Viral Friday Week 25/2008

19 juni 2008, 13:05

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Firefox Download Day 2008

Firefox Download Day 2008
De nieuwste versie van Firefox, de op één na populairste webbrowser ter wereld, is uit. De Mozilla Foundation, presenteerde op 17 juni (19:00 Nederlandse tijd) versie 3.0, via de speciale release site Firefox Download Day 2008, waarmee de non-profit organisatie het wereldrecord ‘meeste aantal downloads’ in 24 uur wilde vestigen. Gebruikers konden zich vooraf al registeren, waarmee ze vooraf een belofte (Firefox Pledge) uitspraken dat ze de nieuwste browser zouden gaan downloaden op de Firefox Download Dag.

In de eerste 24 uur na verschijning van Firefox 3 is de software 8,3 miljoen keer gedownload. Op het hoogtepunt werden 283 downloads per seconde in gang gezet. In totaal heeft Mozilla 83 terabyte aan data verstuurd. Daarmee lijkt de gehoopte vermelding in het Guinness Book of World Records binnen. De huidige stand staat op 13,5 miljoen downloads. Maar liefst 8000 blogs linkten naar de speciale release site! (Bron: Volkskrant, Nu.nl)

BarelyPolitical.com: Incredible McCain Girl


Hillary Clinton, de vroegere first lady, heeft begin juni op een speciale bijeenkomst voor haar aanhangers in Washington haar nederlaag bij de Amerikaanse voorverkiezingen officieel toegegeven, Barack Obama gefeliciteerd en haar steun toegezegd aan hem. De senator uit Illinois, die historie heeft geschreven door als eerste Afro-Amerikaan de nominatie van de Democratische Partij te winnen, kan zich nu volledig concentreren op de verkiezingsstrijd met de Republikeinse kandidaat John McCain. Ook Obama Girl, die in juni vorig jaar furore maakte met haar gezongen liefdesverklaring aan presidentskandidaat Barack Obama, gaat de strijd aan. Dit maal met de Incredible McCain Girl. Zie ook de Behind the scenes beelden.

Eerdere video’s van Obama Girl: I Got a Crush…On Obama, Obama Girl vs Giuliani Girl, I Like a Boy, “Bush, You’re So Lame”, Obama Girl Returns for Iowa!, Super Obama Girl! en Hillary! Stop the attacks! Love, Obama Girl.

Allianz: Ribery vs Toni


Net zoals postorderbedrijf Wehkamp.nl speelt ook verzekeringsmaatschappij Allianz in op een belangrijke EK-wedstrijd. In de virale teaser “The Grand Final” voor de wedstrijd Italië-Frankrijk, die afgelopen dinsdagavond met 2-0 werd gewonnen door wereldkampioen Italië, gingen Fransman Frank Ribéry en Italiaan Luca Toni (ploeggenoten bij Bayern München) in de Allianz Arena alvast het duel aan.

Runaway Box: The Great Office War


Runawaybox.com uit Santa Monica (Californië), eerder verantwoordelijk voor de Viral Friday hits An Honest R&B Song en Exclusive! Leaked! How to make Viral Videos!, creëerde in een 5 minuten durend filmpje de grootste kantoor veldslag ooit! In minder dan een week tijd is de video meer dan 500.000 keer bekeken. Zie ook uit de eerdere Viral Friday edities Die Hardly Working en Office Platoon.

Guillermo & Edward Norton Star In The Hulk


In Amerika ging “The Incredible Hulk” afgelopen weekend in première. Met een opbrengst van ruim 50 miljoen dollar is de tweede Hulk-film meteen een monstersucces. The Hulk, gespeeld door acteur Edward Norton (American History X, Fight Club, The Illusionist), krijgt deze keer concurrentie van een soortgelijk monster, genaamd Abomination.

Ter promotie van de film maakte de Oscar-genomineerde Edward Norton vorige week in de late night show Jimmy Kimmel Live een hilarische sketch met Kimmel sidekick en Mexicaanse parkeerwachter Guillermo, die de concurrentie als (gevoelige) Hulk met hem aangaat. Guillermo maakte eerder zijn opwachting in de dolkomische remake van de Bourne Ultimatum met Matt Damon en de spoof Jes, We Can. (Bron: BNR, Monster & Critics)

Rafael van der Fart


Nederland speelde afgelopen dinsdagavond het laatste groepsduel van het EK tegen Roemenië. Door doelpunten van Klaas-Jan Huntelaar en Robin Van Persie won Oranje makkelijk met 2-0. Bij het Britse ITV en op diverse blogs en sites (Telegraaf, Retecool, VKmag) richtte men de aandacht niet op de winnende treffers maar heel ergens anders op. Rafael van der Vaart deed, ondanks dat hij op de bank zat, dinsdagavond zijn stinkende best. De middenvelder van Hamburger SV hield er de toepasselijke bijnaam ‘Van der Fart’ aan over. Het fragment is op YouTube en Dumpert ruim 200.000 keer bekeken (Bron: Soccer4u)

Playboy: Wii Fit Girl


Playboy’s Cyber Girl of the Year 2008 Jo Garcia gaat de strijd aan met de vriendin van Giovanny Gutierrez aka Wii Fit Girl. In een tweetal sexy workout video’s demonstreert de aantrekkelijke Playboy Cybergirl de spellen Wii Boxing en Wii Snowboarding.

LG: Can You Keep A Secret?


Na de LG Chocolate en de LG Shine is de LG Secret (LG KF750) het derde model in de Black Label reeks. De HSDPA 5 megapixel cameratelefoon is slechts 11,8 millimeter dik en heeft een videochip die opneemt in DivX-formaat, met een framerate van 120 frames per seconde. Ter promotie van het nieuwe model heeft het Koreaanse bedrijf vier viral video’s laten ontwikkelen.

De viral video met een voyeuristische en fantasierijke buurman, die een aantrekkelijke dame gadeslaat tijdens het slapen, scoort erg goed op diverse gadget en mobiele sites, o.a. Engadget, Gizmodo, Shiny Shiny, Gadgetgarden.nl, Movilae en Switched. (Bron: NRC, Portable Gear, Mobile Cowboys)

Mentos: Kiss Fight

Mentos: Kiss Fight
Het Zweedse creatieve bureau North Kingdom, eerder verantwoordelijk voor Get The Glass en de Coke Zero Game, creëerde in samenwerking met Dreamfield de advergame Mentos Kiss Fight. In de mooi vormgegeven game, geïnspireerd op het populaire gevechtsspel Street Fighter, is het taak aan Nicky ‘Fresh Lips’ om Ti Ni Pout (in level 1 “The Cinema”), Mandy Makeout (in level 2 “The Gymnasium”) en tenslotte Derek’s Mom (in level 3 “The Dorm Room”) zoveel mogelijk ‘pleasure’ te bezorgen, voor een uiteindelijke Final Kiss!

De advergame, te vinden op meer dan 100 blogs, kreeg o.a. een vermelding op The FWA.

Citroën: Berlingo Trio


Euro RSCG ontwikkelde het Berlingo Trio: een modern trio met drie rappers. De nieuwe Citroën Berlingo is nu namelijk ook leverbaar met drie zitplaatsen. Het trio introduceert de nieuwe Berlingo met een echte ‘Gangsterrap’ clip. De clip is meteen ook een soort online brochure want de auto wordt er in al zijn facetten bezongen.

Niet alleen Nederland (Bizz, Molblog, MarketingTribune) is het Berlingo trio populair, ook op diverse buitenlandse blogs (De Standaard, Mediabom.tv, Buzzingbees, Update or Die en Culture Buzz) zijn de drie rappers sinds eind mei te vinden. Op het forum van Autoweek wordt de clip in de rubriek Maak ’t of Kraak ’t met 83%

gemaakt. (Bron: Creatie)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!