Viral Friday Week 30/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Simpsonize me
Fastfoodketen Burger King en haar interactieve bureau Crispin Porter + Bogusky uit Miami hebben samen een reeks zeer succesvolle virale marketingcampagnes op hun naam staan. In 2004 natuurlijk het megasucces Subservient Chicken (460 miljoen keer bekeken; 2006) en twee jaar later succes met de Burger King Xbox games. Hun nieuwste campagne heet Simpsonize Me, onderdeel van BK’s nauwe samenwerking met The Simpsons Movie, die vandaag in Amerika in première gaat. Simpsonize Me is een interactieve website waarop consumenten digitale portretfoto’s van zichzelf kunnen transformeren naar karakters uit de hitfilm The Simpsons. De Miami Herald weet te melden dat de website drie dagen na de lancering al 16 miljoen hits had ontvangen. En 700.000 foto’s werden ge-Simpsonized !! Bezoekers spendeerden zo’n 12 minuten op de site en gemiddeld werden zo’n 3 foto’s per gebruiker geüpload meldde Burger King woordvoerder Robin Chung.
De website, waarop ook een winkel is te vinden waar de bezoekers hun foto op T-shirts, petten en dergelijke kunnen laten drukken, is niet de enige manier waarop Burger King samenwerkt met filmmaatschappij Twentieth Century Fox. De hamburgerketen sponsort ook een reizende ‘Simpsonizer’, een pasfoto cabine waarin je jezelf direct kunt laten Simpsonizen. Fastfoodketens associëren zich blijkbaar graag met de filmindustrie. Tot eind deze maand gebruikt McDonald’s figuren uit de film Shrek 3 als promotionele cadeautjes in de Happy Meals. (Bron: Magnosticism, zibb horeca)
Thriller
Met de release van het album Thriller in november 1982 beleefde popster Michael Jackson zijn wereldwijde doorbraak. De plaat leverde maar liefst zeven hits op: The Girl Is Mine, Billie Jean, Beat It, Wanna Be Startin’ Somethin’, Human Nature, P.Y.T. en Thriller. Van het album werden maar liefst 104 miljoen exemplaren verkocht! Daarmee is het al meer dan 20 jaar het best verkochte album aller tijden. In december 1983 bracht Michael Jackson, als ondersteuning van de single, de 14 minuten durende videoclip Thriller uit. De clip, geregisseerd door John Landis, wordt vaak genoemd als de beste en populairste videoclip aller tijden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er al twee compleet nagespeelde versies van de Thriller clip op Youtube zijn te vinden : Wedding Thriller Dance en Indian Thriller.
Sinds kort is er nieuwe versie opgedoken in … een Filipijnse gevangenis. De directie van het Cebu Provincial Detention and Rehabilitation Center (CPDRC) had besloten haar 1500 gevangenen bij wijze van alternatieve therapie de videoclip van Thriller te laten naspelen. Het resultaat is verbluffend. De video is enorm populair op internet. Binnen 10 dagen hebben meer dan 1.400 blogs de video opgenomen en werd de clip bijna 2 miljoen keer bekijken op Youtube. (Bron: Wikipedia, DJ Broadcast)
Alonso, Hamilton & Hakkinen
De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft een hilarische commercial opgenomen met drie coureurs van het McLaren-Mercedes team: tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, wonderboy Lewis Hamilton en oud gediende Mika Häkkinen. In de spot staat de rivaliteit tussen Alonso en Hamilton centraal. Bekijk ook de “Behind the scenes” en de Making of video’s.
Ray-Ban
In mei scoorde Ray-Ban wereldwijd een enorme hit met de viral “Guy catches glasses with face“. De viral, onderdeel van de Ray-Ban’s Neverhide campagne, is op Youtube inmiddels zo’n 3 miljoen kijken. De bikini body builder die gelijktijdig liep is minder bekend en doet het dan ook beduidend minder met slechts 300.000 views. Nu is er dan het vervolg op de 2 eerdere virals: “Bobbing for Glasses“
Gmail
Google is voor haar maildienst Gmail.com een virale campagne gestart. In het campagnefilmpje wordt een Gmail M-velope rond de wereld verstuurd. Google vraagt nu de hulp in van haar gebruikers om te participeren in de viral video met de vraag “Kan jij ons laten zien hoe een e-mailbericht de wereld rond reist?” Het is de bedoeling dat de gebruikers het filmpje langer maken, zoals eerder te zien was in de kettingvideo Joga Bonita, de gezamenlijke voetbalcommunity van Google en Nike. De filmpjes die het bedrijf ontvangt via YouTube zullen worden beoordeeld en de leukste filmpjes komen in het uiteindelijke filmpje. De “wereldwijde” Gmail video zal uiteindelijk worden getoond op de startpagina van Google’s maildienst.
Zo werkt het:
1) Print the Gmail envelop en knip het uit
2) Neem een originele video boodschap op van minder dan 10 seconden
3) Upload de video naar Youtube voor 13 augustus 2007
(Bron: TMD vision, Dutchcowboys)
PeeWee Baby
Met ooVoo is het mogelijk om met meerdere mensen te videochatten. ooVoo doet in eerste instantie denken aan MSN, Skype of GTalk. Maar ooVoo voegt een extra dimensie toe: video-gesprekken met maximaal vijf andere personen. Wie even geen zin heeft om face-to-face te chatten, kan ook simpelweg een (video-)berichtje achterlaten. Handig van die laatste feature: de ontvanger hoeft zelf geen ooVoo te hebben om je video te bekijken. Uiteraard kun je tijdens een videochat ook bestanden uitwisselen, of simpelweg ‘ouderwets’ chatten.
Ter promotie van de dienst maakte ooVoo deze grappige viral, die op diverse videosharing sites te vinden is, o.a. MetaCafe, eBaumsWorld, JibJab en Kontraband. (Bron: Fan.tv, Planet Download)
Skittles Touch
Afgelopen week verwees Bart Kappenburg al naar de briljante reclame van Skittles, gemaakt door TBWANew York. Het verhaal in deze video lijkt sterk geïnspireerd op het relaas van Koning Midas (koning van Frygië) uit de Griekse mythologie, die volgens de overlevering nadat hij de dronken sater Silenus gered had, hij de kracht werd gegeven door Dionysus (de wijngod) om alles wat hij aanraakte in goud te veranderen. In het Skittles spotje is te zien hoe een man, alles wat hij aanraakt verandert in Skittles. (Bron: Wikipedia)
IJsboerke
IJsboerke, producent van Belgisch kwaliteitsroomijs sinds 1935, werkt sinds februari 2006 samen met het Belgische interactieve reclamebureau Thesedays. De virale marketing campagne die Thesedays ontwikkelde voor ’t IJsboerke, bestaande uit 3 virale video’s, heeft als campagne boodschap: “Het IJsboerke komt wel, wanneer u het wil”. Hiermee wil men (potentiële) consumenten laten weten, dat men zelf de tijd kan kiezen op de website, wanneer ’t IJsboerke langskomt om hun bezorging af te leveren.
Superhero
Het Italiaanse reclamebureau Forchets uit Milaan maakte voor non-profit organisatie Legambiente deze virale campagne incl actiesite Puliamo il mondo (Clean Up the World). De tagline voor de campagne “Don’t wait for other people. Take part in clean up the world”
I.T. gets easier
Christopher Guest maakte voor Intel’s campagne I.T. Gets Easier twee virale (Intel rock) video’s getiteld “Set I.T. Managers Free” en “Everything Has Changed” met Dan Finnerty en Rob Giles. Tevens is er een mini-site “I.T. gets Easier“. De focus van de campagne ligt op security en remote manageability.