MarketingSherpa Email Summit in Miami (verslag)

27 februari 2008, 19:09

Deze week bezocht ik MarketingSherpa Email Marketing Summit in Miami. Opvallend genoeg is de VS marketeer met andere zaken bezig dan de Europese marketeer. Content targeting is king lijkt het in de VS. Alles draait om de juiste boodschap naar de juiste doelgroep te brengen. De relevantie van de boodschap blijkt hier nog het enige te zijn dat ze daadwerkelijk kunnen verbeteren om hogere click-through en ROI resultaten te halen. Ze focussen dan ook niet alleen op relevante informatie in de email, maar deze wordt volledig doorgetrokken op de landing pages. Normaal zal u zeggen, jazeker.

Wij Europeanen daarentegen zijn daar al veel langer mee bezig en zeker de Belgen ,-) Wat moet je anders doen als je met meerdere talen en meerdere culturen zit op enkele kilometers van elkaar verwijdert zit. Uiteraard je content op die mensen afstellen. En dat is nu net wat ze hier zoeken. Ik verzeker je, dat geeft boeiende gesprekken. Zeker als je een case komt brengen als de email marketing strategie van Unilever België (gebracht door Michon Van Doorn die eigenlijk een Nederlandse is).

Uitdagingen zoals blacklisting en renderability zijn dan weer iets minder in trek. Dat hebben ze 2 jaar geleden al opgemerkt en dus zijn ze hier dan weer een stap voor. Opvallend is wel dat een US based ESP (Email Service Provider) grote moeite heeft om zijn emails naar Europa te versturen. Europese ISP’s hebben namelijk de gewoonte deze sterker af te straffen, met als gevolg een grotere spamtrap kans.

Soit, ik heb alles op onze blog gepost en dus kan je rustig mijn dagelijkse bevindingen op deze summit volgen. Veel leesplezier op EmailGarage.

Tien jaar geleden was ik ervan overtuigd dat geografie helemaal mijn ding was. Slechts 3 weken unief waren echter voldoende om me het tegendeel te bewijzen. Nog datzelfde jaar ontdekte ik de wondere wereld van de marketing. Dit was mijn roeping! Tijdens de marketing studies ging er een bijzondere interesse groeien voor internet en e-mailmarketing. Uiteraard gezond beïnvloed door mijn huidige vriend, mentor en werkgever, Luc Robijns. Na enkele jaartjes Dynamicz, een internet ASP zusterbedrijf van Luon, was het tijd voor het boeiende werk: oktober 2004: EmailGarage werd geboren. Een nieuwe uitdaging, uitlaatklep en passie: e-mailmarketing. Ik beschouw het als mijn persoonlijke missie om het juiste gebruik van e-mailmarketing in al zijn facetten te prediken in marketinglandschap. Maar al teveel wordt e-mailmarketing stiefmoederlijk behandeld als het kleine broertje van de traditionele DM. Welnu goede e-mail communicatie kan net zo efficiënt werken, beter nog, met een groter respect voor de eindgebruiker. Bent u al echte opt-in in het traditioneel kanaal tegengekomen? Met de EmailGarage wekelijkse tips, de maandelijkse gratis e-mailmarketing workshops, de EmailGarage blog en als voorzitter van de IAB e-mailmarketing taskforce probeer ik mijn kennis als e-mail marketeer met de markt te delen. Tevens ondersteun ik vanuit EmailGarage bedrijven in het opzetten van efficiënte e-mail communicatie. Zelf diegenen waarvan gezegd wordt dat ze de internetstap pas laat gezet hebben ;-) (Unilever Belgium, Mio Tech, Europe, ...) Ga gerust in dialoog met de geposte artikels. Het stimuleert de interactiviteit en daar hou ik van! Kenny Van Beeck kvanbeeck@emailgarage.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!