Viral Friday Week 30/2014: Nike, Samsung & Ziggo
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Nike, Samsung & Ziggo. Heb je een tip? Stuur 'm op!
RE2PECT
De #1 van deze Viral Friday is een eerbetoon aan één van de beste honkballers en grootste sportmannen aller tijden, Derek Jeter. In de clip zien we 'zijn laatste wedstrijd' waarin iedereen letterlijk zijn petje af doet voor deze held. Levenslange rivalen, celebrities, top atleten en zelfs meneer Jordan toont zijn respect. Met ruim 7 miljoen views is het succes van deze video is natuurlijk te danken aan de legendarische prestaties van Derek en de hoeveelheid influencers die erin voorkomen. #RE2SPECT
Tomorrow starts now
Het ene mondiale sportevenement is net achter de rug en sportmerken nemen nu al weer een aanloop richting het volgende sportevenement- de Olympische Spelen. De titel 'tommorow starts now' die Nike bedacht voor deze reeks video's is pakkend gezien de Brazilianen het WK voetbal zo snel mogelijk willen vergeten en zich zo snel mogelijk zich willen focussen op Olympisch succes. Met veel Braziliaanse topsporters (geen voetballers) pakt Nike weer ouderwets uit. De video ging deze week pas echt viral en scoorde inmiddels meer dan 3 miljoen views.
Galaxy S5 – Screen Envy
In de Viral Friday van vorige week zagen we een video van Samsung, waarin ze Apple-gebruikers afschilderen als Wall Huggers. Bij Samsung moeten ze gedacht hebben; 'een nieuwe week, een nieuwe mocking video'. Deze week worden de Apple gebruikers wederom bespot in de nieuwe video van Samsung; Screen Envy. In de video is te zien hoe de iPhone gebruiker helemaal enthousiast wordt van het feit dat de volgende iPhone wellicht een groter scherm krijgt. Onder het motto “The Next Big Thing Is Here” wordt medegedeeld dat de Samsung dit al lang heeft. Wederom is de video een viraal succes; binnen 4 dagen is de spot al meer dan 2 miljoen keer bekeken. Ondertussen houdt Apple zich (verrassend?) koest…
Jungle Wakudoki
De Aziatische tak van Toyota lijkt met meer dan 400 duizend views een viral hitje in handen te hebben met Jungle Wakudoki video die deze week online is gezet. De video dient ter promotie van de Wakudoki Dance Contest, een wedstrijd waarin Japanse danstalenten worden uitgedaagd om een video van hun beste dans op originele muziek in te sturen. De dansers met de best bekeken video maken kans op een Beats by Dre koptelefoon. Hoewel het goed gaat met de views, is de samenwerking met Toyota nogal opvallend. In de video, waarin zelfs een man in gorilla-kostuum van stal is gehaald om mee te dansen, is er slechts luttele seconden aandacht voor de nieuwe Toyota Hilux (de stoere bedrijfswagen die wereldwijd bekend staat dankzij TopGear om zijn onverwoestbaarheid). Of deze sponsoring dus echt een bijdrage levert aan de merkbeleving van Toyota valt te betwijfelen.
Sexy danseres doet Hans Klokje
Een viral van eigen bodem met een hoog bananensplitgehalte. Een kwalitatief meesterwerk is de video niet te noemen, maar de sexy danseres die werkende man op het westergasterras verast met een verdwijntruc benadrukt de boodschap van Ziggo erg goed en wordt daardoor gewaardeerd. Voor een Nederlandse begrippen ging deze video buitengewoon viral met 170.000 views en haalde daarmee o.a. de Telegraaf. Mensen in het O'tje nemen en deze verbaasd achter laten, is vaak een garantie voor succes in de wereld van de virals.