Viral Friday Week 42/2014: IKEA, FCKH8 & Verbond van Verzekeraars

24 oktober 2014, 14:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van IKEA, FCKH8 & Verbond van Verzekeraars. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. IKEA Halloween

Halloween staat voor de deur en IKEA speelt hier gemakkelijk op in door winkel te gebruiken als horror setting. In de video benadrukt IKEA dat het een nachtmerrie om is om de woonwinkel te moeten verlaten en weer naar huis te moeten. De video uit Singapore werd inmiddels al meer dan 2,6 miljoen keer bekeken. Ook de Amerikaanse autofabrikant Ford wenst iedereen een happy Halloween middels een video met een zeer geslaagde carwash-prank, deze prank video werd al 700.000 keer bekeken.

2. The Most Epic Safety Video Ever Made #airnzhobbit

Lord of the Rings en The Hobbit. Wie heeft ze niet gezien!? De films zijn grotendeels opgenomen in Nieuw Zeeland, een land dat door de opname van de films een enorme boost in hun toerisme zag. Met dit in het achterhoofd, plus het aankomende momentum rondom de laatste Hobbit film, was het voor de luchtvaartmaatschappij New-Zealand Air waarschijnlijk een simpele optelsom om hier iets mee te moeten doen.

Ze hebben hun (meestal erg saaie) instructievideo compleet ver-Lord-of-the-Rings’t, met de bekende acteurs Elijah Wood (Frodo), Sylvester McCoy (Radagast) en de regisseur Peter Jackson. De video valt overduidelijk in de smaak, binnen twee dagen heeft de video al bijna 3 miljoen views behaald.

3. Potty-Mouthed Princesses Drop F-Bombs for Feminism by FCKH8.com

De activistische T-shirt fabrikant FCKH8, eigendom van Synergy Media, brengt met deze video het seksisme en inkomensongelijkheid keihard onder de aandacht. Op shockerende wijze laten de welbespraakte minderjarige prinsesjes continu de F-bom vallen! Het filmpje heeft voor bijval en véél kritiek gezorgd. Zo werd gister de video op YouTube tijdelijk verwijderd en is er een website gestart tegen FCKH8!

In het verleden was het goede doel, Race Forward, ook al niet te spreken over de werkwijze van FCKH8. Het statement is in ieder geval gemaakt, de video ging viral met meer dan 1,7 miljoen views op Vimeo in drie dagen tijd. Het shokeren zorgt voor een hoop PR, maar geen PR voor het goede doel, maar gewoon om meer T-shirts te verkopen.

4. Here’s a potential fail put to good use

Wat doe je als je ‘orgaan donor organisatie’ zijnde wanneer je een video met een staaltje menselijke domheid van de bovenste plank voorbij ziet komen? Deze video gebruik je dan natuurlijk om nieuwe donoren te werven, easy as that dacht de Belgische organisatie Reborn to be alive. Inmiddels is de video 360.000 keer bekeken, want domheid en fails scoren altijd!

5. Koos klust het

Koos (klust het) is de nieuwe klusjesman van Nederland. Hij scoort nog niet heel veel views. Maar dat zegt niet altijd alles. Deze video is flauwer dan flauw. En dan blijkt er toch een serieuze boodschap achter te zitten. Deze video verdient wel wat sympathie. Want als je zo een saai product als een verzekering op zó een originele en gewaagde manier in de media durft te brengen, verdien je een plekje in de Viral Friday. Ook de overige filmpjes op de website zijn de moeite waard. Fijn dat we verzekerd zijn, toch? Zo zien wij het graag. Een ode aan de Verbond van Verzekeraars! 1 tip: bel 06 – 430 22 405!

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!