Vindex biedt gesponsorde resultaten via QualiGO

13 februari 2003, 08:30

Vandaag is zoekmachine Vindex in samenwerking met QualiGO gestart met het vertonen van gesponsorde zoekresultaten op basis van Cost-per-Click.

QualiGO is Nederlands eerste volledige pay-per-click zoekdienst, waarbij voor iedereen de mogelijkheid wordt geboden om middels een positieveiling de eerste positie in de zoekresultaten te bereiken. De resultaten worden op diverse zoekmachines en portals vertoond. Fred Driessen van IDG:“Het uitbreiden van de advertentiemogelijkheden op Vindex had al enige tijd onze aandacht. Ook omdat er uit de markt steeds meer vraag komt naar andere vormen van communicatie dan de reguliere bannering. QualiGO biedt zowel de

technische oplossingen als het juiste netwerk om dit tot een succes te maken.”

Hoe werkt het systeem?

Bij QualiGO is het mogelijk de positie in de zoekresultaten zelf te bepalen, door deel te nemen aan een positieveiling. Per zoekterm is het mogelijk aan te geven wat het bod per bezoeker is. Met dit bod wordt bepaald wat de positie in de ranking zal zijn: een hoger bod per bezoeker levert een hogere positie op.

Het geboden bedrag per bezoeker wordt pas verrekend indien een bezoeker daadwerkelijk heeft doorgeklikt naar de site. Dit zal pas gebeuren na het bestuderen van titel en omschrijving, dus volledig Pay-per-Click. De adverteerder bepaalt zelf het budget waarvoor bezoekers worden verkregen. Dit betekent dat met een budget van bijvoorbeeld 100 Euro en een bod per bezoeker van 0,20 Euro dus 500 zeer ge?nteresseerde bezoekers worden verkregen: deze bezoekers hebben actief gezocht op relevante zoektermen ?n vervolgens doorgeklikt op de gepresenteerde aanmelding.

Kwaliteit van gesponsorde links

De aanbieder kan zelf de titel en omschrijving weergeven en deze dienen met de inhoud van de website overeen te komen. Een redactioneel team van QualiGO beoordeelt vervolgens alle aanmeldingen op relevantie. Pas als een website relevante informatie heeft voor de gebruiker, wordt het bod voor een bepaalde zoekterm geactiveerd en wordt het resultaat zichtbaar op op de genoemde zoekmachines en portals. Daarmee wordt dus juist extra aandacht besteed aan de kwaliteit van de aangemelde websites om de gebruiker van zoekmachines exact te bieden waar naar gezocht wordt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!