Viral Friday 37/2018: Don’t Be a Browser, Be the Change

14 september 2018, 14:39

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Google, HP, Ikea, Meal Simple en wederom een prachtige commercial van Nike.

Chrome: Don’t Be a Browser. Be the Change

47.277 views

Deze maand bestaat Google Chrome 10 jaar. De afgelopen tien jaar heeft Google zijn marktaandeel zien groeien naar 60% van de totale markt van desktopgebruikers. In eerste instantie was de Chrome-browser alleen bedoeld voor Windows en werd deze gelanceerd als een Bèta-versie om een alternatief te bieden voor de toendertijd fel bekritiseerde Windows Explorer. Het duurde vervolgens nog ruim een jaar voordat de browser ook voor MacOS en Linux werd geïntroduceerd. Door middel van deze commercial maakt Google Chrome duidelijk wat de mogelijkheden zijn met de browser. Nu al goed voor bijna 50.000 views.

HP: Family Portraits

11.470 views

HP laat zien dat er geen stereotype families in Amerika zijn en dat de samenstelling van families vaak gemêleerder is dan de meest mensen denken. Drie op de vier mensen in Amerika stellen zich een ‘all American family’ als volgt voor: witte moeder, vader en kinderen. Families bestaan echter vaker uit koppels met verschillende achtergronden. Deze commercial laat zien dat er geen ‘echte traditionele’ families zijn. Een mooie weerspiegeling van de huidige gezinssamenstellingen, goed voor ruim 10.000 views.

Nike: Caster Semenya

5.630.030 views

Caster Semenya is tweevoudig Olympisch kampioen uit Zuid-Afrika. In het filmpje hoor je haar zeggen: “Zou het voor jullie makkelijker zijn als ik niet zo snel ben? Zou het simpeler zijn als ik stop met winnen? Zou je je beter voelen als ik minder trots zou zijn? Heb je liever dat ik niet zo hard werk? Of gewoon helemaal niet meer ren? Een andere sport had gekozen? Jammer dan, want ik ben geboren om te rennen!”

Caster Semenya: “Would it be easier for you if I wasn’t so fast?”

Een duidelijk boodschap van Semenya en dit komt ook niet uit het niks. Er zijn mensen die het heel lastig voor Semenya maken om aan wedstrijden mee te doen. Volgens hen heeft Semenya te veel testosteron om deel te nemen als vrouw in de vrouwencompetitie. Er is zelfs een regel die de toegestane testosteronniveaus bij vrouwelijke atleten wil beperken in races over bepaalde afstanden. Semenya noemde de regel medisch onnodig, discriminerend, irrationeel, niet te rechtvaardigen en een schending van de regels van sport en universeel erkende mensenrechten.

Nike brengt haar boodschap mooi in beeld met krachtige beelden van Semenya. Het sportmerk maakt de laatste periode in zijn campagnes mooie en spraakmakende portretten van sporters met een boodschap. Zoals is het geval van Semenya: “When you’re born to do it, just do it!”

Ikea: Lamp

185.730 views

Je ziet een lamp heel zielig op straat staan in nacht en ontij, klaar om opgehaald te worden voor het grofvuil. Net voordat de vuilniswagen arriveert wordt de lamp ‘gered’ door een meisje. Ze repareert de lamp en draait er een nieuw lampje in. Zo is de rode lamp weer zo goed als nieuw. Samen zijn ze onafscheidelijk. Ze kan er schaduwfiguren mee maken, thee drinken, spelletjes spellen en boeken lezen. Ikea laat op een leuke manier zien dat je producten goed kan hergebruiken of kan doorgeven aan iemand die je er blij mee kan maken.

H-E-B: Meal Simple

792.122 views

Je nodigt een paar vrienden uit om bij jou thuis een American Football-wedstrijd te kijken, maar je hebt geen zin om uitgebreid te koken. Dan kun je kiezen voor Meal Simple van H-E-B. Een maaltijd die in een paar minuten klaar zijn. Als je geluk hebt, biedt één van je vrienden ook nog aan om op te ruimen. En als je het begrip ‘opruimen’ breed interpreteert, doen ze straks je hele huis, in een leuk pakje, net als in het filmpje.

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!