Viral Friday Week 10/2009
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
The BlackBerry Bullet
In de creatieve wereld zijn tal van bureau’s actief die campagnes of reclames bedenken om zichzelf op de kaart te zetten. Zonder goedkeuring van Research In Motion (RIM), maker van o.a. de BlackBerry Bold & Storm, plaatste reclamebureau Guava uit New York het bovenstaande 19 seconde-durende filmpje, getiteld “BlackBerry Bullet Shows Apple Who’s Boss!”, vorige week donderdag op YouTube. Mike Donovan, managing director van Guava: “We tried to approach RIM, but it didn’t fit into their marketing strategy, so we just wanted to show it off to show off our talents”
In het reclamefilmpje is te zien hoe in slow-motion een besje door een appel schiet. De video eindigt met de payoff “The world’s first touch-screen BlackBerry. Nothing can touch it”. In het touchscreen segment is Apple met zijn iPhone de onbetwiste marktleider. Per Blackberry Storm worden vier iPhones verkocht. Het filmpje is een week tijd ruim 750.000 keer bekeken op YouTube. (Bron: Pocketinfo, De Standaard, The Record, The Big Money)
Wii Breakfast
Sketch comedy groep Idiots of Ants uit Londen, bestaande uit Andrew Spiers, Elliot Tiney, Benjamin Wilson en James Wrighton, scoorde al eens eerder in Viral Friday met Facebook in Reality voor BBC’s The Wall. Vorige week donderdag lanceerde het viertal een nieuwe hilarische sketch, getiteld Wii Breakfast. De sketch is ruim 750.000 keer bekeken en te vinden op diverse invloedrijke game- en tech blogs o.a. Biertijd, Joystiq, Go Nintendo en Gizmodo. (Bron: United Agents, Facebook)
Clean Coal Air Freshener
Reclamebureau Crispin Porter + Bogusky uit Miami heeft de hulp ingeroepen van de filmmakers Joel and Ethan Coen, bekend van No Country for Old Men, The Big Lebowski en Burn After Reading, om een reclamespotje van 30 seconden op te nemen voor de The Reality Coalition, een consortium van 5 milieugroeperingen. In de spot worden kolen beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde en worden Amerikaanse bedrijven gevraagd te stoppen met energiewinning afkomstig van fossiele brandstoffen ten voordele van de “groene” technologieën. Het spotje is ruim 350.000 keer bekeken op YouTube. Zie ook het Behind the scenes filmpje. (Bron: Cinopsis)
Bavaria Spoofs Heineken Walk In Fridge
Biermerk Bavaria heeft een persiflage uitgebracht op het populaire spotje ‘Walk-in fridge‘ (6,2 miljoen views) van Heineken. In de nieuwe Bavaria commercial wordt de Heineken-reclame op details nagespeeld, totdat de vrienden in een met groene flesjes gevulde inloopkast worden opgesloten door een jongeman van het Bavaria-type. Die pakt een Bavaria biertje uit de koelkast en gaat op de bank zitten, omringd door vier aantrekkelijke dames. In korte tijd is de spoof ruim 200.000 keer bekeken op YouTube en Dumpert. (Bron: 925, Spotlight Effect, Elsevier)
Cornetto Ice Cream Fight
Streets Cornetto, het leidende merk softijs in Australië en Nieuw-Zeeland, geeft een vervolg aan haar award-winnende “No Boring Bits” campagne van vorig jaar met Terry’s Chop Shop. In de Proof campagne uit 2008 wilde Cornetto bewiijzen dat er geen ander ijshoorntje zoveel goedheid kan leveren van “top to bottom” als Streets Cornetto.
In de Proof 2 campagne wil het ijsmerk bewijzen dat Cornetto het énige ijsje is met good stuff van “top to bottom”. Voor de nieuwe campagne is Cornetto een samenwerking aangegaan met de populaire Australische DJ Goodwill, die een exclusieve track/summer anthem heeft uitgebracht voor Streets Cornetto, getiteld “I Scream”, in ruil voor levenslang Cornetto ijsjes. In de bijbehorende muziekvideo figureren naast DJ Goodwill, negen sexy modellen, een sumo-worstelaar, een dwerg, Terry “Chop Chop” Hatchet en 150.000 liter consumptie-ijs. (Bron: ViralBlog)