Viral Friday Week 39/2008

26 september 2008, 04:52

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Wario Land: Shake It!

Wario Land: Shake It!
Nintendo en YouTube zijn een samenwerking aangegaan om het nieuwe Wii spel Wario Land: Shake It! te promoten op een unieke manier. In een week tijd werd de video trailer 1,3 miljoen keer bekeken. Naast artikelen op Wired, Kotaku, Joystiq, GameSetWatch, is de spectaculaire animatie ook gelinkt op ruim 800 andere blogs. Het traditionele 2-D-platform spel, met erg mooie graphics en unieke gameplay, is vanaf deze week verkrijgbaar.

Zie ook: Hema, Club Internet: Le Duel & Le Défi, Nationale Vacaturebank, The Good Fight, Jumper, Carhartt, Netdisaster en Led Zeppelin.

Diesel SFW XXX


Het Italiaanse kledingmerk Diesel, opgericht in 1978 door Renzo Rosso en Adriano Goldschmied, bestaat binnenkort 30 jaar. Ter ere van Diesel’s dertigste verjaardag heeft het kledingmerk in samenwerking met The Viral Factory uit Londen de virale video “SFW XXX” gelanceerd. Een grappig online reclamefilmpje waarbij jaren ’80 pornoscènes zijn voorzien van cartoons. SFW staat voor “safe for work”, het tegenovergestelde van NSFW of “not safe for work”, een acroniem om erotisch getinte content aan te duiden.

Tevens organiseert Diesel een wereldwijd feestje in 18 landen wereldwijd. Beginnend in Tokyo op 11 oktober, en vervolgens in Beijing, Dubai, Athens, Amsterdam, Milan, Zurich, Munich, Paris, Stockholm, Copenhagen, Barcelona, Oslo, Helsinki, London en Sao Paulo. De ‘Grand Finale’ zal plaatsvinden in New York, getiteld ‘Rock and Roll Circus’, voor Diesel’s dierbaarste vrienden en coolste trendsetters. (Bron: UTalkMarketing, Brand Republic)

I’m a PC


Na de twee (bekritiseerde) teaser spotjes Shoe Circus en New Family met Jerry Seinfeld en Bill Gates in de hoofdrol heeft Microsoft, in samenwerking met reclamebureau Crispin Porter & Bogusky, de tweede fase van de campagne gelanceerd met een drietal nieuwe spotjes (Stereotype, Pride en Not Alone) ter promotie van Windows Vista.

Bzzzz. MINI Clubman


De plechtige begrafenis van een vlieg, die een heroïsche dood stierf door tegen een MINI radiator-rooster te vliegen, is het thema van de nieuwe virale spots voor MINI Clubman. Set en de kostuums zijn afkomstig van de befaamde Londense ontwerper Marketa Korinkova. De creatie komt van Webguerillas uit München, BIGFISH uit Berlijn verzorgde de productie. Zie ook de Making of. (Bron: Page Online)

Citroen C4: Staying Alive


Zo’n vier jaar geleden creëerde RSCG London en Spy Films voor de Citroën C4 (Bron: Visit4info) de Transformer commercial. In 2006 volgde deel twee, Citroën C4: Ice Skater. Afgelopen maand is het derde deel gelanceerd, getiteld Citroën C4: Staying Alive. Zie ook Chevrolet Aveo, Nissan Dualis en Saab. (Bron: Reclamewereld, Creative Match)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!