Search Strategies Event: Alles over social mobile search en de potentie van Bing/Yahoo #ssea12

29 november 2012, 15:07

Deel 1 van mijn verslag over het Search Strategies Event (SES)

Vandaag vindt in het Dutch Design Hotel Artemis in Amsterdam het jaarlijkse Search Strategies Event (SES) plaats. Dit event wordt sinds 2009 georganiseerd door BBP en wordt bezocht door professionals die geïnteresseerd zijn in de nieuwste tactische en strategische ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO). Een van de hoogtepunten in het programma is de uitreiking van de Speld award. Een toonaangevende prijs voor de meest innovatieve case, onderzoek of tool op gebied van zoekmachine marketing. Ik houd je vandaag op de hoogte van de workshops, presentaties en interessante gebeurtenissen tijdens dit event.

Yahoo! & Bing, de opmars?!

Het bal wordt geopend door Rupert Parker Brady. Hij is media expert en founding hoofdredacteur van MarketingTribune. Kort daarop volgt de eerste sessie die ik bijwoon. Het gaat over het onlangs vernieuwde Bing & Yahoo! search platform. Sophie Schoder vertelt dat de zoekmachine Alliantie tussen Bing en Yahoo! nu wordt gebruikt door 6.6 miljoen mensen in Europa. Sinds de lancering van het nieuwe platform, dat 1 maand geleden in Nederland live ging, is zoekmachine Bing zowel aan de voorkant als in mogelijkheden op het gebied van targeting en functionaliteit hard aan het verbeteren.

Komende maanden zullen veel nieuwe features gelanceerd worden. Het wordt op korte termijn mogelijk om net als in Google AdWords te gaan werken met verscheidene zoektermvarianten als modified broad, exact match & zinsdeel.

Op gebied van targeting bestaat straks de mogelijkheid om specifieke locaties te targeten en de ads aan de voorkant kunnen worden voorzien van sitelink extenties. ‘Tevens zullen we ons meer gaan focussen op zogenoemde rich ads, waarbij plaatjes, video’s en formulieren kunnen worden ingezet. Dit zal een positieve invloed hebben op de CTR en het conversiepercentage’, aldus Sophie Schoder.

Het uitrollen van deze nieuwe features zal per maand verlopen en is al getest in de VS, waar Bing een veel groter marktaandeel heeft dan in Nederland. Op de vraag wat nu precies het marktaandeel van de zoekmachine is in Nederland beweert Sophie eerlijk dat dit nog heel laag is, rond de 1%. Desondanks heeft Microsoft de intentie dit marktaandeel aanzienlijk te gaan vergroten. ‘Bing search zal straks niet alleen ingezet worden in onze Operating systems als Windows 8 en Windows Mobile, maar volledig geïntegreerd worden in de manier waarop we deze systemen gaan gebruiken’.

Uit de zaal hoor ik veel negatieve geluiden over het pas gelanceerde systeem. De positieve kanttekening is dat er wel een handige import functie inzit waarmee eenvoudig Adwords campagnes kunnen worden geïmporteerd. Meest gebruikte argument om Bing niet in te zetten is het lage volume dat ermee behaalt wordt.

Persoonlijk ben ik van mening dat je juist zou willen adverteren via Bing. De lage volumes zorgen voor weinig concurrentie en daarmee een lage klikprijs. Doordat de doelgroep gelijk is aan je huidige searchcampagnes kun je via Bing tegen relatief lage kosten extra conversies realiseren. Bing zal erg zijn best moeten gaan doen om marktaandeel bij Google weg te trekken. Of ze dit op korte termijn met deze plannen gaan realiseren? De zaal is sceptisch, we gaan het zien!

Het is inmiddels half 11. Terwijl verderop de workshop Optimizing the Optimization wordt gegeven door Janco Klijnstra van Traffic4u, sluit ik mij aan bij een sessie over Social Mobile Search. Deze sessie wordt verzorgd door Patrick Petersen, oprichter van Atmost.

Social Mobile Search

Patrick vertelt dat Social media steeds verder geïntegreerd zal worden en de zoekresultaten steeds persoonlijker zullen worden. Juist vanaf mobiele apparaten. Hij geeft heldere voorbeelden over de manier waarop Google dit langzaam in zowel betaald als onbetaald zoekverkeer integreert. ‘Zo zie je steeds vaker reviews terugkomen en ook lokale resultaten krijgen een hogere prioriteit wanneer je vanaf een smartphone zoekt’ zeg Patrick.. Ook zullen reviews en +jes of likes eens sterkere invloed krijgen op de SEO indexaties. Het advies is dan ook vooral te focussen op de inzet van Sociale Media.

Patrick gaat verder: ‘Het aantal zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten zal in 2016 de aantallen vanaf desktop en laptops overstijgen dus zorg dat je op tijd mobiel goed vindbaar bent’. Hiermee maakt hij een goed punt. Ik denk dat ook de conversiepercentages vanaf smartphones, die nu nog laag zijn, steeds beter zullen worden. Banken zijn zich bewust van de groei van mobile en zoeken naar gedegen betaalmethoden. Dit zal het bestellen van producten via smartphones vergemakkelijken en daarmee de interesse bij bedrijven vergroten.

De lunch dient zich aan. Ik zoek een plekje om mijn bevinden te noteren en maak mij op voor het middagprogramma en natuurlijk de uitreiking van de Speld Award. Daarover straks meer!

Afbeelding: Priutz (cc)

Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist bij Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!