Viral Friday week 16/2017: #openyourworld, kogelwerende posters en de deur.
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: #openyourworld, kogelwerende posters en de deur.
1. Heineken | Worlds Apart | #OpenYourWorld
10.401.610 views
Heineken ontvangt wereldwijd veel lof met haar nieuwe ‘Worlds Apart’-commercial. Nadat frisdrankmerk Pepsi eerder deze maand veel kritiek kreeg op haar politiek gekleurde reclame, werd het niet voor mogelijk gehouden dat een ander merk er wel in zou slagen. Heineken waagde de sprong met een behoorlijk politiek beladen spot.
In de video worden mensen met totaal verschillende opvattingen over klimaatverandering, vrouwenrechten of rechten van transgenders bij elkaar gezet, zonder dat zij dit van elkaar wisten. De duo’s zijn in eerste instantie niet op de hoogte van elkaars meningen en versterken hun band door samen een bar te bouwen. Na de grote onthulling krijgen ze een keuze: samen praten onder het genot van een biertje of weggaan. Welke optie ze hebben gekozen zie je in video. Met ruim 10 miljoen views is het zonder twijfel de beste commercial van afgelopen maand.
2. Apple | iPhone 7 Plus | The City
694.887 views
Apple focust met de commercial ‘The City’ op de portretmodusfunctie op de nieuwe iPhone 7 Plus. In de video toont Apple een romantisch avontuur van een jong koppel in de drukke stad, terwijl ze foto’s maken met hun iPhone 7. Zodra ze de portretmodus inschakelen, verdwijnt iedereen om hen heen en hebben ze alleen maar oog voor elkaar.
De iPhone 7 Plus is tot nu toe de enige iPhone met een dubbele camera aan de achterkant. Hiermee vervaag je de achtergrond en stel je de voorgrond scherp. “Met de portretfunctie op de iPhone 7 Plus, focus je op waar je van houdt. Al het andere laat je achter”, aldus Apple. De smartphonegigant heeft met deze commercial deze boodschap perfect overgebracht. In vijf dagen tijd is het ruim 650.000 keer bekeken!
3. PEDIGREE® |Pick Me
149.746 views
Pedigree, gespecialiseerd in dierenvoedsel, ontwikkelde een korte film om het adopteren van honden onder de aandacht brengen. Ruim vier miljoen harige vrienden wachten jaarlijks op het vinden van onderdak en belanden in dierenasiels. In de commercial draait Pedigree de rollen om en worden niet de honden opgehaald uit het asiel, maar hun baasjes. Hiermee laten zij zien dat jij soms een hond net zo hard nodig hebt als de hond jou.
In de nationale maand van het huisdier scoort deze commercial zo’n 145.000 views!
4. Spotify | Door
35.689 views
Spotify, wie kent het niet. Het bedrijf strooit met humor in deze dertig seconden durende spot. We zien een meisje een speaker voor een deur plaatsen met de woorden “We all know what’s going on in there”. Uit deze speaker klinkt het nummer ‘Love Yourself’ van Justin Bieber en we weten allemaal wat dat betekent.
5. Americans for Responsible Solutions | The Bulletproof Poster
14.126 views
Americans for Responsible Solutions probeert in de VS grip te krijgen op de wildgroei van wapenverkoop. In het land waar logica geen status kent, wordt de helft van de wapens verkocht zonder enige vorm van screening. Of dat de oorzaak is van een verkapte burgeroorlog met ongeveer 33.000 doden per jaar? Dat laten we even in het midden. Duidelijk is wel dat er iets gebeuren moet en precies dat is de drijfveer van de organisatie.
De organisatie probeert met een treffende poster een duidelijk statement neer te zetten. Deze posters zijn in steden als New York en Washington D.C. geplaatst om reacties van mensen uit te lokken. Pogingen als deze om het onomkeerbare een halt toe te roepen, hebben we vaker gezien. Gaat het deze keer lukken?