Van socialmediakanaal naar trafficmachine

4 juni 2015, 08:13

4 manieren om via social media meer webtraffic te genereren

Bedrijven gebruiken hun social communities op verschillende manieren. KLM zet Twitter in als snelle klantenservice, adidas introduceert haar nieuwe producten via Facebook en Coca-Cola weet haar Instagram-volgers effectief te bereiken met verschillende online campagnes. Zij behoren tot de grootste bedrijven ter wereld en dat willen ze zo houden. Daarom zetten ze social media voornamelijk in voor branding en hun imago. Veel andere organisaties zetten social media echter in om meer websitetraffic te genereren. Gebruik deze 4 quick wins om van jouw socialmediakanaal een trafficmachine te maken.

1. Geef niet alle informatie direct vrij

Via social media kun je als merk je volgers informeren, inspireren en activeren. Heb je als doel meer traffic naar je website genereren, dan is het belangrijk dat je via een social post jouw volger een reden geeft om je website te bezoeken. Wordt in jouw bericht alle informatie over het onderwerp al gegeven, dan is het voor de bezoeker niet nodig om door te klikken naar de website. Bedenk dus goed welke informatie je via de community en welke via de website deelt.

Bijvoorbeeld: De Telegraaf deelt op LinkedIn een opvallend nieuwsbericht zoals hieronder. De post bestaat uit twee zinnen en een link naar de website en moet de volger overtuigen om het hele artikel te lezen en daarom de website te bezoeken. De tekst moet dus voor de doelgroep aantrekkelijk geschreven zijn en een vraag bij de lezer oproepen. Is de tekst aantrekkelijk genoeg en is de bezoeker eenmaal op de website beland, dan moet hij hier getriggerd worden om andere artikelen en pagina’s te bekijken.

2. Schrijf en deel weblogs

Door regelmatig een relevante blog op je website te plaatsen, geef je de doelgroep een reden om je website meerdere keren te bezoeken. Een socialmediakanaal is een handig middel om je volgers op de hoogte te brengen van een nieuwe blog. Ontwikkel een social post met een aantrekkelijke en activerende tekst en link naar de blog op de website.

Het bijhouden van een blogpagina geeft je website een actueel karakter. Je laat zien dat je de doelgroep wilt voorzien van relevante informatie. Een social post over een nieuwe blog zullen je volgers dus zeker waarderen. Nationale-Nederlanden, bijvoorbeeld, plaatst regelmatig een blog op de website. Aangezien de doelgroep zich op social media bevindt, deelt ze haar blog ook op haar social media. In onderstaande post op Twitter linkt ze naar een nieuwe blog over klustips voor de zomer. Na het lezen van de blog kan de gebruiker op gerelateerde artikelen klikken en eventueel andere pagina’s van de financiële dienstverlener bekijken.

3. Ontwikkel en deel websitecampagnes

Een derde mogelijkheid om meer webtraffic via social media te genereren, is het opzetten van een campagne waarvan het alleen mogelijk is om via je website deel te nemen. Creëer awareness voor de campagne door er op social media naar te verwijzen. Schrijf een activerende tekst en maak een visual of video die de actie introduceert. Vervolgens link je naar de website, waar de bezoeker meer informatie kan vinden en deel kan nemen.

Een voorbeeld van het delen van een websitecampagne via social media is de huiskamerconcert-actie van 3FM. Het radiostation zet Instagram in om awareness te creëren voor hun winactie. In een kort filmpje vertelt radio-dj Michiel Veenstra over de actie en verwijst voor meer informatie naar de website 3fm.nl. Hier vindt de bezoeker alle ins & outs over de actie en informatie over eventuele deelname. Het Instagram-account heeft bijna 32.000 volgers, waardoor veel mensen in aanraking komen met de actie en de kans op webtraffic stijgt.

4. Start met adverteren

Door op socialmediakanalen als Facebook en LinkedIn te adverteren, kan je jouw advertentie zo segmenteren dat deze een specifieke doelgroep onder ogen komt. Zo’n post kan verschillende doelen hebben, zoals: meer volgers, meer naamsbekendheid of meer traffic naar je website. Voor het laatstgenoemde doel is het slim om een directe link naar je website in je social post te plaatsen. Adverteren is een goed middel als je meer mensen effectief wilt bereiken dan alleen je huidige volgers.

Kledingmerk Freshcotton gebruikt Facebook-advertising onder andere om meer traffic naar de website te leiden. Hieronder zie je een korte post waar verschillende merken uit het assortiment staan beschreven met een foto van een populair model ter ondersteuning. Onder de tekst staat een link naar de webshop. Eenmaal op de website beland, wordt de bezoeker geactiveerd om actief de aangeboden producten te bekijken en kennis met het merk te maken.

Haal het optimale uit je socialmediakanaal

Kortom, er zijn verschillende manieren om meer traffic naar je website te genereren via je socialmediakanalen. Bekijk per tip of deze voor jouw merk interessant is en denk na over de invulling. Houd hierbij je merkwaarden in de gaten en ontwikkel een doordachte strategie. Ten slotte is het belangrijk om na te denken over waar de bezoeker op je website belandt na het klikken op een link in je social post. Zijn er genoeg redenen om op je website te blijven en te navigeren tussen de andere pagina’s?

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!