Viral Friday Week 20/2008
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Jessica Alba Staring Contest
Na haar playback avontuur anderhalve maand geleden voor de online competitie site IBeatYou (IBY inc.), eigendom van haar verloofde Cash Warren en zijn basketbal vriend Baron David, heeft Jessica Alba de smaak te pakken. Blogger Kev Jumba daagde de zwangere actrice uit om zo lang mogelijk zonder met de ogen te knipperen. Jay-eh, zoals Jessica op IBeatYou heet, gaat de uitdaging aan! En hoe, het lukt haar meer dan een minuut niet te knipperen. Meer dan 750.000 mensen zijn inmiddels op YouTube en IBeatYou verdronken in Jessica’s donkerbruine ogen. Het leverde o.a. aandacht op van People.com, MSNBC, Digg en Stuff.co.nz.
Apple Mac Music Video
De 23-jarige filmmaker Dennis Liu, werkzaam als producer bij BBDO in New York, creëerde voor de groep Bird & the Bee deze zeer creatieve clip op het nummer Again & Again die zich afspeelt op een Mac OS X. Meer dan 900 bloggers plaatste de video op hun weblog. Op YouTube is de clip na een week zo’n 450.000 keer bekeken. Zie ook een andere soortgelijke innovatieve en creatieve clip van Electric Eel Shock uit Japan. (Bron: Tuaw)
MUTO
Blu is een Italiaanse straatartiest. Muto heet zijn nieuwste video waarin hij streetart en stopmotion verenigt. De video, opgenomen in Buenos Aires (Argentinië) en Baden (Zwitserland), te vinden op Vimeo en YouTube is zo’n 800.000 keer bekeken. (Bron: Huckmagazine, Appelogen)
Chevrolet Aveo: Transformers
Zo’n vier jaar geleden creëerde RSCG London en Spy Films voor de Citroën C4 (Bron: Visit4info) de Transformer commercial. StrawberryFrog Amsterdam komt nu met een leuke parodie op de C4 reclame. De commercial voor de Chevrolet Aveo, geregisseerd door Lieven van Baelen van Czar, scoort met 300.000 views in slechts één week erg goed. (Bron: DropKick MonKey)
Skydiver
Bob Ross
Stichting NoBEL, een non-profit reclamebureau voor goede doelen, lanceerde afgelopen week nobelematch.nl, een site waarop goede doelen, creatieven en bedrijven elkaar kunnen ontmoeten en bij een wederzijdse match de handen ineen kunnen slaan.
Reclamebureau Pool ontwikkelde de campagne ‘Kleur de wereld’ met als doel creatieven op te roepen zich in te schrijven bij Nobelematch en hun creativiteit te schenken aan hun favoriete goede doel. Productiebureau Comrad maakte de online film waarin een Bob Ross look-a-like zijn kleur geeft aan de wereld. De viral is op Dumpert, Break.com en YouTube zo’n 100.000 keer bekeken. (Bron: Adformatie, Reclameweek)
Subaru Forester Sumo Carwash
Ter promotie van de Subaru Forester 2009 creëerde DDB Toronto voor Subaru Canada een sexy spot met autowassende sumoworstelaars op muziek van Electric Six. Het spotje is op diverse invloedrijke autoblogs te vinden, o.a. Jalopnik, Auto North, Autoblog.com en Autoblog.bg. (Bron: Beyond Madison Avenue)
Philishave Satinelle
Reclamebureau DDB en Tribal kozen voor de campagne voor de Philips Satinelle Ice Epilator (met ijs en sonische massage) de transvestiet/danser(es) Karis uit Los Angeles voor de hoofdrol. Neil Dawson van DDB licht zijn keuze toe: “Wij kwamen op het idee dat een man, of meer specifiek een travestiet, de ultieme test zou zijn, gegeven de combinatie van een lage pijngrens en de wens om prachtige benen te hebben.” (Bron: Reclamewereld, BrandRepublic)
Samsung: Optical Illusions
Telefoonmaker Samsung presenteert de viral “10 optische illusies in 2 minuten” ter promotie van de nieuwe Samsung Soul. Soul staat voor ‘The Spirit Of Ultra’ en is de kroon op de Ultra 3 Edition-serie. De 12,9 mm dunne mobiele telefoon, is een lichtgewicht mobieltje met razendsnelle HSDPA-verbinding en bevat een 5 megapixel digitale camera met geavanceerde fotofuncties zoals gezichtsherkenning. (Bron: Let’s Go Digital)
Lastminute.com: Unexpected performance
Ongeveer 2 maanden geleden behaalde het Amerikaanse Improv Everywhere gezelschap een top 3 notering met de viral Food Court Musical, een spontane musical in de Balwin Hills Mall in Los Angeles. Internetreisbureau Lastminute.com leent het idee en kopieert de spontane musical naar Stansted Airport (Londen) met 7 verborgen camera’s, 14 ‘undercover’ acteurs en een verrast publiek! Viral marketing bureau Rubber Republic creëerde de viral voor Lastminute.com, ter promotie van 50% korting op theater kaartjes op de site.
Lastminute.com marketing directeur Julie Davidson: “Viral advertising is a new and exciting advertising medium for lastminute.com. The theatre sale was the perfect opportunity for lastminute.com to launch this new era.” (Bron: Brand Republic)