Veertig procent Nederlanders is ongewild abonnee

7 mei 2005, 11:30

Veertig procent van de Nederlanders heeft een abonnement op een krant, tijdschrift of internetservice, omdat ze dat zijn vergeten op te zeggen. Dat blijkt zaterdag uit een onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het consumentenprogramma Kassa.

Veel abonnementen worden stilzwijgend verlengd. Dat gebeurt onder meer bij tijdschriften, kranten, verzekeringen, sportclubs en boeken- en cd-clubs. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dit niet prettig te vinden.

In Frankrijk geldt sinds kort een wet die bedrijven verplicht om consumenten te attenderen op de verlenging van een abonnement, zodat dit nog tijdig kan worden opgezegd. Meer dan 80 procent van de ondervraagden vindt dit een goede zaak.

Zowel het Nederlands Uitgevers Verbond als het Verbond voor Verzekeraars laten in Kassa, dat zaterdagavond wordt uitgezonden, weten tegen de invoering van een waarschuwingsplicht te zijn wegens de administratieve rompslomp.

Bron: ANP

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!