Virale spotjes van Ford

30 september 2005, 08:19

Virale spotjes van FordFord België blijft innovatief en entertaining bezig, al zeggen we het zelf. Want natuurlijk ben ik als betrokken partij een beetje bevooroordeeld.

Na de interactieve tv-spot en de sprekende affiche eerder deze maand, lanceerde Ford nu een virale site met een aantal spotjes die niet op TV zullen te zien zijn (een primeur voor Ford België). Je kan de filmpjes bekijken en/of downloaden op lookingforamiracle.be. De viral site is een verlengstuk van de Ford doet mirakels-campagne.

De vraag is natuurlijk:

Wanneer kunnen dergelijke virale marketingacties succesvol genoemd worden? Als er al correct gemeten wordt, welke downloadcijfers moeten we kunnen voorleggen? Of zijn er andere maatstaven die we kunnen hanteren zoals bvb. het aantal blog posts over de filmpjes, het aantal reacties hierop, de aard ervan (positief/negatief), etc.?

Enkele “benchmarks” of voorbeelden uit het recente verleden in België: het 69-filmpje van Eurostar behaalde ongeveer 35.000 downloads, terwijl Bubbleclub’s virtuele bloedtest meer dan 100.000 downloads op de teller heeft staan. Eurostar’s resultaten zijn pover ? Die van Bubbleclub zijn goed ?

De niet-commerciële Big Ad spoof van Studio Muscle haalde meer dan 40.000 downloads op een paar weken, maar deze ging dan weer fel internationaal.

Heeft iemand andere “benchmarks”?

Trouwens, over de sprekende affiche van Ford kan ik nog naar 2 filmpjes verwijzen die de case duidelijk illustreren :

– een Duitse toerist die interageert met de affiche vind je hier (3 Mb)

– Eddy Wally, the Voice of Europe, die in een TV-programma met de sprekende affiche wordt geconfronteerd – een hilarisch filmpje vind je hier (+13Mb!).

Categorie
Tags

1 Reactie

    fwillekens

    Marco,

    Yo Oma werd ook via TV ondersteund ? cfr. Jongerenprogramma Six Pack ? Interessante case, want wij dachten dat als we jongeren-taal in de mond laten nemen door ouderen (we hebben ooit gespeeld met dit concept voor een klant) dit niet zou werken. Maar wellicht omdat het heel heel goed geresearched werd, en de taal van de omaatjes heel bijtijds en authentiek was.


    30 september 2005 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief