In vier stappen naar een social-proof contentstrategie
Is de content op de sociale media van jouw bedrijf nog niet zoals je zou willen? Ben je op zoek naar de next steps om je social kanalen interactiever te maken door middel van social-proof content? Hier zijn een aantal handvatten om jouw social media een boost te geven.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Lisette Bel.
1. Begrijp hoe social media werken
Begin bij het begin. Dé vraag om mee te beginnen: Wat doet mijn doelgroep op de verschillende socialmediakanalen en waar is hij of zij naar op zoek? Het verschilt per kanaal, maar voor alle kanalen geldt dat men zich hier wil laten informeren, inspireren of entertainen. Dat is natuurlijk heel iets anders dan advertenties bekijken!
“Alle kanalen draaien om informeren, inspireren of entertainen”
Wanneer we specifieker naar de verschillende platformen kijken, dan zien we dat mensen Twitter voornamelijk gebruiken om nieuws te vergaren en hun mening (hierover) te geven (informeren). Facebook is daarentegen wat persoonlijker. Op dit platform vergaren mensen het laatste nieuws binnen hun familie- en vriendenkring (entertainen en informeren). Instagram heeft een soortgelijk doel, alleen wordt hier meer de focus gelegd op het (mooie!) beeld. Het is immers op Instagram ook niet mogelijk om een post zónder foto of video te posten. Door het vele gebruik van hashtags en de uitgebreide zoekfunctie kunnen mensen zich op het platform ook laten inspireren. Dit geldt ook voor Pinterest; het walhalla om inspiratie op te doen voor een nieuwe kleur op je muur, de outfit voor de bruiloft van je beste vriendin of de lekkerste salade voor bij de barbecue.
Tot slot zijn er nog de platformen Snapchat (delen van momenten: vooral door jongeren), YouTube (delen van video’s) en LinkedIn (voor zakelijk gebruik). Check hier vooral even wat het grootste verschil per kanaal is:
Ieder kanaal vraagt een andere aanpak qua content en communicatie met je doelgroep. Verkoop je kleding voor jonge vrouwen? Dan zijn Instagram en Pinterest een goede optie. Ben je actief op het gebied van zakelijke autolease? Dan is LinkedIn een geschikter platform.
2. Vertel je verhaal transmediaal
Voordat je een keuze maakt welk platform geschikt is voor jouw product, start je met het creëren van je verhaal. Bij een contentstrategie richt je je niet op platte advertenties (gericht op directe koop), maar vertel je juist een verhaal dat past bij de doelgroep die jouw product koopt. Denk goed na hoe je het verhaal wilt insteken. Wil je dat je product bijvoorbeeld dient als oplossing voor een probleem of wil je juist een bepaald Unique Selling Point (USP) van je product naar voren laten komen?
“Bouw een storyworld voor jouw merk”
Om écht alles uit jouw contentstrategie te halen kies je natuurlijk voor een transmediale mix. Deze begint met het bouwen van een zogenaamde storyworld voor jouw merk. Een storyworld is een verhaal dat je op kan delen in verschillende korte verhalen óf een verhaal dat je een vervolg kunt geven. De opgedeelde stukjes ga je verspreiden over meerdere (social media) kanalen. Je kunt dus niet op één kanaal het gehele verhaal bekijken, maar je verleidt de doelgroep om jouw merk of organisatie via verschillende socialmediakanalen te volgen. Zo beloon je ze continu met nieuwe informatie.
3. Van storyworld naar contentstrategie
Als je eenmaal een storyworld hebt, kun je verder naar de volgende stap: het doorvertalen van de storyworld naar een social contentstrategie. Hierin bedenk je met welke content je het beste je verhaal kunt distribueren. Best lastig, want hoe kun je opvallen op een tijdlijn waarin men elke dag honderden meters scrolt? Onderzoek wijst uit dat je slechts 1,7 seconden hebt om de aandacht te trekken, dus opvallen is key!
Op social zijn de contentmogelijkheden eindeloos. Daarom: de drie belangrijkste soorten content die je het beste kunt gebruiken:
Video
Video is momenteel booming en niet meer weg te denken op social media. Uit onderzoek blijkt dat video drie maal zoveel interactie oplevert dan statische content. Het voordeel van video is dat je door het bewegende beeld meer opvalt, maar ook meer kunt vertellen. Zorg dat video altijd social proof is door een trigger toe te voegen in de eerste drie seconden en door de video niet te lang te maken. Ook ondertiteling is belangrijk! De meeste mensen (85 procent!) bekijken video’s op social media zonder geluid.
Statische afbeelding (blijvend op het platform)
Heb je een kortere boodschap, eventueel als onderdeel van een verhaal? Dan kan dit volstaan met een statische afbeelding die niet doorlinkt naar een ander platform. Zorg wel dat de post catchy is (zoals bijvoorbeeld een inhaker op het nieuws of een nationale feestdag).
Statische afbeelding (trigger naar ander platform)
Heb je juist een heel lang of uitgebreid verhaal te vertellen? En kan je dit niet kwijt in een afbeelding of een korte video? Kies er dan voor om het verhaal op een ander platform (zoals jouw website of YouTube) te zetten en dit te distribueren via social media. Het is erg belangrijk dat het duidelijk is dat het verhaal ergens anders te bekijken of te lezen is. Zorg dus voor een duidelijke trigger!
“Om advertentiemoeheid te voorkomen, is het goed om te zorgen voor afwisseling in type content”
Om advertentiemoeheid te voorkomen, is het goed om te zorgen voor afwisseling in type content. Post dus niet alleen statische afbeelding of alleen video’s, maar zorg dat dit een goede mix is. Bepaalde platformen bieden meer mogelijkheden dan alleen statische afbeeldingen of video’s. De carrousel (meerdere afbeeldingen achter elkaar) kun je bijvoorbeeld inzetten op Facebook, Instagram en LinkedIn. Daarnaast biedt Facebook ook de mogelijkheid tot het inzetten van een canvas: wanneer je op de advertentie klikt opent er een soort van mini-website waar je doorheen kunt scrollen.
Hoe ziet dit er dan concreet uit? Stel, je bent een kledingwinkel voor jonge vrouwen. Je wilt via video vertellen hoe je het beste een outfit kunt shoppen voor het najaar. Je laat hiervoor een korte video maken voor op Instagram en Facebook, waarin de modellen worden voorgesteld en naar de winkel gaan om de outfit te shoppen. De focus bij deze video ligt op de trigger om de consument nieuwsgierig te maken naar de collectie. Consumenten die de verschillende outfits willen zien, worden doorverwezen naar YouTube voor het vervolg. En heb je dan nog niet genoeg gezien? Dan kun je de consument doorlinken naar je website, waar je kan zien hoe je de geshopte producten kunt combineren met andere kleding, om zo een geschikte outfit te creëren voor naar het werk, een avondje stappen of de vakantie.
4. Plan alles in een heldere contentkalender
De laatste stap: het plannen van de contentstrategie in een overzichtelijke contentkalender. Ondanks dat dit vrij gemakkelijk is, is het wel belangrijk dat dit goed gebeurt. Structuur bewaakt namelijk het succes van de strategie. Daarnaast voorkomt het last-minute stress.
In de kalender wordt natuurlijk opgenomen welke content er gepost wordt op welke datum, maar ook op welk kanaal de content wordt gedistribueerd, wat de doelstelling is van de specifieke post en of er eventueel een budget is om de post te promoten aan een specifieke doelgroep. Zorg ook dat je de specifieke data opneemt waarop je met jouw merk relevant kunt zijn, zoals Black Friday, kerstdagen of internationale vrouwendag. Uiteraard ben je vrij om er punten aan toe te voegen die jij belangrijk vindt.
“Gebruik de specifieke data waarop jouw merk relevant kan zijn”
Je kunt een contentkalender prima maken in een Excel-bestand, maar ook Google Calendar is een goede optie. Daarnaast zijn er een aantal handige tools die al een bestaand template bevatten, zoals Monday of Trello.
En zo ben je in vier makkelijke stappen klaar om je content op social media een boost te geven. Heb jij zelf ook tips? Deel ze dan in de comments.
Wat een waanzinnig goed verhaal Tjarda. Leuk te zien dat je zo lekker aan de weg timmert.
Hi Gerard,
Dankjewel voor je leuke reactie :)!