maakte. Gebruikers van YouTube suggereerden al snel dat Abdul onder invloed was van drugs of alcohol, toen zij de interviews gaf.

Haar woordvoerder ontkende dat de zangeres onder invloed was, maar slechts een beetje moe. Een paar dagen later verscheen Paula Abdul in Tonight Show van Jay Leno verscheen. Daar verklaarde ze zelf stellig “Ik was niet dronken, wat je ziet is te wijten aan de geluidsproblemen. Ik deed vorige week een reeks interviews en op de derde dag belandde ik in zo’n ‘press junket’. Dan zit je in een klein kamertje, je kijkt in een camera maar terwijl praten er 30 steden in je oortje. Heel verwarrend.”

iPhone commercial

De Amerikaanse komiek Conan O’Brien maakte speciaal voor zijn Late Night show op NBC een spoof commercial over de iPhone. De nieuwe mobiele telefoon van Apple blijkt veel meer te kunnen dan alleen muziek en videofilmpjes afspelen. Zo is hij ook handig als flessenopener, haardroger en handgranaat.

De iPhone is een regelrechte hit in de blogosfeer, met maar liefst 25.000 postings kort na de introductie van Steve Jobs op de Macworld Conference in San Francisco.

Perfecte cirkel

Alexander Overwijk, een wiskunde leraar uit Ottawa (Canada), tekent zonder moeite binnen 1 seconde een perfecte cirkel van 1 meter Ø uit de losse pols. De video bereikte op YouTube binnen 10 dagen 2,2 miljoen views en werd ook veelvuldig gelinkt op Nederlandse blogs door o.a. Flabber, Retecool, Bright, Skoften en Prikstok.

Jumpen

Patrick Perreira (18) en Dion Teurlings (17) uit het Brabantse Dommelen, oftewel Patrick Jumpen, trekken met hun Jumpstyle moves momenteel honderdduizenden kijkers op Google Video. In de Nederlandse Google Video top 100 bezet het duo momenteel 2 plekken in de top 10. Op de tweede plaats staat een jump-handleiding ‘die zelfs Jan Peter Balkenende kan begrijpen’ (ruim 300.000 kijkers tot nu toe). En op negen vinden we een video terug waarop te zien is hoe de twee zonder toestemming in een Eindhovens politiebureau aan het duo jumpen zijn (inmiddels meer dan 467.000 keer bekeken). Op verzoek van het Eindhovens Dagblad hebben ze zelfs opgetreden bij de supermarkt van Dommelen. (Bron: Bright)

Martin Luther King Day jr.

De Martin Luther Kingdag is een Amerikaanse feestdag die de Afrikaanse Amerikaanse dominee Dr. Martin Luther King, Jr. eert. De feestdag valt jaarlijks op de derde maandag van januari, rond de tijd van de verjaardag van King, op 15 januari. Martin Luther King beleefde zijn ‘finest hour’ in augustus 1963 toen honderdduizenden Amerikanen demonstreerden voor gelijke rechten (Freedom March, Washington). Hij verwoordde de sentimenten van velen in zijn legendarische speech “I Have a Dream”. Ter ere van Martin Luther King plaatsten afgelopen maandag meer dan 700 blogs de 17 minuten durende video van de speech.

Office Platoon

Bluecat Networks heeft een zeer amusante remake gemaakt op Oliver Stone’s oorlogsfilm Platoon. De video vertelt het verhaal van systeem beheerder Tim Johnson, die moet rennen voor zijn leven als hij ziet dat het netwerk down is. De video is naast het Engels ook in verschillende andere talen beschikbaar, zoals het Russisch, Duits en Spaans. De korte film is gemaakt door Jon Hyatt (Port53 Films).

Gillette

Schaatser Erben Wennemars is niet alleen op en rond de ijsbaan populair, maar ook op internet. In een zogenoemd viral-filmpje figureert Wenne

mars – waarschijnlijk onderdeel van een campagne van scheerwarenfabrikant Gillette – op internet.

Het ‘amateurfilmpje’ waarin de trainende Wennemars al na een rondje schaatsen aangeklampt wordt door een schaarsgeklede blonde en goedgevormde dame, staat nu enkele dagen op internet. Wennemars toont zich een ware heer en staat de streakster zijn jasje af en antwoord slechts‘mag er wezen,’ zegt hij slechts. De schaatser is sinds kort het nieuwe boegbeeld van scheerproductenfabrikant Gillette. Hoogstwaarschijnlijk komt Gillette binnenkort ook met een onthulling over de ware bedoeling van de streakster. (Bron: Distrifood)

Saddam leeft!

Na alle video’s van Saddam Hoessein (officiële ophanging, uitgelekte gsm beelden en video van het lijk), die begin januari het internet overspoelden is er een nieuwe video opgedoken die op een ludieke manier inspeelt op de laatste video waarop is te zien dat de ex-dictator een bloedige wond aan de nek overhield.

Gollum, Smeagol & Barry White

Amds Films heeft na de zeer succesvolle video mashup “Terminator Versus Robocop” een nieuwe internet hit met in de hoofdrollen Gollum/Smeagol (bekend uit The Lord of the Rings) en Barry White. Een bijzonder duet.

Kleenex

De Free hugs campagne van Australiër Juan Mann is één van de meest inspirerende ideeën ooit op het internet gelanceerd. Met ruim 8.000.000 views in YouTube en wereldwijde navolging (ook in Nederland!) een overweldigend succes. Tissue fabrikant Kleenex probeert nu handig mee te liften op het “Free Hugs” succes.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!