Viral Friday Week 33/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Battle at Kruger
Een filmpje van een spectaculair, acht minuten durend gevecht tussen buffels, leeuwen en een krokodil om een buffelkalf kreeg afgelopen week de nodige media aandacht. De Texaan David Budzinski, die het amateurfilmpje in het Zuid-Afrikaanse Kruger National Park maakte, plaatste het op 3 mei van dit jaar op Youtube. Begin augustus was de video al zo’n 7 miljoen keer bekeken. Nadat ABC News en AOL Videoblog er melding van maakten, kreeg het filmpje al snel massale aandacht van de wereldpers (BBC, The Guardian, World Hum, Telegraaf, Trouw). Inmiddels staat de teller van “Battle at Kruger” op 14 miljoen views! (Bron: AD)
Halo 3
Op internet woedde afgelopen week een verhitte discussie over de echtheid van twee ufo-filmpjes. Op de amateurbeelden, die ergens aan de kust van Haïti en in de Dominicaanse Republiek zouden zijn opgenomen, zijn diverse ufo’s te zien die met hoge snelheid laag over de palmboomtoppen scheren. De kwaliteit van beeld en geluid is ongekend: antennes op de vreemde vliegmachines zijn haarscherp te zien en het gezoem van de aandrijving is duidelijk te horen. Bewijs van buitenaards leven of een ordinaire hoax?
Het blijkt te gaan om een virale marketing campagne van Microsoft voor het Xbox 360 spel Halo 3. Op de virale actiesite Society of the Ancients is meer te vinden. Microsoft maakte vorige week bekend, dat Halo 3 in Noord Amerika al meer dan één miljoen pre-orders binnen heeft, Volgens retailers is de snelheid waarmee Halo 3 verkoopt ongeëvenaard en zijn alle oude records verpulverd. (Bron: De Limburger, IPUB, InsideGamer)
Sexy Webcam girl
De gratis videochatdienst ooVoo, heeft naast de grappige viral “PeeWee Baby” van 3 weken geleden, nog vier virale spots (Emoticon Suicides, Doomface, Long Tease en Freaky Human Skills) laten ontwikkelen door The Viral Factory USA. Het bovenstaande spotje is een enorme hit op Break, waar het na 8 dagen al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken is. De virale video’s zijn gemaakt door directors James Rouse en Theodore Melfi. Volgens Alexa is het website bezoek van ooVoo.com in de campagne periode met zo’n 400% toegenomen. (Bron: Raging Artists)
PostSecret
In 2004 verspreidde de Amerikaan Frank Warren voor een kunstproject 3.000 ansichtkaarten in stations, kunstgalerieën en verstopt in bibliotheekboeken. Zijn boodschap: “You are invited to anonymously contribute a secret to a group art project. Your secret can be a regret, fear, betrayal, desire, confession, or childhood humiliation.” PostSecret was geboren. Nu ontvangt hij zo’n duizend kaarten per week. Grote en kleine geheimen, soms grappig, soms ontroerend. Inmiddels zijn er al 3 PostSecret boeken (1, 2, 3) uit. Warren wordt niet rijk van zijn project. Een gedeelte van de opbrengst van zijn boeken doneert Warren aan Hopeline.com, een zelfmoordpreventie-hulplijn.
(Bron: Viva, Wikipedia, Young Marketing)
Dexter
Maak Jij Straks Naam?
Happiness Factory: The Movie
The Happiness Factory, de prachtige, artistieke en veel bekroonde commercial van Coca Cola, gemaakt door Psyop en Wieden + Kennedy Amsterdam is al menig keer op Marketingfacts en Viral Friday voorbij gekomen. Wieden+Kennedy Amsterdam heeft voor Coca-Cola nu een opvolger gemaakt van de succesvolle commercial, die wederom een blik geeft op de levendige wereld in de Coca-Cola-automaat. In het 3,5 minuten durende filmpje is te zien hoe de frisdrankautomaat op tilt slaat en een heroische arbeider een ongewisse reis aflegt om de ’tree of life’ weer tot leven brengen. De première van “Happiness Factory: The Movie” vond afgelopen week plaats in Second Life. (Bron: Adfoblog)
Elle Macpherson: Intimates
Het Britse lingeriemerk Agent Provocateur deed in 2001 een gouden greep door de Australische zangeres Kylie Minogue in haar sexy lingery viral te casten. Op basis van schattingen door The Viral Factory, belandde het virale filmpje vorig jaar op plek 4 in de top 10 van de meest populaire virale video’s allertijden. In september 2006 koos Agent Provocateur wederom voor een virale campagne, ditmaal met fotomodel Kate Moss. Zou zij Kylie kunnen doen vergeten? De viral met Kate ‘coke’ Moss haalde het bij lange na niet!
Het Australische model Elle Macpherson doet een nieuwe poging. Met een serie virale video’s, gemaakt door The Names Agency, brengt ze haar eigen lingeriemerk Intimates onder de aandacht. De virale campagne toont zes soorten type ‘girls’ in lingerie. Elk personage heeft haar eigen MySpace profiel: Saucergirl, Bubblegirl, Balloon Girl, Bomber Girl, Drummer Girl, Tuba Girl en Joker Girl. Zal het Elle lukken net zoveel succes te vergaren als haar landgenote Kylie?
Sue Zero
Film by the Sea: Georgina Verbaan & Peggy Vrijens
De negende editie van het Film- en Literatuurfestival Film by the Sea vindt dit jaar plaats van vrijdag 14 tot en met zondag 23 september in CineCity, in het Zeeuwse Vlissingen. Ook dit jaar is er weer een overdaad aan films, premières en bijzondere evenementen. Meer dan tachtig nieuwe films beleven hun avant-première tijdens het festival. Een groot aantal van de films is alleen en uniek tijdens het festival in Nederland te zien. Georgina Verbaan en Peggy Vrijens maakten een geestige promo voor de FilmXperience van Film by the Sea. Wat een gezellige promotie voor Film by the Sea moest worden, liep uit op een catfight … (Bron: Filmfocus, DVD web-log)