Viral Friday Week 32/2015: Nike, DC Shoes en Old Spice
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van NIKE, DC Shoes en Old Spice. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. DC Shoes: Robbie Maddison’s “Pipe Dream”
Het Amerikaanse schoenen en kledingmerk DC heeft een behoorlijke viral hit te pakken. Net zoals Red Bull, sponsort het DC heel wat extreme sporters. Wanneer jouw doelgroep een overmatige interesse heeft in extreme sports, is de keuze voor het onderwerp voor je branded content snel gemaakt. In de video die al meer dan 13,5 miljoen keer is bekeken is, tart de Australische stunt rijder Robbie Maddison met de wetten van extreme sport. De video scoort simpelweg zo goed omdat het naast spectaculair voornamelijk ongelofelijk is.
2. Cristiano Ronaldo in disguise
Prank video’s met een hoog verrassingseffect scoren over het algemeen erg goed en vooral wanneer een van ’s werelds populairste sportsterren de hoofdrol vertaald. Cristiano Ronaldo gaat samen met tech merk ROC by Monster (van de energie drankjes) het gevecht aan met populaire Beats by Dré. Via branded content en niet de traditionele weg probeert het merk de 100 miljoen fans van Ronaldo te overtuigen van het product. De video scoort vooral zo goed, omdat Portugese sterspeler van Real Madrid een serieuze gozer is en niet vaak in deze hoedanigheid te zien is. Kijk hier ook de behind the scenes beelden van de video die meer dan 5.7 miljoen keer bekeken is.
3. The Dunk to End All Dunks
Als je denkt aan legendarische basketbal dunks, dan denk je automatisch aan Michael Jordan. En als je aan Michael Jordan denkt, is een van de eerste associaties Nike Air, maar ook de film Space Jam is onlosmakelijk verbonden met deze legende. Echter is Michael Jordan al sinds 2003 niet meer actief als prof-basketbalspeler en is het volgens Nike tijd voor een nieuwe dunk-legende. Daarvoor krijgt het sportschoenenmerk hulp van de hedendaagse NBA-ster Blake Griffin en Looney Tunes-held Marvin the Martian. (Inderdaad, de video fungeert tevens als teaser voor Space jam 2 die later dit jaar in première gaat). Het resultaat: The Dunk to End All Dunks, is vermakelijk en goed voor meer dan 5 miljoen views in minder dan een week tijd!
4. The Lexus Hoverboard: It’s here
Voor diegene die opgegroeid is met de legendarische Back to the Future-films, hebben we het beste nieuws sinds tijden. Lexus, het Japanse automerk dat onder de vlag van Toyota luxeauto’s bouwt, heeft namelijk een werkend Hoverboard ontwikkeld! In deze video zien we prof-skateboarder Ross McGouran die een testrondje maakt. Helaas is Lexus niet van plan om dit ge-wel-dige product op de markt te brengen. Het bord werkt namelijk alleen op een speciaal geprepareerde ondergrond waarin magneten zijn verwerkt. Maar wie weet is dit een eerste belangrijke stap naar een toekomst waarin we net als Marty McFly gewichtloos door de straten zoeven. Nu moeten we het nog even doen met deze viral hit die meer dan 500 duizend views in minder dan een week tijd scoorde.
5. Old Spice | And So It Begins
Old Spice-video’s zijn immens populair en in ieder geval altijd één van mijn favorieten. De Old Spice-video’s kennen twee hoofdrolspelers, maar deze waren nog nooit eerder samen in video te zien. De gespierde, hyperactieve, spierbundel Terry Crews gaat in deze video de strijd aan met zijn ‘concu-collega’ die de woorden smooth en swagger heeft uitgevonden; Isaiah Mustafa. De Old Spice-video’s worden door de verwachting die aan de video’s kleven altijd goed bekeken, deze specifieke video maakt de verwachtingen waar en is weer erg sterk en hilarisch. De 600.000 views binnen één dag is pas het begin van de miljoenen views.