Viral Friday Week 32/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Ego Leonard
Nokia N81: 070829
Op diverse gadget blogs zijn al foto’s uitgelekt (o.a. Wired, Gadgetzone, DP Insight) van de twee nieuwe toestellen. Ook zijn diverse blogs de mysterieuze viral teaser www.070829.com op het spoor gekomen, in de stijl van de Cloverfield en Darknight virale guerrilla campagnes, die aftelt naar 29 augustus 2007 … (Bron: MobileCowboys)
Levi’s 501: Change
Jeans merk Levi’s heeft Bartle Bogle Hegarty twee versies van zijn nieuwe 501 jeans reclamespot laten ontwikkelen: Eén voor hetero’s en één voor homo’s. In de heteroversie levert het aantrekken van Levi’s 501 jeans de mannelijke hoofdrolspeler in het spotje een romantisch avontuur met een sexy dame op, terwijl in de gay versie dezelfde hoofdrolspeler er met een lekkere bink vandoor gaat. De video wordt zeer goed ontvangen door de gayscene en wordt dan ook door diverse gayblogs (o.a. Towleroad, OhlalaParis, BiMarketing) gelinkt. (Bron: Clint.be, Towleroad, Reclamewereld)
Guinness Music Machine
Irish International BBDO ontwikkelde voor het beroemde zwart bier de Guinness Music Machine commercial. In deze prachtig gemaakte commercial, is te zien hoe stunt mannen in crème kleurige pakken tegen Ierse drums (bodhrán) worden geschoten in een Guinness bier glas. Eerder was op Viral Fri
day al een andere campagne te zien van de Ierse bierbrouwer, namelijk Guinness Hands. (Bron: Duncans.tv, Reclamewereld)
Jeep: Heritage
Het merk Jeep bestaat al zo’n 66 jaar. Om dit te benadrukken heeft Cutwater San Francisco voor het bekende automerk een reclame commercial ontwikkeld die de kijker meevoert op een nostalgische reis door de decennia van de vorige eeuw heen met beelden van o.a. Elvis Presley, de maanlanding, de Hippies generatie, de val van de Berlijnse Muur en de Teletubies. Eerder was op Adfoblog al te zien hoe Jeep voor haar campagne www.havefunoutthere.com slim gebruik maakte van user generated media.
The Roomies
Ter promotie van IKEA’s Back to college campagne heeft de Zweedse meubelgigant een heuse beatboxing groep in het leven geroepen genaamd “The Roomies”, die uit allerlei kasten en lades verschijnen.
Postbank: Snel geld overmaken
Tampax
Voor de promotie van Tampax Compak ontwikkelde Leo Burnett uit Milaan de bovenstaande virale video voor Procter & Gamble. In het spotje is te zien Italiaanse wachters elkaar plechtig aflossen, waarbij één wachter wel erg vreemd gekleed is … (Bron: Culture-Buzz, Adzilla)
Sky Movies
Sinds 1 januari 2007 is reclame in de straten van São Paulo wettelijk verboden. De burgemeester vond dat deze ‘visuele vervuiling’, met metershoge posters, billboards en lichtreclame, de spuigaten uitliep. Torenhoge posters en reclameborden op hoge kantoorgebouwen en wolkenkrabbers domineerden er het straatbeeld. Sindsdien moeten 800 reclame-uitingen op billboards eraan geloven. WCSR bedacht voor Sky Movies deze slimme commercial waarin met behulp van beelden uit São Paulo wordt aangekondigd dat dit digitale betaalkanaal voortaan reclamevrij is. (Bron: Reclamewereld, OneWorld)