Viral Friday Week 15/2014: Evian, Nike & Vodafone
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Evian, Nike & Vodafone. Heb je een tip? Stuur 'm op!
1. Evian Spider-Man – The Amazing Baby & me 2
Evian, de bekende producent van luxe mineraalwater, roept de hulp in van Spiderman om te bewijzen dat water drinken helpt om mensen jong te houden. In de video slingert Spiderman door de welbekende straten van New York en als hij zijn weerspiegeling in een winkelruit ziet, gebeurt er iets heel bijzonders.
De timing van deze video kon niet beter, want op 10 april is namelijk de nieuwste film in de Spiderman-epos in première gegaan. Vanaf 24 april draait 'The Amazing Spiderman' ook in de Nederlandse bioscopen. Meeliftend op de première heeft de video van onze 'jeugdige' superheld inmiddels al zo'n 9 miljoen views gescoord. Gaat deze Evian-commercial de eerdere succescommercial die 81 miljoen keer werd bekeken evenaren?
2. Nike Football: Risk Everything. Cristiano Ronaldo, Neymar Jr. & Wayne Rooney
Met het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië in aantocht begint Nike alvast met het opbouwen van de spanning. Nike introduceerde deze maand de 'Risk Everything'-campagne. De hoofdrollen in deze nieuwe commercial zijn weggelegd voor de vedettes van Portugal, Brazilië en Engeland: Cristiano Ronaldo, Neymar Júnior en Wayne Rooney.
Het welbekende sportmerk speelt in op de druk die op de schouders van deze spelers wordt gelegd door de media, fans en de rest van de wereld om te presteren op dit prestigieuze toernooi. Een commercial met populaire sporthelden in de hoofdrol is een garantie voor succes. De viral waarin Nike de nieuwe tenues presenteert, scoort bijzonder goed met ruim 8 miljoen views in 10 dagen tijd.
3. “Unsung Hero” (Official HD) : TVC Thai Life Insurance 2014
Niet alleen in Amerika en Europa weten wij hoe wij supercommercials moeten maken; de Thaise verzekeringsmaatschappij Thai Life Insurance bewijst dat met deze melodramatische video. Met de Thai Good Stories-campagne roept de verzekeringsmaatschappij op om in het goede van de mens te geloven en daarmee ook indirect te geloven in de goede aard van de verzekeraar. Deze inspirerende viral speelt enorm goed in op de emotie en had dan ook zo van Amerikaanse makelij kunnen zijn. De video scoorde in enkele dagen al meer 5,7 miljoen YouTube-views.
4. Honey Maid: Love
De Amerikaanse voedingsproducent Honey Maid presenteerde onlangs hun nieuwe 'This is Wholesome'-commercial, waarmee ze duidelijk wilden maken dat zij gezonde snacks produceren voor gezinnen. Echter, de gezinnen die voorbij kwamen in de commercial vielen bij sommige kijkers niet in de smaak. Honey Maid liet zich hierdoor niet uit het veld slaan en huurde twee designers in die een positieve wending gaven aan het negatieve commentaar. Het resultaat mag er zijn, want inmiddels is deze slimme comeback meer dan 5 miljoen keer bekeken. Honey Maid bewijst dat slechte publiciteit niet altijd een negatief effect hoeft te hebben op een merk.
5. Nan on a roller coaster
Deze video is onderdeel van reeks van video's van de Vodafone #First-campagne. Dit keer gaan de bijzonder knuffelbare oma's An & Ria voor het eerst vliegen. Deze Nederlandse productie weet op ongekende wijze gebruik te maken van sympathie, humor en zit boordevol telefoons, tablets en Vodafone-producten. De vorige rollercoaster video is al meer de 430.000 keer bekeken en de gehele video 112.000 keer. An en Ria schitterden al in DWDD, waar zij de harten van Matthijs van Nieuwkerk en Nico Dijkshoorn veroverden. En nu wordt de video ook internationaal opgepakt. Sterke casting en een mooi staaltje branded content.