Viral Friday 23/18: de warmte van moederliefde en soep, maar het WK scoort echt
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van Nike, Gatorade, Ford, Adidas en Knorr.
Nike: Futebol Apresenta: Vai na Brasileiragem
4.175.786 views
We trappen deze week af met een voetbal video van Nike dat alles te maken heeft met het aankomende WK. Brasileiragem is het authentieke Braziliaanse voetbal dat zich afspeelt op de straten en in de favela’s. Dit is het uitgangspunt geweest van Nike in samenwerking met het de Brazilian Football Confederation, waarin ’the road to Russia’ wordt afgetrapt. Dit voetbal is voor iedereen: vanaf de straten, helemaal tot aan de nationale ploeg. Vai na Brasileiragem: dit gaat verder dan voetbal, het is cultuur! Goed voor meer dan 4 miljoen views binnen een week!
Gatorade
475.202 views
Gatorade heeft een ontroerende geanimeerde korte film gemaakt van het levensverhaal van de Argentijnse voetballegende Lionel Messi. Aan het begin van de animatie zien we Messi als baby, die al vroeg laat zien dat hij een voetbaltalent heeft door zijn tranen weg te schoppen. De animatie volgt hem als kleine jongen die alle teams weet te verslaan en niet te stoppen lijkt. Maar het is niet alleen maar voorspoed in het leven van Messi, hij heeft ook te maken met tegenslagen. Hij krijgt van een arts te horen dat hij een groei achterstand heeft. Messi is neergeslagen door het slechte nieuws maar dan wordt hij bezocht door een volwassen visioen van zichzelf die hem vertelt zijn droom niet op te geven. Messi pakt het voetballen weer op en maakt zelfs een transfer naar Barcelona waar hij laat zien dat hij ook hier niet te stoppen is. Het hebben van succes blijkt toch niet zo makkelijk en Messi krijgt te maken met een inzinking. Nu komt een visioen van zichzelf uit het verleden op zoek met dezelfde boodschap “Als je een droom hebt om te jagen, kan niets je stoppen.” Messi komt weer terug op het niveau dat alleen hij kan behalen en werkt harder dan ooit om zijn droom, een WK-overwinning, te bereiken. Een mooie boodschap om je dromen na te jagen en je niet te laten tegenhouden. Goed voor ruim 475.000 views.
Ford
406.941 views
Automerk Ford presenteert een nieuwe service: Ford Motorcraft. Dit houdt in dat iedere Ford welkom is bij de autogarage, ongeacht de leeftijd of conditie van de auto, en dat allemaal voor de prijs van de locale automonteur. In de commercial is een Ford te zien die flink wat avonturen heeft doorstaan, waardoor de monteur in eerste instantie een beetje bedroefd kijkt. Maar dan bedenkt hij zich dat geen enkele Ford de weg naar de autosloperij zou moeten rijden, dus gebaart hij de Ford naar binnen voor een reparatie. Goed voor ruim 400.000 views.
Adidas
887.961 views
Zo net voor de start van de FIFA wereldcup weet Adidas voor hun nieuwe commercial niemand minder dan Messi, A$AP FERG, David Beckham, Pogba, Stormzy, Zizou, Wozniaki, Kloss en Pharrell te strikken. In de anderhalve minuut durende spot komen mode, sport en muziek samen, waarbij A$AP FERG luidkeels meldt dat creativiteit het antwoord is. David Beckham laat ook nog even de nieuwe Predator Accelerator schoen zien, die naar verwachting later deze maand uitkomt. De ‘Create the answer’ commercial laat je in ieder geval al lekker in de Wereldcup sferen komen en is nu al goed voor meer dan 800.000 views.
Knorr
533.082 views
In deze nieuwe video van Knorr is te zien hoe een student hard zijn best doet om zijn tentamens te behalen. Hij studeert thuis tot in de late uurtjes. Zijn moeder ondersteunt hem door kopjes thee te brengen. Als ze erachter komt dat de kleur rood geluk brengt, koopt ze voor haar zoon een rode onderbroek die hij draagt tijdens zijn tentamens. Helaas ontvangt hij slecht nieuws en heeft hij de tentamens niet behaald. Bedroefd gaat hij richting huis en ook dan vrolijkt zijn moeder hem weer op. Deze keer met een kop warme soep van Knorr. Een warm gebaar, goed voor ruim 533.000 views.