Viral Friday week 31/2016: IKEA en Foodies, Halfpocalypse en de grootste klootzak ter wereld

5 augustus 2016, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week IKEA en Foodies, Halfpocalypse en de grootste klootzak ter wereld. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. IKEA – Let’s Relax

Deze week trappen we af met IKEA. De Zweedse woonwinkelgigant maakt slim gebruik van een van de elementen die bepalend is voor het succes van een viralhit; namelijk het inspelen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen met humor. In dit geval de “Foodies”. Fanatieke Instagrammers volgen vaak Foodie-makers om te bepalen wat ze die avond wellicht zelf willen gaan eten. Echter is het maken van de perfecte Foodie nu bijna verheven tot een kunstvorm. IKEA speelt hier op een ludieke wijze op in. En met succes, want inmiddels is de video de 3,4 miljoen views gepasseerd.

2. Miller Lite Summer Kick Back | Throwing Shade

Het Amerikaanse biermerk Miller pakt deze zomer uit met een campagne voor Miller Lite waarin YouTube de hoofdrol speelt. Dankzij de tactiek waarin meerdere video’s samen een campagne vormen, spreidt Miller de kansen om views te generen voor de boodschap die het merk wil overbrengen. In dit geval is de boodschap van alle video’s: Relax, pak een Miller want het is zomer. De meest succesvolle video uit de reeks is de film waarin Miller festivalgangers verrast met een gigantische parasol voor wat schaduw. Deze video alleen al scoorde meer dan 301.000 views. Enjoy!

3. The World’s Biggest Asshole

Orgaandonoren zijn van levensbelang. Maar het blijft een uitdaging om mensen te motiveren om zich te laten registreren tot orgaandonor. Deze Amerikaanse non-profitcommercial – met acteur Thomas Jane in de hoofdrol – is een schoolvoorbeeld van hoe je op een originele manier aandacht kunt genereren. Bovendien zijn humor, emotie en een populaire celebrity namelijk de belangrijkste elementen voor het creëren van een viralhit. Inmiddels heeft ‘s werelds grootste eikel al meer dan 78.000 views gegenereerd. En dat is goed voor de derde plaats in dit Viral Friday-overzicht.

4. The Halfpocalypse: Our plan to survive when robots try to kill us all

Stel je voor dat de wereld is overgenomen door robots en dat alle levensmiddelen schaars zijn. Voor dat scenario heeft de Amerikaanse snackfabrikant Halfpops al een oplossing bedacht. Deze humoristische video is bovendien met een specifiek doel gecreëerd: namelijk om IT-ers aan te sporen om deel te nemen aan de Halfpocalypse-game waarbij ze hun codering skills kunnen laten shinen en kans maken op mooie prijzen. Met inmiddels 41.000 views scoort Halfpops deze week de vierde plaats in de Viral Friday.

5. McDonald’s: A Better Chicken McNugget

Fastfoodgigant McDonalds is deze week de hekkensluiter van de Viral Friday. De commercial voor de vernieuwde Chicken McNuggets moet de steeds kritischere consument overtuigen dat de gefrituurde snacks voor 100 procent bereid zijn uit kipfilet en lekker zijn voor kinderen én volwassenen. De video scoorde tot zover 11.000 views.

David Pedro
Social Media Community & Content Marketeer bij Mindshare Nederland

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Wij willen de leading business partner zijn voor onze klanten en helpen hun business te laten groeien. Via consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data - helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om een doelstelling te behalen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!