Viral Friday Week 19/2014: Burger King, KLM & Heineken

9 mei 2014, 12:50

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Burger King, KLM & Heineken. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Burger King | Subservient Chicken Redemption: The Other Side of the Road

Het is 10 jaar geleden dat Burger King de campagne met de 'Subservient Chicken' lanceerde, dat in 2004 een van de eerste viral sensaties werd. Het was de eerste campagne die aantoonde dat consumenten bereid zijn een merkboodschap te delen en in het verhaal participeren wanneer de content goed is. Met 6.5 miljoen views in 10 dagen tijd lijkt dit wederom het geval te zijn. Burger King steekt met deze viral de draak met de emotioneel beladen comeback story's die o zo populair zijn bij de TV makers in the USA.

GODZILLA | Official FIAT Family Featuring the 500L New TV commercial | HD

In de nieuwe commercial van Fiat gaat de Italiaanse auto de strijd aan met Japanse monster Godzilla, allemaal om te benadrukken dat de Fiat 500L groter is dan dat deze lijkt. De video bevat weinig key-succesfactoren voor een viral, maar is simpelweg heel knap vormgegeven en dat maakt de video blijkbaar toch het kijken waard, want zo'n 2.5 miljoen mensen bekeken de video inmiddels. Misschien heeft het succes van deze viral ook wel wat de maken met de blockbuster die in de bioscoop te zien is, waarin Godzilla de hoofdrol vertaald ;).

Turkish Airlines Euroleague Epic Pool Dunk

In deze nieuwe commercial van de hoofdsponsor van de Euroleague basketbal Turkish Airlines wordt wel een van de meest spectaculaire pool dunks aller tijde ten toon gesteld. Turkish Airlines maakt bovendien goed gebruik van het feit dat de fans het altijd waarderen wanneer de grote sterren van een competitie te zien zijn in de commercials. Zo zijn er in deze commercial rollen weggelegd voor onder andere basketbal spelers Sergio Rodríguez en Kyle Hines. De video scoorde in 3 dagen tijd al 1.4 miljoen views.

KLM & Heineken – The Orange Experience

Met een mooi staaltje co-creatie tonen twee van Nederlands grootste bedrijven KLM en Heineken in deze viral 'the orange experience' aan de wereld. Met als influencer Armin van Buuren (tevens ook groot Nederlands export product) feestend op een boot in de Amsterdamse grachten tijdens koningsdag speelt deze video mooi in op het sentiment van de trotse Nederlander. Door het shock en verras element in de video zetten beide partijen zich internationaal wederom als sympathieke bedrijven op de kaart. Oranje boven! Deze video heeft alle ingrediënten om viral te gaan en doet dan ook met 1.2 miljoen views in enkele dagen tijd.

Coca-Cola Fair Play Machines – #ShareTheDerby

De campagne share a coke is wereldwijd bekend, Coca-Cola Italië besloot deze campagne nog wat extra kracht bij te zetten. Tijdens de voetbalwedstrijd van het jaar in Italië, de Milanese derby, kunnen de voetbalfans geen colaatje kopen, maar alleen delen met de fans van de rivaliserende club die aan het andere eind van het stadion lopen. Deze viral speelt goed in op de emotie en zorgde voor mooie verbroederende reacties onder de fans. Coca-Cola scoort een hoop sympathie en bijna 340.000 YouTube views met deze video.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!