Van post tot Twitter

Van post tot Twitter

Deze week kwam ik op op Read/WriteWeb een interessant bericht tegen over de evolutie van communicatie.

Nog maar iets meer dan tien jaar geleden was e-mail helemaal nog niet zo ingeburgerd. Sinds die tijd echter is het razendsnel gegaan. Ik herinner me de chatboxen van midden jaren negentig nog. Kwaliteit van niks vergeleken met wat we nu hebben. Om de haverklap was degene waar je mee aan het chatten verdwenen omdat de modemverbinding weer eens verbroken was. Van sociale netwerken sprak men toen helemaal nog niet, hoewel die chatboxen natuurlijk wel een vorm van een sociaal netwerk was. Nu kunnen we ons een leven zonder Hyves, LinkedIn en Twitter al bijna niet meer voorstellen en is het wachten op wat er na Twitter komt.

De illustratie bij het artikel trok eigenlijk nog mijn meeste aandacht:

{title}

Mail/E-mail:
Eerst was er post. We schreven een brief, stopten dat papier in een envelop, plakten er een postzegel op en deden hem op de post. Met een beetje geluk werd de dag erna de envelop bezorgd bij de ontvanger. E-mail was vele malen sneller dan de traditionele post. We schreven het bericht, drukten op de verzendknop en binnen een paar seconden werd het bericht in de inbox van de ontvanger bezorgd. Of het nu je buurman was of iemand aan de andere kant van de wereld. E-mail is dus veel sneller dan post. In plaats van alle informatie te verzamelen om niet telkens naar de brievenbus te hoeven lopen, wachtten we niet langer. Bij e-mail konden we meteen de post versturen, waardoor we vaker kleinere stukjes informatie verstuurden. De snelheid van het medium zorgde dus voor een andere manier van communiceren.

Telefoon/Chat:
In plaats van een brief sturen, kunnen we sinds Alexander Graham Bell de telefoon uitvond ook op een snelle manier met iemand communiceren. Hoe meer mensen gingen internetten, hoe populairder chat werd. Eind jaren negentig waren hoogtijdagen voor ICQ en andere instant messaging programma’s. Ineens was de wereld een global village geworden. Een term die midden jaren zestig werd bedacht door Marshall McLuhan die daarmee bedoelde dat de aarde in een werelds dorp was veranderd door de opkomst van de massamedia. Hoewel telefoneren en chatten op elkaar lijken, zijn er wel verschillen. Bij telefoneren gaat het alleen om spraak. Bij chatten ging het in eerste instantie vooral om geschreven berichten. Een telefoonbericht was in de meeste gevallen sneller omdat het gros van de mensen sneller kan praten dan typen. Omdat bij het chatten de ontvanger van het bericht langer moet wachten op een reactie, komt het vaker voor dat mensen naast het chatten nog met andere dingen bezig zijn. Een telefoongesprek voeren. Televisie kijken. Of surfen op het internet.

Traditionele media/Blogs:
Bij mail, e-mail, telefoon en in iets mindere mate bij chatten, is er sprake van een zender en een ontvanger. Kranten, radio en televisie (de traditionele media) daarentegen zijn massamedia. Ze kunnen in een keer een grote groep mensen bereiken. Toen deze massamedia opkwamen werd gesteld dat wat via deze media werd verspreid meteen bij de mensen kwam en daar een grote invloed had. Een communicatietheorie uit die tijd is de hypodermic needle theorie. Hoewel deze theorie inmiddels achterhaald is, blijft natuurlijk wel overeind dat massamedia effect hebben op hoe mensen denken en doen. Dat geldt niet alleen voor de traditionele media, maar ook voor blogs. Het grote verschil tussen traditionele media en blogs is dat bij blogs sprake is van tweerichtingsverkeer. Er ontstaat een dialoog met de lezer. De lezer wordt meer betrokken bij het onderwerp en wordt uitgenodigd mee te praten.

Twitter:
Twitter is weer een nieuwe vorm van communiceren. Min of meer een logische volgende stap na chatten en bloggen. Twitteren is microbloggen. Berichten op een blog zijn over het algemeen redelijk lang. Twitterberichten zijn maximaal 140 karakters. We kunnen twitteren via SMS, instant messaging, via de Twitter website of via Twitterrific. Om te kunnen twitteren moet je je gedachten opsplitsen in hapklare brokken. Het gevolg is dat die nog sneller het web over kunnen worden gestuurd dan blogberichten. Het aantal ontvangers is in feite de hele wereld. Qua tijd en hoeveelheid kunnen blogs niet opboksen tegen Twitter. Bij de schietpartij op Virginia Tech University in Blacksburg verschenen de eerste berichten op Twitter. Twitter begint steeds meer een apart communicatiekanaal te worden, maar het is niet duidelijk waar het nu exact de opvolger van is. Van chatten? Van bloggen? Of staat Twitter op de verkeerde plek en is Twitter binnenkort de verouderde vorm van nog snellere vorm van massacommunicatie?

 

 


Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Grappig, ben zelf ook altijd bezig met het indelen van communicatiemiddelen. Zelf vond ik de grafiek van Kathy Sierra wel aardig:



    En Raimo van der Klein kwam in zijn posting over microblogging ook al met zijn eigen variant van bovenstaande indeling:



    Ben benieuwd of iemand nog een andere/betere indeling heeft. Wie?

    geplaatst op
  • Das toevallig..Ik dacht al lijkt wel een beetje op mijn modelletje..hehe

    geplaatst op
  • Sociale netwerken bestaan al zolang het internet er is. Nieuwsgroepen waren eerder populair dan het WWW. Ook virtual communities als Het Net hadden al veel leuke features en kon je al sms-en naar groepen waarna het op de site verscheen. Opvallend is dat het nu wel aanslaat en destijds minder. Ben benieuwd welke redenen we daar voor kunnen ontdekken. Penetratie graad breedband aansluitingen, mobiele telefoons... bekendheid met de technologie...

    geplaatst op
  • @Arnoud
    Denk dat de hoofdreden zit in het feit dat er nu genoeg massa is. Het internet was feitelijk niet groot genoeg. De nieuwsgroepen waren toch meer voor de nerds. En ja een website als ifriend bestaat al 100 jaar bij wijze van maar ook die is toch voor bepaalde doelgroep.
    Denk dus dat het weinig te maken heeft met technologie óf breedband aansluitingen. Meer met het totaal aantal mensen dat nu online is...

    geplaatst op
  • @arnoud: Kritische massa (tipping point) dat voortkomt uit technologische verbeteringen (o.a. breedband) en gedragsveranderingen (communicatie via internet is niet vreemd meer).

    geplaatst op
  • @Marco: Er zijn ook al weer varianten op die Twitter Curve

    Overigens "Nu kunnen we ons een leven zonder Hyves, LinkedIn en Twitter al bijna niet meer voorstellen" vind ik wel een beetje overdreven. Afgelopen week voor twee verschillende groepen studenten gestaan en vooral verbaasde blikken gekregen toen ik vroeg wie Twitter kende.

    geplaatst op
  • @Pierre: helemaal met je eens; er is slechts een hele kleine groep die Twitter inmiddels kent. Denk dat Caroline ook veel meer de tendens wilde aangeven dan dat het specifiek op Twitter slaat.

    Die twitter curve is meer de life cycle (of hype cycle) van twitter dan dat het twitter positioneert in het communicatielandschap. Maar hij is inderdaad aardig; thx!

    geplaatst op
  • Leuk om te lezen Caroline helaas is het plaatje niet van deze tijd, det is namelijk een 508Kb Bitmap ;)
    http://www.marketingfacts.nl/images/uploads/mailtwitter.bmp
    Als je daar nou even een PNG van maakt en hem weer upload bij het artikel dan gaat het wel weer wat beter.

    geplaatst op
  • Volgens mij was dat gewoon een test om te zien wie geen breedband heeft ;-)

    geplaatst op
  • @Kjeld: Jeetje, was me nog niet eens opgevallen; inmiddels de 508 Kb bmp vervangen door een 11 Kb gif. Ziet iemand het kwaliteitsverschil? Precies!

    geplaatst op
  • @Kjeld: ik had een png-bestand, maar kreeg dat niet geupload, kreeg telkens foutmeldingen. Vandaar dat ik moest teruggrijpen op een bmp.

    geplaatst op
  • @Pierre: het was ook meer als een statement bedoeld. Natuurlijk kent nog lang niet iedereen Twitter, net zo goed als het gros van de mensen nog nooit van Web 2.0 heeft gehoord. En er wellicht ook nog heel veel mensen zijn die MSN messenger niet kennen en je verbaasd aankijken als je het hebt over Skypen. Maar dat doet er niet aan af dat de technologie vooruitgaat en we alleen nog maar vooruit kunnen, en dat terug een heel stuk moeilijker zou zijn.

    geplaatst op
  • Ook al kent een kleine groep nu wellicht nog maar Twitter, voldoende reden om een NL-variant te verwelkomen. Zie over Numpa dit artikel op Sync. Ziet er veelbelovend uit.

    geplaatst op
  • Numpa automatisch doorplaatsen naar Twitter werkt, via het tabblad 'instellingen'. Numpa naar Jaiku volgt zeer spoedig! Waarmee een Twitkumpa bestaat!

    geplaatst op
  • Het doorplaatsen van Numpa naar Jaiku is nu ook rond; net als het automatisch doorplaatsen van berichten op Twitter te regelen via tabblad ínstellingen'op Numpa.nl. More soon to come: o.m. channels, api, widgets...

    geplaatst op
  • Numpa 1.0 ging live! Met o.m. channels. Ook is de Pigeon, Numpa's eigen widget, nu te downloaden, met doorplaatsing op Twitter en Jaiku. More to come..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.