Viral Friday Week 15/2008

11 april 2008, 00:28

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

An Honest R&B Song


Runawaybox.com uit Santa Monica (Californië) produceert voornamelijk eigen content met een vast team. Hun meest succesvolle video tot nu toe is spoof op alle R&B nummers, getiteld “Ooh Girl! – An Honest R&B Song” met 3 miljoen views in drie weken tijd. Bekijk ook de ‘Behind the scenes’ beelden.

Hillary, Be My Best Friend


YouTube persoonlijkheid Venetian Princess uit Boston gaat de strijd aan met Obama Girl met de poltieke muziekvideo Hillary, Be My Best Friend. Jodie-Amy Rivera, zoals haar echte naam luidt, werd in 2006 op slag beroemd met haar YouTube video’s en was in één van de eerste deelnemers aan het revenue-sharing programma van de populaire videosite een jaar later. In totaal zijn haar video’s meer dan 18 miljoen keer bekeken. Haar video “Hillary, Be My Best Friend” is in 4 dagen tijd meer dan 800.000 keer bekeken!

I’m F*cking Obama


De broers Hugh en Jez Atkin van het weblog The Margins of Error uit Sydney Australië creëerden een parodie op Sarah Silverman’s I’m F*cking Matt Damon, waarin Barack & Hillary het nummer I’m F*cking Obama zingen, een techniek waar YouTube gebruiker rx2008 een ‘patent’ op heeft.

Whiz Biz: Morning After


Clemenger BBDO Sydney creëerde deze hilarische spot voor voor plaskoker fabrikant WhizBiz uit Australië, gefilmd door Tony Potts, Prodigy Films en Joe Morris (editing), die veel weg heeft van de Nomad spot van een paar jaar geleden.

White Gold


Goodby, Silverstein & Partners uit San Francisco heeft voor de Amerikaanse promotiecampagne ‘Got Milk?‘ van California Milk Processor Board (CMPB) op web en TV, een ‘foute’ rockband genaamd White Gold and the Calcium Twins als boegbeeld ingezet om de melkconsumptie onder jongeren te verhogen. Uit statistieken van het Amerikaanse ministerie van Landbouw blijkt dat in de periode 1981-2006 de consumptie van melk met 14% is afgenomen. Om de doelgroep te bereiken zijn onder andere een microsite, een Facebook group, een Myspace profiel en een YouTube kanaal ingezet. Het nummer ‘One Gallon Axe‘ scoort erg goed op YouTube met zo’n 350.000 in drie weken tijd. (Bron: Young Marketing)

South Park vs Internet Stars


Viacom, eigenaar van MTV en Nickelodeon, diende vorig jaar een aanklacht in tegen videosite YouTube. Het Amerikaanse concern eiste een schade-vergoeding van 1 miljard dollar voor het onrechtmatig gebruik door YouTube van copyrighted videomateriaal. In een South Park aflevering vorige week woensdag, die ook op Viacom’s Comedy Central te zien is, vragen Stan, Kyle, Cartman en Kenny zichzelf het volgende af: “How Do We Make Money on the Internet?”. Vervolgens ontvouwt zich een 2 scenes (Meet the internet stars en “Shut Your F-ing Mouth, Laughing Baby!“) die zo uit de dromen van Viacom’s topman Philippe Daumann zouden kunnen komen: alle virale internetsterren die YouTube groot hebben gemaakt o.a. Numa Numa, Chris Crocker, Tron Guy, Tay Zonday, Hahaha (laughing baby) en Afro Ninja maken elkaar af. (Bron: Marketingfacts, Valleywag)

Exclusive! Leaked! How to make Viral Videos!


Dan Ackerman Greenberg, mede-oprichter van viral marketing bedrijf The Comotion Group, publiceerde vorig jaar één van de meest omstreden postings ooit verschenen op TechCrunch, mede door tips die tegen alle ‘best practices’ van viral marketing ingaan. Het zorgde voor de nodige buzz rondom de 22-jarige Stanford student, die zelfs CNN haalde. Mike, Andrew en Woody van Runawaybox mixte de posting tot een vermakelijke video, die door editor Duncan Riley afgelopen week op TechCrunch werd geplaatst.

The SEO Rapper: Design Coding


Chuck aka The Poetic Prophet, aka The SEO Rapper uit Houston (Texas) is een rapper die niet rapt over mooie vrouwen, veel geld en snelle auto’s, maar over webontwikkeling, webdesign en zoekmachine optimalisatie. In de afgelopen maanden heeft hij al over de nodige SEO topics gerapt, o.a. social media (Myspace, Twitter en Virb), linkbuilding, paid search en conversies. In zijn nieuwste rapnummer “Design Coding” is zijn devies: Maak een mooi, simpel en representatief ontwerp en zorg dat de code netjes ingedeeld is in divs, css, xml en haal alle opmaak uit je html bestand. (Bron: Digibilities)

Kraak & Smaak: Squeeze me


Het Nederlandse dj- en producers-trio Kraak & Smaak, bestaande uit Mark Kneppers, Oscar de Jong en Wim Plug uit Leiden, scoorden in 2006 een wereldsucces met hun debuutalbum ‘Boogie Angst’. Nu is er het tweede veelzijdige album Plastic People met de nieuwe single Squeeze Me en een opvallende videoclip, die helemaal in het teken staat van zogeheten flipbooks. De video, die o.a. is te vinden op Hyves, YouTube en MySpace is bedacht door het directors duo André Maat en Superelectric en uitgewerkt door Pool Productions. De flipboekjes worden binnenkort verkocht op eBay. Andere virale muziekvideo’s: OK Go, Justice, SoCalled en Naive New Beaters.

Golden Fire


Ninja LAB, onderdeel van Italiaanse NinjaMarketing hebben ter promotie van een gloednieuw biermerk, Golden Fire, deze Cloverfield-achtige commercial opgenomen. Bekijk ook de “Making of“.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!