Vier tips om je marketing naar een hoger niveau te tillen #spon

Vier tips om je marketing naar een hoger niveau te tillen #spon

De scheiding tussen B2B en B2C blijft vervagen. Vaak is er geen enkel onderscheid meer tussen de twee. Niet alleen zijn consumenten op zoek naar consistente ervaringen tijdens elke interactie, medewerkers verwachten in hun werkleven diezelfde B2C-klantervaringen. Marketeers die deze ervaringen weten te bieden, verhogen niet alleen de medewerkersbetrokkenheid, ze zijn in staat de gehele business te transformeren. 80 Procent van de marketeers vindt echter dat hun marketing beter kan. Behoor jij tot deze 80 procent? Met deze tips til je je marketingactiviteiten naar een hoger niveau!

Salesforce deed afgelopen jaar onderzoek naar de trends die marketing veranderen. Ruim vierduizend professionals wereldwijd deelden hun visie en ervaringen. Een voorproefje op het complete rapport, met inzichten die helpen de juiste boodschap, op het juiste moment te delen. Het volledige rapport lezen? Dat kan hier.

Zorg samen voor succes

Wil je de bekendheid van een product, dienst of onderneming vergroten, dan is het noodzakelijk te weten wie je (toekomstige) klanten zijn. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat al deze informatie te vinden is bij marketeers.

"Slechts 40 tot 50 procent van de marketingafdelingen werkt nauw samen met andere teams"

De meerderheid van deze marketeers is echter van mening dat de ervaring die bedrijven nu bieden, niet voldoen aan de klantverwachting. Daarom ondernemen zij vaak zelf activiteiten om dit te verbeteren. Natuurlijk kunnen ze dat niet alleen. Toch werken slechts 40 tot 50 procent van de marketingafdelingen op dit moment nauw samen met commerceteams, salesafdelingen en services.

Tip 1: Werk samen met andere afdelingen, deel doelen en cijfers, en integreer systemen

Ken je klant

Zoals al vaker is benoemd, hebben klanten steeds hogere verwachtingen van bedrijven. Om aan deze verwachtingen te voldoen gebruiken marketeers diverse databronnen. Het creëren van één uniform overzicht van klanten blijkt echter voor ruim 50 procent van de respondenten een uitdaging.

Klantdata is namelijk overal, en de hoeveelheid kanalen maakt het lastig om een klantprofiel te creëren. Daarbij komt dat data niet alleen extern, maar ook intern verspreid is over diverse databases en marketingautomation-platforms. 55 Procent van de marketeers zegt deze informatie nu samen te brengen in een Data Management Platform, en 35 procent geeft aan deze binnen de komende twee jaar te gaan gebruiken.

Tip 2: Optimaliseer datagebruik en databeheer met een Data Management Platform

Maak bewuste keuzes

Innovatieve technologie biedt oneindig veel mogelijkheden. Toch is het belangrijk om bewuste keuzes te maken. Ruim 80 procent van de ondervraagde klanten geeft bijvoorbeeld aan dat persoonlijke data gebruikt mag worden, mits op transparante wijze en met als doel om hun ervaring te personaliseren.

"De beter presterende marketingteams gebruiken drie keer vaker moderne tools"

De beter presterende marketingteams gebruiken drie keer vaker moderne tools als IoT (44%), virtuele assistenten als Siri (32%), Artificial Intelligence (29%) en Virtual of Augmented Reality (24%). Binnen twee jaar verwachten we 257 procent meer AI user cases te zien, onder andere voor het delen van die ene juiste boodschap op het juiste moment.

Tip 3: Gebruik technologie om boodschappen op een bewuste manier te personaliseren

Communiceer real-time met klanten

Deze drie vragen zijn essentieel in de communicatie met jouw klanten: op welk moment, via welk kanaal en met welk doel? Het in kaart brengen van de complete customer journey is een eerste stap naar wat de beter presterende marketingteams de sleutel tot succes noemen: real-time klantcommunicatie.

Op dit moment zien we dat veel marketeers nog werken met unieke boodschappen per kanaal (42%). In 40 procent van de gevallen wordt dezelfde boodschap gedeeld op meerdere kanalen, maar echt klant-gestuurde content zien we in Nederland maar op kleine schaal (18%). Hier is dus nog een hoop te winnen!

Tip 4: Zorg voor de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal

84 Procent van de klanten geeft aan dat een persoonlijke ervaring de voornaamste reden is om voor een bedrijf, product of dienst te kiezen. Wil jij jouw klantervaring verbeteren? De vijfde editie van het Salesforce Marketing rapport biedt alle informatie, per land en industrie, om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen! Download hier het volledige rapport: 'State of Marketing: inzichten en trends van ruim 4.100 marketing professionals wereldwijd.'


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel