Viral Friday Week 04/2012

27 januari 2012, 13:58

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Samsunged


De Samsung Galaxy S2 was vorig jaar Q3 uitgebracht. Vanwege het commerciële succes blijft Samsung de Galaxy merk laden. Vorig jaar was de campagne Samsung VS Apple begonnen en het werd een viraal succes. Ze gaan verder in het offensief met een goede reden. Samsung geeft consumenten inzicht waarom hun product beter zijn dan de iPhone. Zelfs als trotse iPhone bezitter kan ik de commercial waarderen. Slim, grappig en goede pay-off: “We just got Samsunged!”. In een week tijd heeft de video bijna 900.000 views. Bekijk ook deze briljante Samsung commercial.

Introducing The Nike+ Fuelband


Het is niet nieuw dat Nike het domein running claimt. Wat wel nieuw is, is de Nike+ Fuelband een nieuw product dat verder gaat dan het domein running en elke activiteit van je volgt. Wat interessant is om te zien is dat deze video alleen maar natuurlijke views bevat, maar dat Nike voor deze grappige gerelateerde video geadverteerd en dus betaald heeft. De strategie hierachter is waarschijnlijk als volgt. In plaats van het gokken op het virale effect van een grappige video gebruikte Nike deze korte introductie video die makkelijker wordt opgepakt door tech blogs wat natuurlijke views genereert. De grappige video verschijnt in de gerelateerde video’s en kan daardoor meeliften op de natuurlijke views. Momenteel heeft de video meer dan 770.000 views sinds 17 januari. Erg slim als je er zo over nadenkt en wellicht een optie voor jouw volgende video.

Chevy Happy Grad


Super bowl commercials zijn een miljoenen business, met 30 seconden spots en producties. Net als Doritos heeft General Motors aan mensen gevraagd om een eigen spot te maken, met als prijs dat je reclame wordt getoond aan de 110 miljoen Superbowl kijkers. In de winnende inzending door Zach Borst, zien we een afgestudeerde, die denkt dat hij een Chevrolet Camaro krijgt als een afstudeer cadeau, maar in werkelijkheid een koelkast krijgt. Het ging viraal met 600.000 views in 1 week.

Chinese New Year – Family Reunion Dinner


Afgelopen maandag was het Chinees Nieuwjaar, tevens ook het startsein voor de nieuwjaars festiviteiten. Familie diners spelen een grote rol in deze festiviteiten. Als merken hierop inhaken kan dit nieuwe kansen openen in het Oosterse continent. Het merk Padiberas Nasional Berhad (BERNAS) greep deze kans met beide handen aan. Het resultaat is een emotionele, authentieke en herkenbare video. Deze video van BERNAS is een mooi voorbeeld hoe branding hoort te zijn. Wees slim en claim je eigen domein. Het maakt niet uit hoe irrelevant je merk lijkt te zijn, BERNAS heeft ons laten zien dat een bedrijf in de rijstindustrie ook zeer relevant kan zijn. De video was 19 januari ge-upload en heeft meer dan 200.000 views Vond je deze video ook zo briljant? Bekijk dan ook deze video van BERNAS.

Nokia Ringtone During Concert Of Classical Music


Gebruikelijk selecteren we de nieuwste virals maar bovenstaande video is uitzondering op de regel. We willen hiermee aantonen dat een video ook viraal kan gaan als het een video geen special effects is maar authentiek en interessant is. Vorige week had de video 300 views. Daarna ging de video viraal met bijna 3 miljoen views, het werd gedeeld op sociale netwerken, blogs en heeft zelfs Mashable gehaald. Opmerking: Nokia was op geen enkele wijze betrokken bij de video.

Chi Chung Man
Social Media Analyst bij 3sixtyfive

Chi werkt als social media analist bij 3sixtyfive. Hij combineert zijn social marketing kennis met ontwikkelingen uit Azië.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!