Viral Friday 41/2018: Internationale Meisjesdag, luxe met Ikea en de Wu-Tang Clan

12 oktober 2018, 11:32

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Impossible Foods, Kopari Beauty, Barbie, Ikea en Guardian Insurance.

Impossible Foods: Wu-Tang in Space Eating

109.152 weergaven

We hebben vlees gegeten sinds we in grotten leefden. En vandaag de dag vinden sommige van onze meest magische momenten plaats rond vlees: weekendbarbecues, middernacht fast-food, taco dinsdag, hotdogs bij het honkbalveld. Maar het gebruik van dieren om vlees te maken is een prehistorische en destructieve technologie. De dierlijke landbouw bezet bijna de helft van het land op aarde, verbruikt een kwart van ons zoet water en vernietigt onze ecosystemen. Dus we doen er iets aan: we hebben een manier gevonden om vlees te maken met planten. En uiteindelijk redden we hiermee de meest bekende planeet in het universum. In deze video bevinden RZA, GZA en Ghostface Killah zich in de ruimte om perspectief te krijgen terwijl ze existentiële vragen van echte mensen beantwoorden. Met de hulp van het zesjarige aardkind Jolee leren ze over dromen, voordat ze een intens maangevecht bekijken terwijl ze Impossible Sliders eten. Een eerste video van een langere serie, goed voor ruim 100.000 views. En niet te vergeten met een heel belangrijke boodschap!

Kopari Beauty: The Truth Stinks

17.008 weergaven

Volgens Kopari zijn niet alle adverteerders over deodorant even eerlijk. Want, zeggen zij, als ze echt de waarheid vertellen, denken we wel twee keer na voordat we deze producten gebruiken. Kopari geeft aandacht aan het feit dat er in veel gevallen aluminium in deodorant is verwerkt, wat schadelijk kan zijn voor het lichaam. Volgens hen zijn er schonere en betere opties beschikbaar, zoals deze deodorant met kokos. Puur natuur! De commercial is ingezet met een vleugje humor, goed voor ruim 17.000 views.

Barbie: The Dream Gap Project

24.764 weergaven

Op 11 oktober was het Internationale Meisjesdag. Barbie vond dit een mooi moment voor een wereldwijde discussie over de manier waarop hedendaagse meisjes worden opgevoed en gerespecteerd. Barbie (Mattel) heeft een krachtige video gemaakt met jonge ambitieuze meiden die vertellen over de ‘Dream Gap Project’. Het project beschrijft de kloof die tussen meisjes en hun dromen (ambities) komen te staan. De meisjes in de video praten voor zichzelf en geven statistieken die de kijker aan het denken zet. Meiden stoppen vanaf vijf jaar met geloven dat ze bijvoorbeeld president en astronaut kunnen worden. Uit onderzoek blijkt dat ouders twee keer vaker in Google zoeken “Is mijn zoon begaafd?” dan “Is mijn dochter begaafd?”. Barbie’s nieuwe commercial is vooral interessant vanwege de open oproep tot actie en vraagt moeders, vaders, broers en bazen om dit probleem aan te pakken door de manier waarop ze meisjes behandelen. Sinds 1959 probeert Barbie meiden te inspireren, te laten dromen en te geloven in zichzelf. Barbie is goed bezig en wij kunnen dit alleen maar aanmoedigen!

Ikea: The Jewel

6.404 weergaven

Als je aan de Ikea denkt dan denk je meestal niet aan luxe. Bureau McCann Spain denkt hier anders over en laten in meerdere commercials zien dat Ikea echt wel samen gaat met luxe. De video begint als een sieraden- of geurcommercial met een knappe vrouw in een heel mooi huis. Uiteindelijk heeft de video een grappige twist, want eigenlijk gaat het om een ‘simpele’ Ikea kast, die perfect past in het mooie huis. McCann Spain heeft hier in Spanje zelfs awards voor gewonnen. Het Ikea-imago, dat al positief is, krijgt hierdoor nog een extra boost. Een creatieve video met een verrassende twist!

Guardian Insurance: Becoming a Guardian

2.976 weergaven

Er is veel concurrentie op het gebied van reclame en marketing bij de verzekeringsmaatschappijen. Het is moeilijk om op te vallen bij de consumenten, zeker met een product waar mensen liever niet over nadenken. The Gaurdian is een verzekeringmaatschappij en bestaat 158 jaar. Wat interessant is, is dat dit hun eerste merkcampagne is. Het is een emotionele, filmische advertentie die de verhalen van echte mensen deelt. De mensen in de advertentie zijn geen acteurs die een verhaal van iemand anders laten zien, maar het zijn ‘echte’ mensen die hun eigen verhaal vertellen. Dit maakt de video extra krachtig. “Wanneer je meer om iemand anders geeft dan om jezelf, verander je, word je sterker, meer vastberaden en moediger. Je wordt deel van iets groters.”

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!