Viral Friday Week 16/2014: Pepsi, Dove & Diesel
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Pepsi, Dove & Diesel. Heb je een tip? Stuur 'm op!
1. Dove: Patches
De campagne 'Real Beauty' van Dove heeft al een aantal prachtige virals opgeleverd. Denk aan Dove Sketches, Camera Shy, Selfie en nu: Patches. De reclame toont een aantal dames die de eer krijgen om een nieuw revolutionair product te testen, de RB-X beauty patch. De kracht erachter… de patch doet helemaal niks. Door middel van het placebo-effect probeert Dove de boodschap 'Beauty is a state of mind' over te brengen. De viral staat vanaf 9 april online en heeft al ruim 15 miljoen views! Note: de campagne 'Real Beauty' heeft ondertussen al meer dan 100 miljoen views op YouTube.
2. World's Toughest Job – #worldstoughestjob
Zou jij een baan nemen waarin je geen vakantie hebt, geen pauze krijgt, 135 uur per week moet werken en ook niet eens betaald krijgt? (Spoiler alert: het leven als moeder voldoet namelijk aan al deze eisen.) De prachtige reclame voor Cardstore.com is gemaakt door het reclamebureau Mullen en heeft al ruim 10 miljoen views in maar een paar dagen gescoord. Hij doet ons denken aan de campagne “Thank You Mom” van P&G. Die campagne leverde (naar schatting) zo'n $500 miljoen aan extra inkomsten voor de merken van P&G. Wij zijn benieuwd hoeveel kaarten de Cardstore extra verkoopt door de kracht van moeders in te schakelen.
3. What if you were invited to your own funeral?
Iedereen maakt zich weel eens schuldig aan te hard rijden. Vaak vinden we een kilometertje te hard alleen vervelend als er een prent op de mat valt. Echter, te hard rijden is levensgevaarlijk, zoals deze reclame ons onlangs aantoonde. En omdat voor eens en altijd duidelijk te maken, nodigde De Belgische overheidsorganisatie Go For Zero hardrijders uit op hun eigen begrafenis. Terwijl familie en vrienden hun laatste afscheid nemen, filmen verborgen camera's de reacties van de hardrijders.
Het resultaat is hartverwarmend en confronterend en met meer dan 3 miljoen views is deze viral erin geslaagd om veel automobilisten bewuster te maken van hun snelheid. Onze voet gaat in ieder geval van het gaspedaal.
4. A-Z of dance
In de nieuwe reclame van Diesel, ter promotie van hun nieuwe product, is een aantal zeer getalenteerde dansers te zien die elke dansstijl, van A tot Z, afgaan. Van de Harlem Shake tot de liquid dance en van twerken tot rumba. Het project, geregisseerd door Jacob Sutton, heeft als doel (sales en…) mensen te inspireren om zelf een filmpje te maken van hun danskunsten om die vervolgens hier te uploaden.
Hoewel we prachtige bewegingen zien in de video die al 1,4 miljoen views heeft in een week tijd, lijkt het toch een beetje op de Puma Dance Dictionary. Wij zijn er nog niet over uit, you be the judge!
5. Now Is What You Make It – Pepsi 2014 #FutbolNow
In de weken waarin de grote merken hun campagnes opstarten met het oog op het WK voetbal in Brazilië, is het nu de beurt aan Pepsi. Deze commercial is onderdeel van de 'Now is what you make it'-campagne, waarin sterren als Lionel Messi en Robin van Persie schitteren. Het doel van Pepsi is om de aandacht van hun doelgroep te krijgen door middel van voetbal en muziek, twee aandachtspunten bij de jeugdige doelgroep van Pepsi. Wederom een sterke viral van Pepsi die nu ook interactief de kijkers bij het geheel weet te betrekken en hun de mogelijkheid geeft om zelf de commercial te regisseren. Deze viral scoorde bijna 900.000 views in 2 weken tijd.