Viral Friday Week 35/2010
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Tipp Experience
Gisteren las je al over de nieuwe interactieve Tipp-Ex YouTube campagne, en vandaag staat ‘ie op nummer 1 in Viral Friday. De campagne wordt veel besproken op onder andere Twitter en de begeleidende video is sinds afgelopen woensdag bijna een half miljoen keer bekeken. Om nog even te kijken wat je de beer en de jager allemaal kan laten doen lees je de comments op het YouTube kanaal.
The 200 Yard Gong Shot
The European Tour, host van verschillende golf toernooien, heeft een YouTube kanaal waarin verschillende video’s staan van “the greatest shots ever played on The Tour, as well as top pro’s being challenged to play the most unbelievable shots.” Het kanaal host sinds 11 augustus ook een video waarin golf pro’s David Howell, Paul McGinley, Marcel Siem en Rhys Davies proberen een golfbal ruim 180 meter over het water te laten stuiteren om vervolgens een kleine gong te raken. En hoewel de video al sinds 11 augustus live staat wordt hij de afgelopen twee weken pasecht goed bekeken; bijna een miljoen keer tot op heden.
Windows Live: Double Rainbow
Waarschijnlijk zijn de meesten van jullie wel bekend met de man die zijn reactie op een ‘complete double rainbow all the way across the sky’ lichtelijk overdrijft. Windows heeft deze virale hit slim gespoofd door hem in te zetten om de mogelijkheden van Windows Live Photo Gallery te illustreren. Hiermee kun je gemakkelijk een aantal foto’s aan elkaar plakken om een panoramisch plaatje te creëren. Op de website kun je het programma bekijken en downloaden. De video is sinds 1 september 91.244 keer bekeken.
DC Shoes: Gymkhana Three
Het nieuwste hoofdstuk van de succesvolle Gymkhana video’s start met de waarschuwing dat het eigenlijk een schaamteloze maar goed opgezette marketing truc is om producten te verkopen. Hip-hop duo The Cool Kids heeft de track verzorgd en Bryan Barber regiseerde de video waarin DC Shoes mede-oprichter Ken Block in zijn Gymkhana Three 2011 Ford Fiesta een grote rol speelt. Maar het gaat natuurlijk om de Gymkhana Three schoenen. De video is bijna twee weken live en heeft bijna 300 duizend views.
SNCF: Bienvenue, Au Revoir
Flashmobs, sommige waren virale successen, andere slechte copy-cats. Wie nu nog een flashmob ‘doet’ moet wel een heel goed concept hebben om te slagen. Nu heeft SNCF, de Franse nationale spoorwegmaatschappij, een wel heel bijzondere flashmob gemaakt. Ze hebben het concept iets verder uitgewerkt en maken het wel heel persoonlijk; Ze zetten 6 van hun reizigers op het centraal station even in het middelpunt van alle aandacht. De video werd sinds 26 augustus bijna 270.000 keer bekeken.