Viral Friday week 14/2017: de havik en de raaf, hackende burgers en bouwen voor het onverwachte
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: nog een keer over die paashaas, hackende burgers, bouwen voor het onverwachte.
1. Netto | Die Oster-Überraschung – #DerWahreOsterhase
11.078.200 views
Waar komt de paashaas eigenlijk vandaan? Het Duitse warenhuis Netto vertelt in hun nieuwe commercial het ‘waargebeurde verhaal’ over de geschiedenis van de Paashaas. In de korte animatiefilm zie je hoe uit een huwelijk tussen een kip en een konijn een haasje ontstaat. Echter wordt het feit dat hij eieren legt belachelijk gemaakt door de dieren in het bos en daarom vlucht hij naar de grote stad. Daar wordt hij beroemd gemaakt en onthaalt als een echte ster. Maar al snel mist hij zijn familie en reist hij dus terug naar zijn ouders waarmee hij in het sprookjesachtige einde herenigd wordt. Meer dan 11 miljoen views in één week tijd.
2. BURGER KING® | Connected Whopper®
3.842.829 views
In Amerika heeft Burger King met haar nieuwe commercial voor veel commotie gezorgd. De fastfoodketen hackte via een video – net als McDonalds dat eerder deed – de stemassistent van Google. In de video werd Google gevraagd meer informatie te delen over de Whopper-burger. Google vertelde vervolgens braaf wat er geschreven stond op de Wikipedia-pagina en die was slim aangepast om het antwoord aan te laten aansluiten op de vraag in het reclamespotje. Ondanks dat dit leuk bedacht is, was Google niet blij met deze hack. Snel nadat de commercial op tv verscheen, zorgde Google ervoor dat de stemassistent niet meer reageerde op de vraag. Met 3.842.829 views in een week tijd is deze actie van Burger King echter wel zeer geslaagd.
3. LG | LG G6 Goldberg (Official Video) – Built for the unexpected
1.795.620 weergaven
Consumentenelektronicaproducent LG heeft in haar nieuwe commercial de nieuwe LG G6 smartphone aangekondigd. In de video zie je hoe de LG G6 door de ‘Rube Goldbergmachine’ op meerdere functionaliteiten wordt getest. Met de titel ´Built for the unexpected´ heeft de fabrikant een erg toffe video naar buiten gebracht waarin het toestel verschillende omstandigheden moet doorstaan. Het toestel wordt onder andere getest op waterdichtheid, val- en stofbestendigheid en de invloed van extreme temperaturen. De machines van Rube Goldberg zijn nu eenmaal fascinerend om naar te kijken en met meer dan 1.7 miljoen views op YouTube scoort LG de derde plaats in deze Viral Friday.
4. Warstic | Warcry: The Battle of the Hawk & the Raven
41.896 views
Een celebrity uitnodigen om de soundtrack van jouw video te produceren is altijd een goed idee. De Amerikaanse honkbalknuppel producent Warstic strikte niemand minder dan de alternative rockicoon Jack White voor hun nieuwe campagne Warcry: The Battle of the Hawk & the Raven. De muziek en de productie van Hollywoodkwaliteit zijn de belangrijkste factoren in het succes. Bovendien wordt de hoofdrol in de video vertolkt door de wereldberoemde honkbalspeler Ian Kinsler. Alle tezamen resulteerde in meer dan 41.000 views in één week tijd.
5. Foot Locker | Global Pick Up Trips
13.706 views
De wereldberoemde sportwinkelketen Foot Locker geeft in dit twee minuten durende spotje vliegtickets weg aan klanten die net naast het laatste paar schoenen grijpen. In plaats van de klanten teleurgesteld de winkel te zien verlaten, krijgen deze de kans om het door hun geadoreerde schoeisel in een vestiging aan de andere kant van de wereld toch te bemachtigen. Nu moeten we wel toegeven dat het duidelijk is dat het hier om figuranten gaat. De goedgelovige viewer valt er toch wel voor moet men gedacht hebben.