Viral Friday Week 37/2014: Burberry, Apple & Starbucks
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van Burberry, Apple & Starbucks. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. Why Starbucks Spells Your Name Wrong – Agitators Ep. 1
Update 12 september 2014, 23:50 uur: Zoals Harald Heukers in de comments aangeeft, is deze video offline gehaald: “Deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim door BMG_Rights_Management”.
If you can’t beat them, join them” moet Starbucks hebben gedacht toen comedian Paul Gale een sketch met koffieketen Starbucks in de hoofdrol wou gaan maken. Dat Starbucks medewerking aan deze video heeft verleend toont dat het merk een aardige dosis zelfspot heeft en wel een risicootje durft te nemen. De video waarin het merk Starbucks vaak voorbij komt scoort in enkele dagen al miljoenen hits op YouTube. Eigenlijk geniaal, een enorme bak PR zonder de kosten voor content of media.
2. Apple – iPhone 6 and iPhone 6 Plus – TV Ad – Duo
Het technologienieuws van deze week, nee, maand, kwam van Apple. In hun Keynote presentatie kondigde ze onder andere twee nieuwe producten aan, de iPhone 6 en de Apple Watch. Boze tongen beweerde direct dat de nieuwe producten niet al te innovatief zijn. Ook op het reclamevlak beweren vele ‘experts’ dat ze de plank redelijk hebben misgeslagen. In de spot zien we de iPhone 6 en iPhone 6+, begeleid door een “beatbox (?)” van Jimmy Fallon en Justin Timberlake.
Maar ja, vroeger hoorde ook mensen zeggen dat ze geen mobiel nodig hadden en dat iPad slechts grotere iPhones zijn (waar je niet eens mee kan bellen!). Dus de kans dat deze devices een dikke hit gaan worden, is erg groot. En misschien zijn ze bij Apple juist zó innovatief op reclamevlak, dat we straks onder alle reclames neuriënde celebs horen. Je weet maar nooit.
3. Introducing My Burberry – The New Fragrance for Women
Een hele simpele en zelfs wat saaie commercial van Britse merk Burberry waarin een nieuwe geur wordt aangekondigd is viral gegaan. Hoe dat kan? De twee vrouwen die in de commercial te zien zijn, zijn niet de eerste de beste, het zijn namelijk de iconische Britse modellen Kate Moss en Cara Delevingne. Celebs zorgen vaak voor de relevantie van de kijker, vooral wanneer de hoofdpersoon extreem knap zijn. Deze video ging binnen enkele dagen al ruim over de miljoen views.
4. Beats by Dre Presents: Powerbeats2 Wireless – Nothing Stops Serena
Het is de huidige US-Open winnares Serena Williams allemaal niet komen aanwaaien. Dat weten we. Met haar spierballen en power, mept ze iedereen van de baan. Dat weten we ook. Maar dat ze ook zo belachelijk lenig is, wisten we nog niet. Wat muziek allemaal wel niet kan doen met een mens.
Dr. Dre denkt aan iedereen, dus ook aan trainingsbeesten. Met deze nieuwe Beats By Dre kun je wireless trainen. Deze video is al meer dan een miljoen keer bekeken. De headphones zijn behoorlijk prijzig. Maar het is ze vergeven. Als je zulke grote sterren zo goed en kwetsbaar weet te gebruiken, dan mag je best wat meer vragen. Voor ons is Beats By Dre de Nike van de elektronica! Wij durven te wedden dat je na deze commercial met Kevin Garnett dat ook zal zeggen.
5. Siri vs. Cortana – Mirror Mirror (Commercial)
Het bekende gezegde is in dit geval waarheid: de beste verdediging is een goede aanval. Apple is nog amper bij gekomen van de presentatie van de nieuwe iPhone 6, iPhone 6+ en de Apple Watch, maar moet de concurrentie alweer van zich afslaan. Dit keer wordt Siri onder vuur genomen door het spraakbesturingssysteem Cortana voor de HTC M8. Het resultaat van deze nogal directe aanval lijkt zijn vruchten af te werpen, want inmiddels heeft deze video al bijna 800 duizend views weten te scoren.
en weg was filmpje 1 al weer…
@Harald: dank voor de pointer!