Viral Friday Week 39/2015: Nike, Old Spice & Heineken
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van Nike, Old Spice & Heineken. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. Nike – Shout
Nike creëerde de togaparty uit de Amerikaanse filmklassieker Animal House, waarmee het sportmerk de sterke band met de Universiteit van Oregon viert. Het ‘old school‘-sentiment maakt de video fun to watch voor de gemiddelde Amerikaan en de sporters, de sterren en natuurlijk de start van het football-seizoen zorgen voor de relevantie. Niet je typische online content, maar de video die binnen enkele dagen meer dan 1,8 miljoen keer werd bekeken is daardoor niet minder sympathiek.
2. Door knocking is so last century, see how we got rid of them
Het is de tijd van de bedrijven die anders durven te denken. Energiebedrijf Energy claimt het ook anders aan te pakken en deze humoristische video is hun bewijs. Als we met z’n allen kunnen lachen om een video, scoort deze meestal wel, maar vaak wordt de te vertellen boodschap achterwegen gelaten. In deze video komt de boodschap echter heel duidelijk over. De video is inmiddels 1,8 miljoen keer bekeken.
3. Old Spice | Checkmate
De video’s van Old Spice zijn altijd vermakelijk om naar te kijken en gaan eigenlijk altijd viraal. ‘Make a smellmitment‘, want kies je voor Timber of Bearglove? En om dit te uiten, is er een soort van battle tussen de twee gezichten van Old Spice, Terry Crews en Isaiah Mustafa. Dit is niet de eerste video van deze reeks, het begon allemaal hiermee. De video staat nu een aantal dagen online en is goed voor meer dan 1,2 miljoen views.
4. Tomorrowland 2015 | Official Aftermovie
De aftermovies van Tomorrowland zijn altijd om van te smullen. Het zijn goed gemonteerde ‘films’ die je meenemen in het sprookje. En dat mag ook best als je 180.000 bezoekers hebt die overal vandaan komen. Het is natuurlijk een perfect stukje reclame, want ze laten zien wat voor geweldigs ze hebben neergezet. En bezoekers zijn niet alleen bezoekers, maar ook fans. De shareability van de video is daarom zeer hoog. De video staat pas 1 dag online en is al meer dan 1 miljoen keer bekeken. De verwachting is dat daar de komende dagen nog wel een paar miljoen views bij komen.
5. Heineken | The Dance More Experience
Heineken staat altijd bekend om haar toffe acties. De Nederlandse gerstenatproducent laat met deze video een experiment zien waarbij ze de bezoekers van hun feest naar een hogere climax willen tillen. Het aparte van het experiment is dat je wordt beloond door niet naar de bar te gaan. De echte feestbeesten die aan het langste eind trokken, kregen een mooie verrassing voorgeschoteld. De video staat nu een paar dagen online en is goed voor meer dan 345.000 views.