Viral Friday Week 33/2010
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Roger Federer’s Gillette Trickshot
Je weet vast dat Roger Federer in Gillette commercials speelt. Afgelopen maandag zette Gillette UK een ‘behind the scenes’ filmpje van zo’n commercial shoot op YouTube. Geheel toevallig speelde zich voor het oog van de camera een bijzonder tafereel af; Federer schiet maar liefst twee maal een blikje van het hoofd van een crew member. Gelukkig stond er iemand te filmen, want de video is sinds afgelopen maandag al bijna 3 miljoen keer bekeken, met recht een lucky shot voor Gillette!
Rémi Gaillard – Rat
Rémi Gaillard, je kent ‘m wel. Na al zijn pranks en filmpjes denk je misschien dat men zijn filmpjes nu toch wel een keer zat zou zijn. Maar niets is minder waar. Vorige week plaatste Gaillard zijn meest recente video, Rat, in twee delen online. Bij elkaar zijn de delen op YouTube inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken, en nog eens een half miljoen keer op Gaillards site nimportequi.com.
The Last Exorcism
Inmiddels is iedereen wel bekend met het fenomeen Chatroulette. Een aantal merken heeft dit fenomeen succesvol, en minder succesvol, ingezet. Voor de promotie van The Last Exorcism is een lieftallig meisje achter de camera gezet die niet snel “genext” zal worden door menig man. Het gesprek neemt echter een geheel onverwachte wending. Met meer dan 130.000 views in drie dagen en vele postings op Facebook heeft dit filmpje een zeer hoge viral potentie.
Twitter Movie Trailer
Na het mega success van de Facebook movie trailer, die een paar weken geleden online werk gelanceerd, is nu de tijd aangebroken voor twitter om er eens flink mee aan de haal te gaan. Niet alleen grappig, maar ook nog verassend goed geacteerd heeft ook deze ‘nep’ trailer weer een enorm succes geboekt, en binnen een week meer dan 400.000 views gegenereerd. Wat je toch doet afvragen, what’s next? De strijd tussen de social sites? Waar ligt het meest sociale plekje ter wereld? Wie moeten we nu gaan volgen?
Dodge Tent Event
Virale videos danken hun status vaak aan controversie. Zo ook deze reclame voor Dodge. PETA klaagde openlijk over het gebruik van een chimpanzee in de video en forceerde Dodge tot een aangepaste versie. Dodge greep de mogelijkheid met beide handen aan en maakte PETA belachelijk door de aap uit de video te photoshoppen en een ‘Invisble Monkey’ versie te uploaden. Het resultaat: meer dan 200.000 views en bijna 300 YouTube Likes.