Viral Friday Week 16/2010
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Lane Bryant Lingerie
Lane Bryant verkoopt kleding en lingerie voor mensen met een maatje meer. Het merk beschuldigt Amerikaanse zenders Fox en ABC van ‘meten met twee maten’. De zenders zouden de lingerie reclame rond bepaalde programma’s niet uit willen zenden. De zenders op hun beurt verklaren dat het verhaal van Lane Bryant niet waar is en dat het puur een publiciteitsstunt is. Hoe dan ook, bij Lane Bryant weten ze vast ook dat ‘verboden’ commercials het vaak goed doen op het internet. Zo ook deze keer: de commercial werd in twee dagen tijd meer dan een half miljoen keer bekeken op YouTube.
Alice For The iPad
Met de lancering van de iPad (en zijn motion sensors) komt er een groot aantal mogelijkheden voor e-books bij. Bovenstaande video laat e-book Alice for the iPad zien; de iPad versie van Alice in Wonderland. De app (of het e-book) is gemaakt door software design studio Atomic Antilope en is een mooi voorbeeld hoe e-books interactiever gemaakt kunnen worden. De video is sinds 12 april bijna 1 miljoen keer bekeken en werd geplaatst op invoedrijke blogs als Gizmodo en Mashable. De Full Version van Alice for the iPad is voor 9 dollar te koop, de Lite Version is gratis.
Nike Music Shoe
In de fantastische Nike Music Shoe video is een live performance te zien waarbij de schoenen worden ingezet als echte soundcontrollers! Door het buigen van de flexibele zolen van de Nike Free Run+ zijn verschillende geluiden te controleren. Tomoaki Yanagisawa van 4nchor5 la6 is verantwoordelijk voor het hardware gedeelte. Daito Manabe van rhizomatiks deed de het geluid. De video is meer dan 400.000 keer bekeken sinds 14 april.
Google Chrome Extensions
Google heeft een nieuwe video uitgebracht voor Chrome: “Google Chrome Extentions”. De video heeft nog niet zoveel views heeft als we gewend zijn in Viral Friday (ongeveer 70.000 sinds afgelopen dinsdag), maar is wel in een woord verbluffend! In ruim anderhalve minuut zien we hoe we Chrome kunnen aanpassen en personaliseren door het toevoegen van extensions: Twitter, afbeeldingen, lichtregelaar en vertalingen. De video is gemaakt door BHH, samen met een andere Chrome video: Translations. Het nummer in de video is “(Do You Intend to Put an End To) A Sweet Beginning?” door Fats Waller.
Philips Cinema: The Gift
Eerder kon je op Marketingfacts al lezen over de Parallel Lines campagne van Philips Cinema. Met dezelfde dialoog maakten vijf regisseurs ieder een film met een ander genre. Het idee van Philips is dat er meerdere manieren zijn om een verhaal te vertellen, maar slechts een manier om ernaar te kijken. En ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben; deze TV is gewoon heel cool. En in combinatie met de Ambiplayer wordt de kijkervaring nog mooier. De video is sinds 7 april bijna een half miljoen keer bekeken.